یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
رونمایی و بررسی «جامعه‌شناسی تفاخر» در فرهنگسرای رسانه

کتاب «جامعه‌شناسی تفاخر؛ سنخ شناسی و ذات انگاری فرهنگی»، نوشته محسن سلیمانی فاخر، در فرهنگسرای رسانه رونمایی و تحلیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ، این نشست با حضور  نویسنده کتاب، غلامرضا آذری، مدرس و پژوهنده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، میثم رشیدی مهرابادی، کارشناس مجری،  25 آبان‌ماه (همزمان با هفته کتاب) ساعت 15 در سالن دکتر شکرخواه فرهنگسرای رسانه برگزار می شود.

 به‌ زعم نویسنده  و محقق کتاب «جامعه‌شناسی تفاخر؛ سنخ شناسی و ذات انگاری فرهنگی» در دوران تحولات پرشتاب، واکاوی خود، برای تداوم فرهنگی یک ضرورت است. بدون چنین بازاندیشی‌هایی یک فرهنگ و سنت امکان مواجهه فعال با وضعیت‌های جدید اجتماعی را از دست می‌دهد. فرهنگ ایرانی دارای امکان‌ها و موانع خاص خویش است که بازشناسی آنان از منظر وجودشناسانه درونی، می‌تواند به توان این سنت در مواجهه با امر نو و تعامل با دیگر سنت‌ها بیفزاید.  

مولف، این اثر جامعه‌شناسانه را «برانگیختن آگاهی انتقادی» و «خودکاوی فرهنگی» برمی‌شمارد تا موانع تحریف ارتباطات درون خویش بازشناسانده شود به‌طوری‌که اولا در درون سنت خویش قرار داشته باشد و ثانیا به تعبیر فرانکفورتی ها «نقد درونی» تناقضات میان «واقعیت» و «ایده‌آل‌های اجتماعی» باشد.

در مقدمه کتاب  امده است:
«جامعه‌شناسی در درون هر تمدنی اگر بخواهد روایی باشد، باید با غور در تجربه تاریخی و البته نوشونده آن تمدن، بنای خویش را بنیان نهد؛ لذا با نگاه نظریه‌پردازانه جامعه‌شناسی، مصداق‌های جامعه ایرانی این بیماری روز افزون و اپیدمی جامعه یعنی «تفاخر و خودنمایی» مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته است.»

این کتاب شامل ۶ فصل با این عناوین است:«طرح مسئله و  مسیر مداقه»، «تفاخر و مصرف‌گرایی»، «شوق منزلت» «خودنمایی وهویت اجتماعی»، «خودستایی متقابل و مبادله‌ای» و «خودشیفتگی تاریخی ایرانیان». 
این کتاب در ٢٣٠ صفحه با قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها