درخصوص حقوق ادیان چهار فرض قابل تصور است: نخست، مراد از موضوع حق دین، به حق خدا بازگشت میکند. دوم، حق دین، حقی مستقل است که برای دین تعریف میشود. سوم، حق دین به حق دینداران بازگشت میکند و چهارم، عبارت است از اینکه حق دین به حق دینداری باز میگردد.
در «پیشگفتار» این کتاب آمده است: «در پرتو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، بار دیگر دین و معرفت دینی به ویژه تعالیم متعالی اسلامی، به عنوان فکر و فرهنگ مترقی و نجات بخش آدمی، در عرصه حیات انسان معاصر ظاهر شد. تجدید حیات تعاليم وحیانی و ارزشهای اسلامی از سویی سبب بیداری و خودباوری ملتهای مسلمان و احیای روح ستم ستیزی در آنان شد و از دیگر سو باعث نمایانتر شدن سست پایگی مسلکها و مکتبهای بشری و نظامهای مبتنی بر آنها شد. بایستگی تحقیقات دقيق و منسجم، نظریهپروری و نوآوری درباره زیرساختهای اندیشه دینی و نظامهای اجتماعی مبتنی بر آن و ضرورت پرداخت علمی و روزآمد به حوادث واقعه فکری، به فراخور شرایط کنونی و درخور این رستخیز عظیم و نیز لزوم آسیب شناسی در حوزه فرهنگ ملی و باورداشتهای رایج دینی به منظور عرضه صحیح و دفاع معقول از اندیشه دینی و زدودن پیرایههای موهوم و موهون از ساحت قدسی دین و تبیین و عرضه صحیح و دفاع معقول از اندیشه دینی و صیانت از هویت فرهنگی و سلامت فکری اقشار تحصیل کرده و نسل جوان کشور، تأسیس نهاد علمی - پژوهشی و آموزشی، دانشگاهی و حوزوی ممحض و کارآمدی را فرض می نمود. بر این اساس، «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» به عنوان یک نهاد علمی فکری بر اساس فرمایش و نظر رهبر فرهیخته انقلاب اسلامی آیت الله العظمی خامنهای (مدظله العالی) در سال ۱۳۷۳ تأسیس شد.»
در مقدمه کتاب نیز میخوانیم: «در خصوص مفهوم شناسی دین، اندیشمندان گاهی دین را به معنای مکتب و گاهی نیز در معنای دینداری تعریف کردهاند. برخی دانشمندان اسلامی معتقدند که دین عبارت است از: «مجموع عقاید، اخلاق، قوانین و مقرراتی که برای اداره امور جامعه انسانی و پرورش انسانها به کار میرود. گاهی همه این مجموعه حق و گاهی همه آن باطل و زمانی مخلوطی از حق و باطل است. در میان اندیشمندان غیر مسلمان نیز تعاریف فراوانی ارائه شده است که از جمله آنها میتوان گفت: دین به معنای زندگی بشر در روابط فوق بشریاش میباشد؛ یعنی رابطه او با قدرتی که او به آن احساس وابستگی میکند، صاحب اختیاری که او خود را در برابر آن مسئول میبیند و وجود غیبی که او خود را قادر به ارتباط با آن میداند، در آرمان وابستگی دینی، مسئولیت و ارتباط به یکدیگر متعلقند.
در عرصه بینالمللی و داخلی کشورها، خصوصا کشورهای اسلامی، با توجه به مسائل گوناگون پیش آمده و ضدیت با اسلام و مسلمانان، تلاشهای زیادی برای متقاعد کردن مجامع جهانی و بینالمللی بهمنظور ایجاد ساز و کارهای مناسب در جهت حمایت از ادیان الهی و دینداران صورت گرفته است. به رغم مخالفت دولتهای غربی، تلاش کشورهای اسلامی نتایجی در پی داشته و در این زمینه قطعنامههایی در شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده است. وضعیت تصویب این قطعنامها بیانگر تعارض میان کشورهای اسلامی و دولتهای غربی شده است و دو طرف این مباحثه را به دو بلوک ایدئولوژیک تبدبل کرده است. در یک سوی این مباحثه، دولتهای غربی صف کشیدهاند که نحت لوای آزادی بیان از نفرت مذهبی و دینی حمایت میکند و در سوی دیگر آن کشورهای اسلامی قرار دارند و بر این باورند که آزادی بیان تابع محدودیتهای قانونی است و نباید با دستاویز قرار دادن آن، حرمت ادیان شکسته شود.»
فهرست مطالب این کتاب درباره موضوعاتی چون: حقوق ادیان؛ چیستی و چرایی، حق ادیان؛ مفهوم و اعتبار، حقوق انسان یا حقوق ادیان، مبانی جرمانگاری توهین به ادیان، مقابله با توهین به نقدسات اسلامی از منظر حقوق بینالملل، دینداری به مثابه حق-مصونیت، واکنش غیرتساهلآمیز جهان با دینوارههای جدید و بررسی تحلیل ادله نجاست و طهارت اهل کتاب است که هرکدام از این عناوین کلی، زیر مجموعههایی را نیز شامل میشود که مقالات موجود در این حوزه را پوشش داده است.
کتاب «حقوق ادیان» اثر حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی با قیمت ۵۰۰۰۰ تومان د ر280 صفحه و از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی راهی بازار نشر شده است.
نظر شما