شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
انتشار 80 عنوان کتاب طی دو دهه در بنیاد شهید لرستان

محمود زرین‌جویی در نشست خبری هفته شهدا گفت: از سال 1380 تاکنون 80 عنوان کتاب را در حوزه ایثار و شهادت منتشر کرده است؛ البته می‌کوشیم که آمار کمی و کیفی بهتری را داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، نشست خبری هفته بزرگداشت شهدا با حضور محمود زرین‌جویی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان امروز شنبه‌(14 اسفند) در محل سالن جلسات اداره کل بنیاد شهید لرستان برگزار شد.

زرین‌جویی، گسترش، ترویج و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت را هدف اصلی تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برشمرد و افزود: انقلاب اسلامی تاکنون با تاسی از فرهنگ ایثار و شهادت در مقابل دشمنان به پیروزی رسیده و جامعه به این فرهنگ نیاز دارد و رسانه‌ها در جریان‌سازی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش اساسی دارند.

وی ادامه داد: شهدا متعلق به هیچ ارگان یا نهادی نیستند و شهیدان به‌عنوان سند افتخار به جامعه تعلق دارند و تکریم از خانواده آنان همواره باید صورت گیرد.

 زرین‌جویی، درباره آمار کتاب‌های چاپ شده این بنیاد طی دو دهه گذشته افزود: با توجه به اهمیت مقام و منزلت شهید و این نکته که باید دلاورمردی‌ها، رشادت‌ها و پایمردی‌های رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی برای آیندگان ثبت و ضبط شود و بنیاد شهید در راستای وظایف خود از سال 1380 تاکنون 80 عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت منتشر کرده است؛ البته می‌کوشیم که آمار کمی و کیفی بهتری را داشته باشیم.

زرین‌جویی گفت: کتاب زندگی‌نامه خلبان عبدالرضا کوپال با عنوان «مهاجر آسمان» در سال جاری از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان در دست چاپ است همچنین کتاب «نقش رزمندگان بروجرد در دفاع مقدس» در مرحله تأیید از سوی کمیته تخصصی نشر بنیاد قرار دارد.



مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان ضمن اعلام حمایت از ایده‌ها و نوقلمان و نویسندگان استان لرستان افزود: کتاب‌ها می‌توانند نقش مقاومت، ایثار و شهادت در پیروزی رزمندگان دوران دفاع مقدس به خوبی برای جوانان تبیین کنند.

زرین‌جویی افزود: ضرورت دارد سبک زندگی، روش‌ها و منش‌های شهدا، رزمندگان و فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل کنیم و این مهم با ادبیات پایداری ممکن خواهد شد که به دنبال خود فرهنگ پایداری را نهادینه‌سازی خواهد کرد. بی‌تردید علت بسیاری از مسائل و چالش‌های فرهنگی جامعه، دور شدن از فرهنگ جهادی، بسیجی و شهادت است. هرچه بتوانیم ذهن جوان و جامعه امروز را به این فرهنگ نزدیک کنیم، بی‌تردید به همان اندازه از مشکلات جامعه کم و تحقق فرهنگ پایداری در سطح جامعه و به تبعه آن امنیت ملی پایدار تقویت خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان درباره روند ثبت اثر و کتاب در این بنیاد اظهار کرد: این اداره کل با نشر شاهد، یکی از ناشران برتر کشور و متعلق به بنیاد شهید، قرارداد دارد و آثاری که به‌عنوان طرح در بنیاد شهید لرستان در کمیته تخصصی بررسی و به مرکز ارسال می‌شوند و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که در صورت تأیید به دو صورت اعتبار استانی ـ با هر ناشر بومی در استان قرارداد بسته می‌شود ـ یا نشر شاهد تقبل می‌کند و کتاب را منتشر می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر سه طرح به مرکز ارسال شده است. اصلاحاتی برای استان ارسال کرده‌اند و ما آن‌ها را به نویسنده منتقل کرده‌ایم که پس از  تأیید نهایی، این سه طرح نیز در فرآیند چاپ افزوده خواهند شد.
 
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره حمایت از نویسندگانی که خارج از قراردادهای این بنیاد، اما در حوزه ایثار و شهادت کتاب منتشر کرده‌اند افزود: این کتاب‌ها نیز پس از بررسی در کمیته تخصصی بنیاد می‌توانند از حمایت خرید از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان بهره‌مند باشند.

وی بیان کرد: برگزاری یادواره‌های محله‌ای و قشری، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا در تمام شهرستان‌ها، کاشت نهال به یاد شهدا در قالب طرح پویش سبز همزمان با روز درختکاری به‌صورت نمادین از سوی جانبازان ویلچری قطع عضو، تهیه و تولید نماهنگ و اجرای نمایش‌های خیابانی، تهیه ۲۱۵ سند افتخار و ثبت تاریخ شفاهی شهدا و خانواده ایثارگران که در دست اقدام است. در سطح معابر، اجرای طرح سپاس، تجلیل از خانواده شهدا و استقرار میز خدمت در مصلی و سخنرانی قبل از نماز جمعه، بهسازی تصاویر شهدا، طرح چاپ بنر و نصب تصاویر شهدای شاخص استان و نصب روی هشت بیلبورد آزادراه خرم زال از برنامه‌های هفته شهید در  لرستان است. 

برنامه‌های هفته بزرگداشت شهدا از ۱۶ تا ۲۲ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها