سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
کنگره مناجات ادبی برگزار شود

مرتضی حیدری‌آل‌کثیر، از شاعران آیینی کشورمان تاکید دارد که برای رونق و غنای مناجات ادبی باید کنگره‌های شعر با این موضوع برگزار شود.

مرتضی حیدری‌آل‌کثیر در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه فرارسیدن ماه رمضان فرصتی برای توجه ویژه به اشعار مناجاتی به‌عنوان یکی از انواع مهم شعر آیینی کشورمان است، توضیح داد: اشعار شاعران بزرگ کهن ما از جمله مولانا، خیام، عطار، حافظ و سعدی مشحون از مدح پروردگار، نکات تربیتی و بیان شان انسان و آموزه‌های دینی هستند و بزرگان ادبیات فارسی حتی در عاشقانه‌های خود مضامین شعر آیینی را به کار می‌برده‌اند.

این شاعر آیینی افزود: از دوران صفویه به تدریج توجه به شعر نبوی، علوی، فاطمی و اهل بیت (ع) افزایش یافت و شاعران آیینی به اشعار ولایی و موضوع اهل بیت (ع) بیشتر پرداختند.

وی تصریح کرد: حمد و مناجات پروردگار از نخستین گونه‌های شعر آیینی است که در دیوان نخستین شاعران مشهور فارسی از جمله رودکی، فرخی و فردوسی به کار رفته و نیز شاعران بزرگ سبک عراقی بارها با زبان کنایه و استعاره در اشعار خود به خداوند به عنوان معشوق ازلی و ابدی اشاره کرده‌اند و به مدح و مناجات مستقیم و غیر مستقیم پروردگار پرداخته‌اند.
 

حیدری آل کثیر با بیان اینکه ماه رمضان فرصت و تلنگری برای توجه هرچه بیشتر شاعران به اشعار مناجاتی است، گفت: برپایی کنگره‌ها و جشنواره‌های شعر موضوعی مناجات می‌تواند در ترغیب شاعران جوان به این گونه شعر آیینی موثر باشد. 

وی در پایان گفت: توجه به یک گونه خاص ادبی و موضوعی در اشعار شاعران دلیل جامعه‌شناسی نیز دارد و شاعر تحت‌تاثیر فضای حاکم بر جامعه است. اگر تعداد مجالس مناجات و نیز برنامه‌های فرهنگی در این موضوع افزایش یابد شعر مناجات نیز رونق بیشتری پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها