یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۴
حتی بر نثر مسجع سعدی هم می‌توان موسيقی نوشت

ضياءالدين ترابی در آستانه نشست ماه ترانه گفت: زبان فارسی قابليت‌های موسيقيایی زيادی دارد و با اندكی چالش در ميان موسيقيدانان می‌توان حتی بر نثر سعدی هم موسيقی نوشت._

ترابي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران( ايبنا)، گفت: اين از قابليت‌های ادبيات فارسی است كه می‌توان حتي بر نثر‌هاي مسجع نيز موسيقي نوشت و آن را اجرا كرد. تا كنون موسيقي‌هاي زيادي بر اشعار نيمايي و سپيد از جمله كارهاي اخوان ثالث و شاملو نوشته شده كه بسيار قابل توجه است. 

وي درباره موضوعات مورد بحث در نشست شعر و ترانه گفت: در اين نشست درباره رابطه ترانه و شعر سخن خواهم گفت و بيش‌تر به اين موضوع مي‌پردازم كه چگونه  گرايش به شعر كلاسيك ما در زمينه ساخت ترانه بيش‌تر است و با اين ديدگاه به اين موضوع مي‌پردازم كه اكنون بيشتر ترانه‌ها و به تبع آن موسيقي‌ها شبيه ‌هم شده است. 

وي افزود: در بحث ديگري كه در اين نشست مطرح مي‌كنم به قابليت‌های شعر نو و شعر سپيد براي استفاده در ترانه اشاره خواهم كرد. 

نشست‌هاي شعر و ترانه سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، در نخستين سه‌شنبه‌هاي هر ماه برگزار مي‌شود. 

اين برنامه‌ها يك ماه به شعر مربوط مي‌شود كه اجراي آن‌را عبدالجبار كاكايي برعهده دارد و يك ماه هم به ترانه اختصاص دارد كه با اجراي اهورا ايمان برگزار مي‌شود.
 
در برنامه نشست ترانه ماه بهمن كه ‌سه‌شنبه اول بهمن از ساعت ۱۶:۳۰ در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي‌شود، علاوه بر صحبت‌هاي ايمان و ترابي، موسيقي نيز اجرا مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها