سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
نمایشگاه چاپ؛ فرصتی برای نمایش توانمندی‌های قطب چاپ منطقه

فعالان حوزه چاپ معتقدند که نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی غیر از اینکه محلی برای دید و بازدید اهالی این صنعت باشد، باید میزبان فعالان سایر صنایع و حوزه‌های مختلف برای آشنایی آن‌ها با جدیدترین و به‌روزترین دستاوردها و فناوری‌های صنعت چاپ باشد، از سوی دیگر به عنوان قطب نمایشگاهی صنعت چاپ منطقه باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روز گذشته بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران پس از چهار روز فعالیت به پایان رسید، این نمایشگاه از 29 مهر تا دوم آبان‌ماه با حضور 326 شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
 
این نمایشگاه در تجربه بیست‌و‌نهم خود توانست جمع زیادی از فعالان صنعت چاپ را دور هم جمع کند و به ارائه دستاوردها و فناوری‌های نوین این حوزه بپردازد. نمایشگاهی که با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل دفتر چاپ و نشر این وزارتخانه، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون عمومی این وزارتخانه و مدیرکل دفتر صنایع سلولزی و چاپ و برخی از مقامات دیگر همراه بود.
 
در این نمایشگاه که فرصتی برای حضور مسئولان بود، بسیاری از دغدغه‌های اهالی چاپ مثل تامین قطعات برای دستگاه‌های چاپ، لزوم به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌ها، تامین مواد اولیه مرغوب و مناسب، لزوم توجه به تولیدات داخلی، تسهیل قوانین صادراتی، رفع موانع گمرکی و ... در گفت‌وگو و دیدار رو‌ در‌ رو با مسئولان مطرح شد.
 
لزوم اصلاح سیاست‌های بازرگانی
محمود ذوالفقاری، مدیر چاپ خجسته، یکی از حاضران این رویداد است، او برگزاری نمایشگاه چاپ بعد از دو سال شیوع بیماری کرونا را خوب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: طی دو سال قبل وضعیت حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی اصلا خوب نبود و امسال با حجم گسترده‌ استقبال از فعالان این حوزه روبه‌رو بودیم، این موضوع هم در حوزه بازدیدکنندگان و هم شرکت‌کنندگان به خوبی دیده می‌شود.
 
وی ادامه داد: نمایشگاه فرصتی است که برخی مدیران در آن حضور دارند و می‌توانیم در دیدار مسئولان و مدیرانی که به نمایشگاه آمدند مشکلات و دغدغه‌های خود را به گوش آن‌ها برسانیم، به‌عنوان مثال امسال در بازدیدها، با توجه به اهمیت توسعه صنعت چاپ، درباره لزوم تجدیدنظر در سیاست‌های صادراتی به طرح نکاتی پرداختم.
 
ذوالفقاری تغییر زمان برگزاری نمایشگاه را یکی از نقاط قوت آن دانست و افزود: علاوه‌بر شرایط بهتر آب و هوایی، این موضوع موجب شده است، بتوانیم برای نیمه دوم سال برنامه‌ریزی بهتر و مناسب‌تری داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه به‌عنوان فعال صنعت چاپ در بخش صادرات با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: هزینه‌های سرباری مثل عوارض 9 درصدی گمرک، لزوم ورود مواد اولیه مورد نیاز از طریق ترانزیت برای صادرکنندگان و اختصاص اعتبار و تسهیلات ویژه آن‌ها، همگی از راهکارهایی است که می‌توان به راحتی پیش‌بینی کرد.
 
              

لزوم دعوت از صنایع دیگر برای حضور در نمایشگاه چاپ
هادی تخیری، مدیر لیتوگرافی نیکان پردازش را در یکی از سالن‌های نمایشگاه می‌بینم که امسال به‌عنوان بازدیدکننده به دیدار همکاران و هم صنفی‌هایش آمده است. او با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی برای معرفی توانمندی‌های فعالان هر صنف مفید است، گفت: عموما نمایشگاه‌ها برای عرضه و نمایش دستگاه‌ها، فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید در صنعت است تا بتوانند از طریق آن مشتریان و مخاطبان خاص خود را پیدا کنند.
 
وی با ذکر نکته‌ای درباره لزوم توجه بیشتر به  موضوع اطلاع‌رسانی درباره نمایشگاه چاپ، توضیح داد: امروز فقط فعالان صنعت چاپ از برگزاری این رویداد مطلع هستند اما معتقدم باید زمینه‌ای فراهم شود که فعالان سایر صنایع و حوزه‌ها نیز در جریان برگزاری نمایشگاه قرار بگیرند و حتی برای آن‌ها دعوتنامه ارسال شود.
 
تخیری افزود: به خوبی می‌دانیم که هریک از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در چه حوزه‌ای کار می‌کند اما شرکت‌های حاضر یا مسئولان برگزاری نمایشگاه می‌توانند زمینه حضور سایر مخاطبان به نمایشگاه را فراهم کنند.
 
وی هدف اصلی نمایشگاه را جذب بازارهای جدید و جامعه مخاطبان تازه اعلام کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه در زمینه غرفه‌آرایی و حضور شرکت‌های تخصصی خیلی خوب و مناسب است اما باید اطلاع‌رسانی گسترده و وسیعی در رسانه‌های عمومی یا شبکه‌های مجازی داشته باشیم.
 
حضور ماشین‌های چاپ ضروری است
احمد هاشمی، مدیر مجموعه افق که در کار فروش و قیمت محصولات ماشین‌آلات چاپ و صحافی فعال است، درباره برگزاری نمایشگاه چاپ امسال، بازگشایی آن در روز جمعه را اتفاق خوبی دانست و گفت: طی دو سال متوالی نمایشگاه، از روز جمعه بازگشایی شده که حرکت بسیار خوبی است زیرا شاهد حضور همکاران و مخاطبان بسیار خوبی در نمایشگاه هستیم و به‌نظرم یک تصمیم درست بود.
 
وی به حضور دستگاه‌های چاپ به‌خصوص در حوزه پس از چاپ در نمایشگاه امسال اشاره کرد و افزود: مخاطبان همیشه وقتی به نمایشگاه می‌آیند به دنبال دستگاه‌های چاپ هستند اما کمتر شاهد آن بودند؛ اما امسال شرایطی فراهم شده که بازدیدکنندگان بتوانند با ماشین‌های جدید آشنا شوند.
 
هاشمی با اشاره به تخصصی بودن نمایشگاه چاپ و اهمیت آن برای فعالان این صنعت، ادامه داد: در آستانه 30 سالگی نمایشگاه چاپ هستیم و به‌نظرم توانسته در طول این سه‌دهه به ماموریت‌ها و اهدافی که برای آن پیش‌بینی شده، دست پیدا کند، زیرا مخاطبان و بازدیدکنندگان هر سال برای برگزاری آن منتظر هستند.
 
به گفته وی، امروزه یکی از دغدغه‌های جدی فعالان صنعت چاپ، تولید قطعات دستگاه‌های چاپ است که به دلیل تحریم و مسائل دیگر امکان ورود آن‌ها به کشور وجود ندارد، در این زمینه اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه همکاری داشته باشند می‌توانیم قطعات بسیار خوبی را تولید و از خارج کشور وارد کنیم.
 
هاشمی با بیان اینکه تولید قطعات در داخل کشور به نفع تولیدکننده و چاپخانه‌داران است، گفت:‌ با فراهم کردن زمینه و تسهیلات مناسب از سوی وزارت صمت و گمرک امکان تولید قطعات در داخل کشور وجود دارد زیرا هزینه تمام شده آن از واردات آن محصول بسیار کمتر از نمونه خارجی است، اما این کار نیازمند نقدینگی و اختصاص تسهیلات ویژه است.
 
              
 
نمایشگاه به‌مثابه دانشگاه
مجید محبی، مدیر اتحادیه چاپخانه‌داران آذربایجان غربی یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال است که به‌گفته خودش، تقریبا هرسال به همراه همکارانش در نمایشگاه حضور دارد. او درباره نمایشگاه چاپ امسال، گفت: نمایشگاه همانند دوره‌های قبل است و معتقدم باید مشارکت استان‌ها و حضور آن‌ها در این نمایشگاه بیشتر و پررنگ‌تر باشد.
 
وی با بیان اینکه نمایشگاه چاپ، فرصتی برای فعالان صنعت چاپ است تا با همکاران و فناوری‌های جدید آشنا شوند، ادامه داد: برقراری ارتباط با شرکت‌های واردکننده و تامین‌کنندگان ملزومات و تجهیزات صنعت چاپ نیز از دیگر مزایای نمایشگاه است که در طول سالیان مختلف می‌تواند برای چاپخانه‌داران مفید باشد.
 
محبی افزود: نمایشگاه از دید من یک دانشگاه است؛ جایی که سرمایه‌گذار می‌تواند همه فرآیندها و روش‌های چاپی را از نزدیک ببیند و برای کار خود برنامه‌ریزی کند و از این بابت می‌تواند به افزایش علم و دانش فعالان این حوزه اضافه کند.
 
به‌نظر می‌رسد نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی که پشتوانه و آوردگاه عظیمی برای فعالان صنعت چاپ است در آستانه 30 سالگی اکنون نیازمند برنامه‌‌ریزی‌های دقیق صنفی است، نمایشگاهی که سالانه جمع گسترده‌ای از فعالان چاپ دیجیتال، چاپ افست و سایر حوزه‌های مرتبط با آن را دور هم گردآورد، باید به بخش علمی و آموزشی صنعت چاپ که یکی از نیازهای اصلی آن است توجه بیشتری داشته باشد. همچنین می‌تواند با برگزاری جلسات هم‌‌اندیشی و میزگردهای علمی و تخصصی به طرح مسائل و مشکلات پرداخته و به دنبال راهکارهایی برای رفع آن باشد.

کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند که با توجه به حضور بزرگان و نام آوران صنعت چاپ در این رویداد بین المللی این زمینه وجود دارد که نمایشگاه چاپ تهران به عنوان قطب نمایشگاهی چاپ منطقه باشد؛ ایده ای که دور از ذهن نیست و میتواند عملی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها