دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۰
«پژوهش‌هاي تاريخ تشيع» در شماره جديد كتاب‌ماه تاريخ و جغرافيا

جديدترين شماره «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا» با رويكرد «پژوهش‌هاي تاريخ تشيع»، به همراه لوح‌ فشرده فهرست كتاب‌هاي منتشر شده در آذرماه 87، از سوي موسسه خانه كتاب منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در «سر سخن» شماره 128 ماهنامه تخصصي تاريخ و جغرافيا آمده است: «تشيع عنصر مقوم جامعه و فرهنگ و تجلي‌گاه ايمان و اخلاق ما و شيعه‌شناسي گشودن افقي عالمانه براي واكاوي وجوه تاريخي خويشتن فرهنگي و اعتقادي ماست. دانش شيعه‌شناسي معطوف و منحصر در ساحت مباحث تاريخي نيست و در عرصه‌هاي كلام، فلسفه، فقه، ادب، جامعه‌شناسي، سياست‌شناسي و... نيز طبيعتا بايد پي گرفته شود.»

در بخش يك كتاب، يك گزارش به بررسي كتاب «اقتصاد و سياست خارجي عصر صفوي» به قلم اميررضا طهماسبي‌راد و سهراب آقايي پرداخته است. اين كتاب در پنجمين دوره كتاب فصل جمهوري اسلامي ايران به عنوان اثر برگزيده حوزه تاريخ انتخاب شده است.

علاقه‌مندان مي‌توانند در صفحات گفت‌وگوي اين شماره، گفت‌وگو با استاد رسول جعفريان استاديار گروه تاريخ دانشگاه تهران را با موضوع «پژوهش‌هاي تاريخ شيعه» مطالعه كنند. رسول جعفريان معتقد است نخستين كار منظمي كه در زمينه شيعه‌پژوهي مي‌توان از آن نام برد و با پژوهش‌هاي قرن چهارم و پنجم هجري متناسب است كتاب «رجال نجاشي و فهرست شيخ طوسي» است.

پرتوهاي تلاش عنوان صفحه‌هاي ديگري است كه به موضوع‌هاي نظير «تشكيل حكومت علوي در ايران» نوشته جمشيد قائمي، «پيدايش فاطميان» به قلم علي گلريز و «سرداران ايراني در دوران اسلامي» اثر نسرين ميرآخورلو مي‌پردازد.

در بخش «بازتاب» نيز «ظهور و سقوط امويان» به قلم دكتر محمد حسن‌نيا، «برآمدن قدرت شيعه در لبنان و عراق» به قلم مرضيه سليماني، «علويان طبرستان، آغازگر حكومت شيعي در ايران» اثر انور خالندي آمده است.

در صفحه‌هاي «كنكاش» نيز مطالبي چون «نقش دوگانه اسماعيليان در جنگ‌هاي صليبي»، «خلافت در قرون طلايي ميانه»، «سيره‌اي براي خوانندگان معاصر»، «اهميت سفارت‌نامه خوارزم در سنت‌ سفرنامه‌نويسي عصر قاجار»، «خلافت نخستين و ريشه پيدايش شيعه»، «تشيع در حضور امامان معصوم(ع)» و «نامه تنسر» براي مطالعه توصيه مي‌شود.

«خواجه نظام‌الملك و فلسفه نگارش سياست‌نامه» به قلم احمدرضا اكبري در بخش تاريخ نگاران ماهنامه تخصصي تاريخ و جغرافيا آمده است و يادگارهاي ماندگار به «آثار البلاد و اخبار العباد» اثر دكتر فروزان عزيززاده مي‌پردازد.

خانه‌هاي تاريخ، رهاورد ديگران، كوتاه از تاريخ، پيشخوان تاريخ، نمايه و چكيده انگليسي نيز پايان‌بخش اين ماهنامه تخصصي به شمار مي‌رود.
شماره 128 ماهنامه تخصصي، اطلاع‌رساني و نقد و بررسي تاريخ و جغرافيا، همراه لوح فشرده فهرست كتاب‌هاي منتشر شده آذرماه 87، با بهاي 1200 تومان از سوي موسسه خانه كتاب منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط