تجربه شرکتکنندگان از حضور در نخستین نمایشگاه آینده چاپ ایران نشان میدهد این نمایشگاه موفق شده با نگاهی به آینده، مسیر رونق فعالیتهای تجاری دستاندرکاران حوزه چاپ، نشر و بستهبندی را برای حضور در بازارهای منطقهای هموار کند.
این نمایشگاه سهشنبه 20 دیماه فعالیت خود را با حضور 70 غرفه فعال در حوزه چاپ، بستهبندی، لیبلینگ، نشر، ماشینسازی و مواد اولیه این حوزه آغاز کرد متولیان برپایی این نمایشگاه تخصصی تلاش کردند، با قرار دادن زنجیرههای فعال در صنعت و با نگاهی به آینده براساس ظرفیتهای موجود برنامهریزی کنند.
برگزارکنندگان طی چهار روز برگزاری نمایشگاه آینده چاپ ایران با نام اختصاری IFPEX تلاش کردند، شرایطی ایجاد کنند تا فعالان بخشهای مختلف حوزه چاپ، نشر و بستهبندی از نیاز بازار در مسیر سرمایهگذاری و توسعه اطلاع پیدا کنند و سرمایهگذاری هدفمندی برای آینده کسب و کار خود داشته باشند؛ فعالیتی با چرخه اقتصادی گسترده که میتواند به توسعه صادرات و روابط بینالمللی حرفهای و تجاری در این صنعت منجر شود.
رویکرد اصلی این نمایشگاه، تقویت زمینههای صادرات خدمات و محصولات چاپ و بستهبندی به کشورهای منطقه و جهان بود، رویکردی که با برنامهریزی برای دعوت از هیاتهای تجاری و فعالان چاپ و بستهبندی کشورهای همسایه تقویت شد.
برنامهریزی برای بازارهای جدید
انتشارات جنگل، یکی از شرکتکنندگان این نمایشگاه بود، این انتشارات، طی سالهای اخیر با برنامهریزی برای حضور در رویدادهای بینالمللی، فعالیتهای صادراتی خود را گسترش داده است. پوریا فضلی، مدیر روابط عمومی انتشارات جنگل با اشاره به اهداف این انتشارات برای حضور در این رویداد، توضیح داد: سالهای اخیر در نمایشگاههای کتاب و چاپ کشورهای مختلف ازجمله ترکیه، عراق، روسیه برای جذب بازارهای منطقهای فعال بودیم و با توجه به شعار و رویکردی که IFPEX برای خود ترسیم کرده بود، تصمیم گرفتیم در آن حضور داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در سایه این نمایشگاه میتوان برای بازارهای جدید برنامهریزی کرد، افزود: این نمایشگاه در تجربه نخست برگزاری با حضور جمع زیادی از فعالان حوزه چاپ و نشر همراه بود و توانستیم ارتباطات منطقهای خود را توسعه دهیم و با تکیه بر تجاربی که داریم بتوانیم قراردادهای کاری امضا کنیم.
فضلی با بیان اینکه نمایشگاه آینده چاپ ایران، میتواند در سالهای بعد با دعوت از هیاتهای تجاری و فعالان چاپ و نشر کشورهای همسایه بازار بزرگتر و بهتری برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کند، ادامه داد: با توجه به توانمندیهای صنعت چاپ کشور در بخش تجهیزات، ماشینآلات و فناوریهای نوین میتوانیم شاهد حضور پررنگ بسیاری از هیاتهای تجاری باشیم تا قراردادهای کاری بیشتری برای توسعه روابط بینالمللی امضا شود.
چیزی که میخواستیم به دست آوردیم
طبق برنامهریزیهای تیم اجرایی و برگزارکننده نمایشگاه، گروههای تجاری مختلفی از کشورهای عراق و افغانستان برای بازدید به نمایشگاه دعوت شده بودند، بهاءالدین هاشمی، مدیر چاپ و جعبهسازی از شهر هرات یکی از اعضای تیم تجاری افغانستان بود، او با بیان اینکه 18 سال در حوزه صنعت چاپ فعالیت میکند، با اشاره به دلایل حضور خود در این رویداد، توضیح داد: در کشورمان از صفر تا صد صنعت چاپ نیاز به کمک و حمایت داریم، بخش زیادی از نیازها در حوزه لیبلینگ است؛ توانستیم در نمایشگاه آینده چاپ ایران طی مذاکرات و تعاملاتی که با فعالان چاپ ایران داشتیم، قراردادهای کاری خوبی امضا کنیم.
وی ادامه داد: بهدلیل انتخاب شعار «آینده چاپ» و رویکرد صادراتمحور بودن این رویداد، همچنین توانمندیهای درخور توجهی که صنعت چاپ ایران دارد، برای حضور در انی نمایشگاه اعلام آمادگی کردیم. خوشحالیم؛ چون چیزی را که میخواستیم به دست آوردیم.
هاشمی با بیان اینکه حدود 450 چاپخانه در افغانستان و پنج چاپخانه در شهر هرات مشغول فعالیت هستند، گفت: بخشی از نیاز فعالان ایرانی در حوزه تامین ماشینآلات و دستگاههای چاپ است که خوشبختانه ایران شرکتهای درخور و فعالی دارد. تامین قطعات یکی از دغدغههای جدی است که توانستیم در نمایشگاه، ارتباط خوبی با قطعهسازان ایرانی داشته باشیم.
وی همچنین به روابط کاری خوبی که چاپخانههای ایران با ناشران عراقی دارند، اشاره کرد و یادآور شد: بخش زیادی از کتابهای درسی در ایران چاپ میشوند. در زمینه چاپ و نشر کتاب در شمارگان کمتر از یکهزار نسخه مشکل خاصی نداریم اما بیش از یکهزار نسخه، دستگاهها کشش ندارند و باید به کشور دیگر ارسال کنیم.
هاشمی با بیان اینکه حضور در نمایشگاه «آینده چاپ ایران» دستاوردهای خوبی به دست آوردیم، گفت: سال آینده قطعا با برنامهریزی بهتر و منسجمتری به این رویداد خواهیم آمد و با شناسایی نقاط ضعف و نیازهایمان تلاش میکنیم خلاءهای موجود را برطرف کنیم.
IFPEX دوم نیازمند گام بلند
هومن محمدی، فعال حوزه چاپ و عضو شورای راهبری(سیاستگذاری) صنعت چاپ درباره دستاوردهای نمایشگاه IFPEX گفت: نمایشگاه آینده چاپ ایران از چیزی که در ذهن صنعت چاپ بود متفاوتتر برگزار شد؛ اگرچه نمایشگاه کوچکی بود که در مدت زمان کوتاهی برای آن برنامهریزی شد اما توانست سطح برگزاری نمایشگاه را ارتقا دهد؛ البته همانند سایر رویدادها ممکن است ضعفهایی هم داشته باشد اما تلاش میکنیم در نمایشگاههای بعدی این ضعفها را برطرف کنیم و قطعا بهتر از تجربه 1400 برگزار خواهد شد.
محمدی با اشاره به حضور طیف گسترده فعالان بخشهای مختلف چاپ، نشر و بستهبندی و سایر صنایع از این رویداد، افزود: آنچه از بازدیدکننده توقع داشتیم در روز سوم و چهارم به آن رسیدیم، اما نکته قابل توجه آن حضور شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان تخصصی در نمایشگاه بود که موجب شد نمایشگاه به صورت کاملا حرفهای برگزار شود.
وی با اشاره به امضای قراردادهای کاری با کشورهای همسایه، گفت: طبق اطلاعاتی که دارم قراردادهایی با کشورهای ارمنستان، افغانستان و عراق امضا شده است، همچنین در حوزه کتاب با شمارگان زیاد نیز با کشورهای خارجی قراردادهای کاری درخوی امضا شده است که همگی نشاندهنده موفقیت نمایشگاه در تجربه نخست است.
محمدی تاکید کرد: اینکه نمایشگاه در دوره اول برگزاری توانست این قدمها را بردارد حائز اهمیت است، اما مسئولیت را سنگینتر کرد و برای قدم دوم تلاش میکنیم گام بلندتری برداریم.
و اما حضور پررنگ اتحادیهها و تشکلهای مختلف در صنعت چاپ و بستهبندی را باید یکی دیگر از ویژگیهای این نمایشگاه دانست؛ اتحادیه و تعاونی لیتوگرافان، تعاونی چاپخانهداران، سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا، انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا و حمایت نشریات تخصصی حوزه چاپ از این رویداد، همچنین حضور مستمر و گسترده اعضای آنها در نمایشگاه آینده چاپ ایران، زمینه را برای حضور افراد متخصص در این رویداد تخصصی فراهم کرده بود.
برگزاری هشت کارگاه آموزشی تخصصی در موضوعات مرتبط با صنعت چاپ و بستهبندی، برگزاری دیدارهای گروهی و رو در رو با فعالان بخشهای مختلف صنعت و برنامهریزی برای توسعه کسب و کار را نیز باید به دیگر دستاوردهای این نمایشگاه در قدم اول اضافه کرد، نمایشگاهی که برای قرار گرفتن در جایگاه واقعی خود در میان صنف مسیر نسبتا بلندی را پیش رو دارد.
رویدادی که توانست بازدیدکنندگانی از کشورهای ارمنستان، عراق، افغانستان و سوریه و شهرهای زنجان، ابهر، قزوین، کرمانشاه، یزد، آمل، اصفهان، رفسنجان، ایلام، تبریز، خرمشهر، اهواز، سنندج اردبیل، کرج و بوشهر را به سمت خود جذب کند و با نگاه به آینده مسیر رونق فعالیتهای تجاری دستاندرکاران حوزه چاپ، نشر و بستهبندی را هموار کند.
نظر شما