سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
جایزه کتاب سال در چهلمین دوره خود به بلوغ رسیده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه جوایز معتبر ابزاری برای دیپلماسی عمومی و برقراری ارتباط با مخاطبان بیرون مرزهای کشور است، گفت: جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در چهلمین دوره خود به بلوغ رسیده و یکی از ابعاد بلوغ آن، نگاه کردن به فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، عادل پیغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیان کرد: اساسا جشنواره‌ها و جوایزی که در پی معرفی برترین‌ها هستند یک فناوری اجتماعی محسوب می‌شوند؛ فناوری اجتماعی‌ای که در پی الگوسازی است و با معرفی قله‌ها و مختصات و ویژگی‌های آثار برتر سعی می‌کند به جامعه مخاطب یک سیگنال و نشانه بدهد تا آن مدل اعلی را در جامعه تکثیر کند. 
 
وی ادامه داد: در جوایز عرصه کتاب هم وقتی داوران با در نظر داشتن یک سری ویژگی‌ها، آثار برتر را معرفی می‌کنند در واقع این پیام را به جامعه مخاطب می‌دهند که امروز فضای فرهنگی و فضای عمومی کشور به محصولات و آثاری نیاز دارد. کارکرد دیگر چنین رویدادهایی این است که نظام از طریق آن‌ها به‌نوعی مختصات و صفات خود را به ثبت می‌رساند؛ در حقیقت این آثار یک خصیصه از نظام را به مخاطبان داخلی و بیرونی معرفی می‌کنند و در جامعه‌سازی و نظام‌سازی از آن‌ها بهره گرفته می‌شود. 
 
این عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق‌(ع) گفت: جشنواره‌ها و رویدادهایی مانند جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ثبت‌کننده صفات جامعه هستند. در حوزه کتاب، جایزه کتاب سال همیشه چنین کارکردهایی داشته و توانسته تصویری از جامعه مطلوب و تصویری از خصیصه‌های آثار فرهنگی شاخص را به فضای عمومی و جامعه فرهنگی و نخبگانی ارائه دهد.
 
پیغامی در ادامه با اشاره وجه بین‌المللی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران افزود: این جایزه در چهلمین دوره خود به‌نوعی به بلوغ رسیده و یکی از ابعاد بلوغ آن، نگاه کردن به فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. جوایز معتبر ابزاری برای دیپلماسی عمومی و برقراری ارتباط با مخاطبان بیرون مرزهای کشور است. این ابزارها یک زبان محسوب می‌شوند که می‌توانند در یک ارتباط میان فرهنگی بین اذهان پل بزنند. 
 
نویسنده کتاب «تعلیم و تربیت اقتصادی» در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ضرورت توجه جدی دستگاه‌های فرهنگی ایران به مقوله دیپلماسی فرهنگی گفت: ایران اسلامی و ایران فرهنگی در خارج از مرزهای خود مخاطبانی دارد. شکل گرفتن ابزاری برای دیپلماسی عمومی، فرهنگی و ارتباطات فرهنگی برای جامعه‌ای که مخاطبان بیرونی دارد، ضروری است. این ابزار دیپلماسی می‌تواند کتاب، فیلم، شعر یا پیام‌های اسلام‌شناسانه باشد. در جغرافیای خارج از مرزهای ایران، اسلام‌شناسی ما خریداران خاص خود را دارد. وجود این مفاهمه لازم است، ولی کافی نیست. دستگاه‌های فرهنگی ما باید به این ابزارها امتداد فرهنگی ببخشند که در این زمینه ضعیف هستیم، اما در همین اندازه هم تاثیرگذار بوده‌ایم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با تأکید بر اهمیت توجه به بازاریابی اقتصادی در حوزه فرهنگ گفت: امروزه با مفهومی به نام بازاریابی اقتصادی مواجهیم و نیاز داریم که تکنیک‌های آن را به رخدادهای فرهنگی‌مان گره بزنیم. جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، ۴۰ سال است که برگزار می‌شود؛ با نگاه بازاریابی اقتصادی می‌توانیم این رویداد فرهنگی را در سطح ملی و بین‌المللی اثربخش‌تر کنیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها