یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
تغییر کتاب‌های درسی و آموزشی با هدف تغییر نظام آموزشی

تغییر کتاب‌های درسی و آموزشی به‌عنوان نخستین اقدام برای تغییر نظام آموزشی مجموعه «سفیر گفتمان» انجام شد، در این میان آموزش استادان درباره محتوای جدید نیز در دستور کار مجموعه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری «سفیر گفتمان» با محوریت آموزش و به‌روزرسانی آموزش و فعالیت‌های فرهنگی موسسه سفیر با حضور سعید صیاد چمنی، مدیرعامل موسسه سفیر و جمعی از خبرنگاران برگزار شد. 
 
محسن نوروزیه، مدیر اداره‌های تحقیق و توسعه و آزمون‌سازی سفیر در این نشست، با اشاره به سیاست‌های این موسسه برای سال جدید گفت: یکی از برنامه‌های سفیر، نوسازی سیستم آموزشی بود که تغییر کتاب‌های درسی و آموزشی به‌عنوان نخستین اقدام انجام شد، در میان آموزش استادان درباره محتوای جدید نیز در دستور کار مجموعه قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: تلاش شد استادان با محتوای جدید کتاب‌های ما آشنا شوند و این کار با دقت زیادی انجام شد تا محتوا پاسخ به نیازهای مخاطبان باشد همچنین تلاش شد استادان بر مباحث درسی و آموزشی کتاب‌ها تسلط داشته باشند. 
 
نوروزیه با طرح این موضوع که انتخاب کتاب مقوله حساسی بود، افزود: با توجه به اینکه کتاب با روش‌های آموزشی همراه است از سوی دیگر سنجش و آزمون نیز همراه آن است برای انتخاب کتاب باید پروژه‌های دقیقی طی شود، به همین منظور دو سال کار پژوهشی دقیق برای انتخاب کتاب صورت گرفت. 
 
وی تاکید کرد: در این پروسه کتاب‌های مختلفی بررسی شد، با استادان و کارشناسان آموزشی برای کتاب ها مشورت شد سپس برای هر کتاب امتیازی در نظر گرفته شده تا متوجه شویم که این منابع آموزشی چه میزان پاسخگوی نیازهای مخاطبان ما هستند. 
 
نوروزیه با طرح این موضوع که کتاب‌ها پس از انتخاب و بررسی بومی‌سازی شده‌اند، توضیح داد: کتاب نهایی در قالب اجرای آزمایشی در واحدهای مختلف انتخاب، توسط استادان با تجربه و کم تجربه استفاده شد، سپس یک نظرسنجی از استادان انجام گرفت تا متوجه شویم محتوا خوب بوده است یا نه همچنین میزان یادگیری نیز سنجیده شد. 
 
وی با طرح این موضوع که سنجش‌ها، بسته آزمون، شیوه تدریس و همه مباحث بر اساس منابع آموزشی جدید تغییر کرده است، گفت: با توجه به جامعه مخاطب گسترده مجموعه بنا داریم همه در جریان این تغییر قرار بگیرند، فقط در تهران در سایر شهرها نیز از این بسته آموزشی جدید بهره‌مند شود می‌توان گفت که کتاب به عنوان یک المان و محور تغییر بسته‌های آموزشی در موسسه به شمار می‌آید‌. 
 
نوروزیه همچنین درباره استفاده از فناوری و تکنولوژی در کتاب و بسته‌های آموزشی در مجموعه سفیر، تاکید کرد: دانشکده کتابی وارد سیستم آموزشی تکنولوژی در آن استفاده شود و دانش‌آموزان هنگام آموزش بتوانند از فضای مجازی در آموزش حضوری و غیر حضوری به صورت جدی نقش داشته باشند. 
 
گلاره نصیری، مدیرکل اجرایی واحدهای تهران نیز در سخنانی با اشاره به سیستم و نظام آموزشی در این مجموعه، گفت: تلاش شده است طی سالیان مختلف، آموزش تربیت مدرس در این مجموعه به صورت جدی دنبال شود و اکنون نیز استادان و مدرسان توانمندی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند و با تکیه بر آموزش آنلاین و آفلاین فعالیت می‌کنند.

وی همچین با باین اینکه گسترده شدن سفیر در شهرستان‌ها، از دلایل توجه به محرومیت در زبان آموزی مناطق دور دست است، گفت: قبل از مساله کرونا موضوع آموزش از راه دور در نظر گرفته شده بود؛ ولی متاسفانه از نظر زیرساخت‌ها منطقه هر چقدر محروم‌تر باشد، به همان نسبت از منظر دسترسی به تکنولوژی هم محروم‌تر خواهد بود؛ اما برای مناطق دوردست هم باید فضای آموزشی و هم امکانات آموزشی وجود داشته باشد.
 
نصیری با بیان اینکه کاری که می توان انجام داد، اعزام مدرس به این محل‌ها با هماهنگی مرکز استانی است، گفت: همواره تلاش کردیم مبحثی برای این دسته افراد که نمی‌توانند هزینه‌ها را پرداخت کنند، داشته باشیم و طرح‌هایی انجام دهیم، این اقدامات در سطح تهران و شهرستان‌ها هم در حال رخ دادن است.
 
وی تاکید کرد: البته دست ما بسته است و اگر منطقه محروم فضای آموزشی داشته باشد، مدرس می‌تواند برود، ولی به همان نسبت دسترسی به ابزارها و تکنولوژی هم وجود ندارد و ما فقط می‌توانیم در مقوله کمپین‌ها و بورسیه‌ها کار بکنیم و نقاط هدف ما باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها