یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
تو مهربانی کن، یک شهر مهربان می‌شود

هفته نیکوکاری، از چهاردهم اسفندماه آغاز می‌شود و تا بیست‌و‌یكم همین ماه ادامه دارد؛ از این رو قصد داریم تا در گزارشی به مرور چند اثر با موضوع نیکوکاری در حوزه کودک و نوجوان بپردازیم که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ممکن است گمان کنید مهربانی و شفقت به طور طبیعی به کودکان ارث می‌رسد و تنها خصیصه‌ای ذاتی است. بچه‌ها هنوز مثل بیشتر بزرگ‌ترها به انسان‌هایی بدبین و شکاک تبدیل نشده‌اند و بدون داشتن بار نگرانی و مسئولیت و توقعات مالی که بزرگ‌ترها درگیر آن هستند، به دور از هرگونه ریا و غل و غشی دوست دارند بدون ذر‌ه‌ای غرور و خودخواهی دست‌شان را برای کمک به دیگران دراز کنند.
با این همه شکی وجود ندارد که محبت و دلسوزی، یک خصیصه نیکوی اکتسابی نیز هست؛ ویژگی‌ای که شما می‌توانید آن را به صورت الگو درآورید و آموزش دهید. شفقت و مهربانی خصلت پسندیده‌ای است که کودکان می‌توانند آن را با خود همراه کنند و به تمامی انسان‌هایی که در طول عمرشان به زندگی‌شان وارد می‌شوند، هدیه دهند. همه کارشناسان بر این باورند که مهربانی به هیچ وجه با نصیحت و پند و اندرز به دست نمی‌آید، بلکه باید آن را در عمل خود به کودکان نشان دهید.
از سال 1369 هر سال در اسفندماه و در آستانه عید نوروز و بهار طبیعت، مردم مهربان و نیکوکار کشورمان همزمان با هفته احسان و نیکوکاری در 14 اسفند در همایشی عظیم که تبلور نوع دوستی، نیکوکاری و مهرورزی آنان است، دست‌های پرمحبت و عاطفه خویش را بر سر خانواده‌های نیازمند و کودکان‌شان می‌کشند.
هفته نیکوکاری (از چهاردهم تا بیست‌ویكم اسفندماه) به منظور جذب كمک‌ها و هدایای مردم به خانواده‌های محروم و نیازمند برگزار می‌شود. جشن نیکوکاری صرف‌نظر از هدایایی که طی آن جمع‌آوری می‌شود، به لحاظ معنوی، اجتماعی و فرهنگی دارای کارکردهای ویژه‌ای است که از جمله آنها می‌توان به گسترش و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ احسان و انفاق، کمک به هم‌نوع و انسجام اجتماعی اشاره کرد.
در ادامه به معرفی سه کتابی می‌پردازیم که به مقوله نیکوکاری و احسان می‌پردازد:
 
 
«مهربان باش»؛ انتشارات پرتقال
کتاب «مهربان باش» داستانی از پت زیتلو میلر با تصویرگری جن هیل است. مترجم این کتاب میترا امیری است.
در توضیح داستان این کتاب باید گفت، تانیشا روی لباسش آب انگور ریخته و همه بچه‌های کلاس به او می‌خندند؛ اما یکی از بچه‌ها یاد می‌افتد که مادرش به او گفته مهربان باش. او تصمیم می‌گیرد مهربان باشد و در این فکر است که اصلا مهربان بودن یعنی چه؟  او کارهای زیادی می‌تواند انجام دهد تا مهربان باشد، مثلا کلوچه بردن برای آقای رینالد، دادن کفش‌های کوچک‌تر به دیگری، کمک کردن در شستن ظرف‌های کثیف، به دیگران توجه کردن، به قصه‌های خاله فرانی گوش دادن و خیلی کارهای دیگر. او به این نتیجه می‌رسد مهربانی آسان است و مهربانی‌های کوچک درکنار مهربانی‌های دیگران می‌تواند بزرگ شود و همه دنیا را بگیرد. او برای تانیشا یک نقاشی با رنگ بنفش می‌کشد، یک دسته گل.
پت زیتلو میلر، نویسنده این کتاب، مفاهیم بسیاری از جمله محبت، مهربانی، همدلی کردن، دوستی و... را به کودکان آموزش می‌دهد و درباره اینکه با مهربانی می‌توان تمام زخم‌ها را درمان کرد، صحبت می‌کند.

کتاب «مهربان باش» در 32 صفحه و به‌بهای 49هزار تومان راهی بازار نشر شده است.
 
 
«کودک مهربان»؛ انتشارات سروش
کتاب «کودک مهربان» به قلم مایکلین ماندی، با بیانی زیبا و دلنشین به کودکان می‌آموزد که مهربان باشند، با دیگران رفتار درستی داشته باشند و در نهایت دنیا را به جای زیباتر و بهتری تبدیل کنند.
کتاب «کودک مهربان» چهارمین جلد از مجموعه‌‌ مهارت‌های زندگی است و با بیانی قابل فهم و روان کودکان را آگاه می‌کند که زندگی آن‌ها تا چه اندازه می‌تواند دنیا را عوض کند و هر یک از ما به این جهان آمده‌ایم تا به بهتر شدن آن کمک کنیم.
مایکلین ماندی که یک مشاور در اجتماع و مدرسه است، این کتاب را با روایتی خواندنی و دوست داشتنی برای کودکان دبستانی به رشته تحریر در آورده است. همچنین این کتاب می‌خواهد الهام‌بخش بزرگ‌ترها برای انتقال خصلت‌های پسندیده درونشان به کودکان باشد؛ محاسنی که چه بسا آنها را به دست فراموشی سپرده‌اند.

کتاب «کودک مهربان» در 36 صفحه و به بهای 60هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.
 
 
«فردا می‌خواهم مهربان باشم»؛ انتشارات زرافه
کتاب «فردا می‌خواهم مهربان باشم» نوشته جسیکا هیش است. این کتاب شعر با همت رضی هیرمندی ترجمه شده و اسداله شعبانی آن را به شعر برگردانده است.
این کتاب به خوانندگان یادآوری می‌کند، فردا روز دیگری است، پر از فرصت‌های بی‌پایان، تنها کاری که باید انجام دهند این است که تصمیم بگیرند آن روز را متعلق به خود کنند. بر این اساس این کتاب تلاش دارد تا به مخاطبان خود بگوید به آینده امید داشته باشند و بدانند فردایی نیز وجود دارد تا بتوانند بهتر از روز قبل‌شان باشند. این کتاب که از پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌تایمز است، بچه‌ها را تشویق می‌کند تا قول دهند فردا کارهای جدیدی را امتحان و تلاش کنند تا شجاع و مهربان باشند.

کتاب «فردا می‌خواهم مهربان باشم» در 36 صفحه و به‌بهای 52هزار تومان راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها