چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۹
قائم‌مقامي «ورزش حرفه‌ای» و «خاطرات زندگی» را منتشر مي‌كند

استاد بزرگ شطرنج ایران از انتشار دو عنوان کتاب تجربیات خود درباره «ورزش حرفه‌ای شطرنج» و «خاطرات زندگی‌»اش در آینده خبر داد. به اعتقاد احسان قائم مقامي" کتاب، مهم‌ترين ابزار علمي در تمام رشته‌هاي ورزشی است و نقش تعیین کننده‌اي در گسترش اطلاعات و افزايش دید ورزشکاران، به ويژه شطرنج‌بازان دارد./

احسان قائم‌مقامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار داشت: تاكنون دو بار تجربیاتم را با دو عنوان «ورزش حرفه‌ای» و «خاطرات زندگی» روی کاغذ آورده‌ام و تصمیم دارم به زودی آنها را به چاپ برسانم، ولي هیچ‌گاه زمان مناسب برای انجام این کار را پیدا نکرده‌ام و اميدوارم در آينده نه چندان دور بتوانم  به انتشار آنها اقدام كنم. 

کاپیتان تیم ملی شطرنج ایران كه اين روزها سرگرم انجام مسابقات پي در پي با «آناتولي كارپف»، شطرنجباز نامدار روسيه و قهرمان سابق جهان است،گفت: کتاب، مهم‌ترين ابزار علمي در تمام رشته‌هاي ورزشی است و نقش تعیین کننده‌اي در گسترش اطلاعات و افزايش دید ورزشکاران، به ويژه شطرنج‌بازان دارد و می‌تواند تاثيري شگرف در آینده آنها داشته باشد. كتاب هميشه همراه انسان است و مانند دوستي او را همراهي مي‌كند. 

وي ادامه داد: کتاب دوست انسان با دنیای درون و پیرامون اوست و تاثیرات بسیاری در جوامع، طرز فکر و دیدگاه ورزشکاران مي‌گذارد و جهان‌بینی انسان را کامل می‌کند.

قهرمان شطرنج غرب آسیا با اشاره به اين كه «تمام مطالب ورزشی بر گرفته از کتاب است و موفقيت بدون مطالعه میسر نمي‌شود»، درباره روي آوزدنش به ورزش شطرنج گفت: زماني کوچکترین عضو تیم فوتبال نونهالان تهران بودم و در خط حمله بازي مي‌كردم، ولی به علت همزمانی انجام تمرینات فوتبال و شطرنج، باید یکی از آنها را انتخاب می‌کردم و به علت علاقه بسیاری که به شطرنج داشتم، به این رشته روی آوردم.

قهرمان مسابقات سريع و برق‌آساي شطرنج كشورمان درباره بازی شطرنج با «آناتولی کارپف» گفت: همه شطرنج بازان و قهرمانان جهان مطالب بسیاری از کارپف، قهرمان اسبق جهان فرا گرفته‌اند، همچنان که کاسپارف، قهرمان بلامنازع جهان در اين‌باره گفته است: «اگر کارپف وجود نداشت، من به اینجا نمی‌رسیدم و دلیل موفقیت من کارپف بود». من نیز با وجود این که رقیب یکدیگریم، مطالب بسیاری از او و كتاب‌هاي منتشر شده توسط او و درباره اين قهرمان، یاد گرفته‌ام. بازی با کارپف مرحله‌اي جدیدي از زندگی را براي من رقم زد.

موفق‌ترین شطرنج باز سال 2004 جهان، خواستار حمایت بیشتر مسوولان سازمان تربیت بدنی از ورزش شطرنج کشورمان شد و گفت: توجه به تمام رشته‌های ورزشی که در کشورمان از پتانسيل بالایی برخوردارند، سبب قهرمان‌پروری و جذب جوانان به سوي ورزش خواهد شد که قطعا نتایج درخشانی برای آینده ورزش کشورمان به همراه خواهد داشت. ضمن اين كه بايد شرايط مطالعه و كتابخواني را نيز براي ورزشكاران فراهم آورد. 

عنوان‌هاي برتر كسب شده توسط  احسان قائم‌مقامی در مسابقات معتبر عبارتند از: رکورددار قهرمانی ایران در بازی‌های برتر کشوری، هفت بار قهرمان بزرگسالان از 9 بار حضور، 10 عنوان قهرمانی نوجوانان و جوانان از 11 بار حضور، هفت بار قهرماني مسابقات سریع و برق‌آسا از هفت بار حضور، اولین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران، پنج بار راه‌یابی به مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان، 14 مدال آسیایی بزرگسالان، چهار مدال قهرمانی دانشجویان جهان، دو مدال برنز بازی‌های فکری المپیک 2008 چین، فتح بیش از 40 تورنمنت بین‌المللی، فعال‌ترین و همچنین موفق‌ترین شطرنج باز سال 2004 از جانب فدراسیون جهانی و قهرمان غرب آسیا.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط