سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
عرضه هشتصد کتاب دفاع مقدس از بیست ناشر استانی در نمایشگاه کتاب

معاون نشر ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از حضور بیست ناشر استانی در نمایشگاه کتاب و همچنین عرضه هشتصد کتاب با محوریت نقش اقشار و استان‌ها در جنگ خبر داد.

سردار علی ناظری معاون نشر ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در خصوص برنامه‌های این سازمان و ناشران زیر مجموعه آن برای حضور در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ گفت: ما به‌عنوان سازمان حفظ آثار، ۳۳ انتشارات وابسته به سازمان خودمان داریم که در ۳۲ استان کشور مشغول به تولید و توزیع و ترویج آثار دفاع مقدس در بین مخاطبان خودشان در استان مربوطه هستند. در حال حاضر تقریبا استانی نداریم که انتشارات دفاع مقدس نداشته باشیم. برنامه ما در سال گذشته این بود که بعد از ابلاغ طرح ده ساله اعتلای بسیج که توسط ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه و سازمان بسیج ابلاغ شد. ما به‌عنوان سازمان حفظ آثار در بخش کتاب حوزه اعتلای نشر ادبیات دفاع مقدس و مقاومت آمدیم و بر اساس سیاست‌ها و راهبردها و اهداف کلانی که وجود داشت برنامه پنج ساله حوزه نشر ادبیات دفاع مقدس را از آن استخراج کردیم. در سال گذشته این سیاست‌ها را به این ۳۳ ناشر که یکی از آن‌ها نشر «فاتحان» است ابلاغ کردیم و موظفی‌های آن‌ها در طی پنج سال آینده مشخص شد. محورهای متعدی را در حوزه نشر ادبیات دفاع مقدس و مقاومت در این برنامه مورد نظر قرار دادیم که یکی از این محورها بحث شرکت در نمایشگاه‌ها است. یکی نمایشگاه بین‌المللی تهران و دیگری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس که هر سال برگزار می شود و خودمان برگزار کننده آن هستیم. ما به این ۳۲ استان ابلاغ کردیم که باید با فراهم کردن ساز و کارهای لازم در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند.

مدیر انتشارات فاتحان افزود: از این ۳۲ استان، بیست استان در نمایشگاه امسال ثبت نام کرده و غرفه گرفته‌اند و در حال انجام کارهای مقدماتی برای حضور در نمایشگاه هستند. یکی از این بیست ناشر هم انتشارات «فاتحان» است و نوزده ناشر دیگری که در حرکت فرهنگی حضور دارند عبارت اند از: تهران بزرگ، مشهد، خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و غربی، گیلان، یزد، کردستان، فارس، اصفهان، استان مرکزی، گلستان، زنجان، کرمان، ایلام، اردبیل، سمنان و خراسان. الباقی استان‌ها کتاب‌هایشان به حد نصاب نرسیده و ایرادهایی در مجوزهایشان وجود داشت به همین دلیل نتوانستند در نمایشگاه ثبت نام کنند. انتشارات دیگری که زیر مجموعه سازمان حفظ آثار محسوب می شود و امسال در نمایشگاه حضور خواهد داشت، نشر «لشکر فرشتگان» است که مخاطب آن جامعه زنان است.
 
سردار ناظری بیان داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این بیست ناشر در سه محور در نمایشگاه فعالیت خواهند داشت که یک بعد آن عرضه آثار است. امسال تقریبا هشتصد عنوان کتاب دفاع مقدس و مقاومت در نمایشگاه خواهیم داشت. در کل رویکرد ما به‌عنوان مجموعه ناشرین حفظ آثار پرداختن به نقش مردم در دفاع مقدس است. به جای اینکه به سمت نیروهای مسلح و سپاه و ارتش برویم به بسیج و مردمی که در جنگ حضور داشتند پرداختیم. این نقش را در دو قالب دیدیم: یکی قالب اقشار در جنگ مثلا دانشجویان در جنگ، دانش‌آموزان در جنگ، زنان در جنگ. ما خودمان در انتشارات فاتحان کتابی داریم به اسم «عباس دست طلا». عباس باقریان از طریق صنف خودش که گل‌گیرساز است در جنگ شرکت کرده است. کتاب‌های دیگری هم که درباره اقشار داریم به همین شکل است. یکی دانش‌آموز است. یکی دانشجو است. یکی پزشک است. یکی مهندس است. همه که درگیری مستقیم و چهره‌به‌چهره با دشمن نداشتند. پشتیبانی جنگ خودش خیلی مساله مهمی بوده است که ما سعی کردیم در این مسئله به آن بپردازیم.
 
وی افزود: مسئله دیگری که به آن پرداخته‌ایم مسئله نقش استان‌ها در جنگ است. استان همدان در جنگ، استان کرمان در جنگ، اصفهان در جنگ که همه این‌ها در قالب‌های تاریخ شفاهی، خاطرات، زندگی‌نامه‌ها و حتی داستان‌های کوتاه عرضه شده است. در بحث کودک و نوجوان هم یک مقدار ورود کرده‌ایم که ان‌شاءالله در سال بعد گسترش بیشتری خواهد داشت.

ناظری اضافه کرد: در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ بنا داریم مجموعه برنامه‌هایی برای معرفی آثارمان داشته باشیم. از رونمایی گرفته تا برگزاری سلسله نشست‌هایی با حضور نویسندگان و کارشناسانی که به غرفه می‌آیند. حالا ممکن است برخی از این برنامه‌ها اگر به تصویب نمایشگاه برسد در محل نشست‌ها برگزار شود. در هر صورت برگزاری جلسات نقد کتاب، گفت‌وگو با نویسندگان و حتی راویان کتاب‌ها از جمله برنامه‌هایی است که برای این دوره از نمایشگاه مد نظر داریم.
 
سردار ناظری در پایان گفت: بخش سوم برنامه‌هایی که برای اجرا مد نظر داریم برقراری ارتباط با مخاطبان و تشویق آن‌ها به کتابخوانی و شرکت در پویش‌ها است. مشوق‌هایی را هم برای این کار در نظر گرفته‌ایم از جمله کمک هزینه سفر به کربلا در ایام اربعین است. در تلاش هستیم که مخاطبین را دعوت کنیم و سعی کنیم به یک شکلی این‌ها را به کتاب خواندن علاقه‌مند کنیم.
 
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها