شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
فرهنگ ایران کلان فرهنگی از آیین‌ها و زیست بوم سرزمین است

جعفر توزنده جانی نویسنده معتقد است: فرهنگ ایران زمین، کلان فرهنگی از فرهنگ‌های مختلف ،آیین‌ها و زیست بوم یک سرزمین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، توزنده جانی در نشست نقد و بررسی کتاب« گزیده‌ای از تاریخ و فرهنگ خوزستان» که عصر جمعه در غرفه اهواز پایتخت کتاب ایران در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد ، بیان کرد: با توجه به تجربه چندین سال‌ام  در انجمن نویسندگان  کودک و نوجوان و باشگاه‌های کتابخوانی و همچنین سفرهای مختلفی که به نقاط مختلف ایران داشتم به درک و  آشنایی عمیقی از فرهنگ ایران رسیدم.
 
وی با تاکید بر اینکه ما  نویسنده‌ها وقتی در مورد فرهنگ ایران زمین صحبت  می‌کنیم از رمان  وام می‌گیریم، اظهار کرد: ما نویسنده‌ها وقتی به رمان می‌رسیم می‌گوییم رمان، کلان روایتی است  که از خرده روایتی‌های بسیاری تشکیل شده است.
 
نویسنده  کتاب « کرمی که هیولا شد» ادامه داد: بر همین اساس نمی‌توان از  فرهنگ ایران به عنوان  خرده روایت‌ها نام ببریم بلکه  باید بگوییم که فرهنگ ایران زمین کلان فرهنگی است که از فرهنگ‌های مختلف با تنوع خاص و برخاسته از آیین‌ها و زیست بوم یک سرزمین شکل گرفته است.
 
توزنده جانی با اشاره به سفر به استان‌های مختلف کشور گفت: با توجه به جاهایی که سفر کردم دریافتم گویش و‌ لحن هر شهر و استانی متفاوت است و این متفاوت بودن خواه ناخواه ‌بر نوع گفتار، پوشش و فرهنگ‌شان تاثیر‌گذار است. 
 
وی تنوع قومیت‌ها و گویش‌ها را عامل پیوند با سرزمین ایران  دانسته و عنوان کرد : این تنوع فرهنگی و ویژگی‌های سرزمین ایران  پتانسیل خیلی خوبی برای جاذبه گردشگری است که متاسفانه  در این زمینه خیلی عقب هستیم.
 
وی تنها عامل ماندگاری در جامعه را فرهنگ بیان کرد و افزود: اگر به تاریخ گذشته ایران نگاه کنیم حکومت‌های مختلفی آمدند و‌ کاخ‌های زیادی ساختند اما  هرچقدر این کاخ‌ها محکم بودند ولی فرسوده شدند و از بین رفتند و تنها آنچه جاودانه شد فرهنگ است.
 
عضو انجمن نویسندگان کودک و و نوجوان با توضیح اینکه فرهنگ از دل آثار فرهنگی بیرون آمده است، بیان کرد:
همه هنرها از جمله قالیبافی، نقاشی، سفالگری، نویسندگی  و ... از دل این آثار فرهنگی بیرون آمده‌اند و همه نقش مهمی در انتقال فرهنگ دارند.
 
نویسنده خوزستانی کتاب «گزیده‌ای در تاریخ ‌وف رهنگ خوزستان » در این نشست گفت: چند جلد کتاب با عناوین مختلف از  آداب و رسوم و فرهنگ قومیت‌ها نوشتم و کوشیدم فرهنگ خوزستان را در کشور و اقوام دیگر رواج بدهم.
 
سعیده سعیدی در پاسخ به این پرسش که  «دور بودن از سرزمین‌تان شما را به این سو کشاند یا انگیزه دیگر داشتید؟» اینگونه توضیح داد :  آشنا نبودن مردم با فرهنگ اقوام عرب و  همچنین شناختن این فرهنگ از گویش، پویش و آداب و رسوم به مردم بود و دلیل دیگر روشن شدن موضوعاتی از  حاکمبت دوره شیخ خزعل بود.
 
وی گفت: پژوهش‌های میدانی را  از بزرگان فامیل و‌شیوخ عرب شروع کردم و تحقیق دیگر مطالعه و در زمینه کتاب‌های متنوع  تاریخی مرتبط با ابن موضوع بود.
 
نویسنده « برگزیده‌ای از تاریخ و فرهنگ خوزستان  درخصوص نبود حمایت از  جامعه نویسندگان  اضافه کرد :  خیلی از نویسندگان به علت شرایط بد اقتصادی از نوشتن  کناره‌گیری کردند و خاموش شدند چون نتوانستد با هزینه شخصی این پروسه زمانی را برای چاپ کتاب داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها