دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۲
عطایی: عملکرد جشنواره شعر فجر در بخش‌های ویژه شایسته است

همایون عطایی برگزیده دومین دوره جشنواره شعر فجر گفت: پرداختن به مسائل ملي و مذهبي كشور چون عاشورا و دفاع مقدس در جشنواره شعر فجر اهميت بسیار دارد. خوشبختانه متولیان امر تا امروز به این مهم توجه کافی را مبذول داشته‌اند._

همايون عطايي ، شاعر و برگزيده دومين جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين مطلب افزود: اعلام معيارها و ملاك انتخاب برگزيدگان در فراخوان جشنواره به شركت‌كنندگان جشنواره و داوران كمك شاياني مي‌كند.

وي گفت: همچنين ملاك انتخاب نبايد صرف پيشكسوت بودن شاعر باشد؛ چراكه نحوه انتخاب برگزيدگان، باید ظرفيت كل شاعران استان را به نمايش بگذارد.

عطايي در ادامه به جايزه‌اي كه در سال گذشته به عنوان برگزيده دريافت كرده اشاره كرد و گفت: اهدای جايزه نقدي خوب است و البته بايد ارزش ريالي آن نيز متناسب با زمان باشد؛ اما اي كاش تنديسي از جشنواره نيز به همراه جوايز به همه برندگان اهدا مي‌شد تا يادگاري از جشنواره بماند. مثلا من سال پیش تندیسی دریافت نکردم.

وي خاطرنشان كرد: پرداختن به مسائل ملي و مذهبي كشور مانند شعر عاشورايي، دفاع مقدس و...در جشنواره‌هايي مانند جشنواره شعر فجر اهميت به‌سزايي دارد و بايد بخش‌هاي ويژه‌اي را به اين امر اختصاص دهيم.
خوشبختانه متولیان برگزاری جشنواره تا امروز به این مهم توجه کافی را مبذول داشته‌اند که امیدواریم این عنایت ادامه داشته باشد.

شاعر برگزيده دومين جشنواره شعر فجر تاكيد كرد: تهيه كتاب يا نشريه‌اي از نمونه اشعار شاعران برگزيده در پايان جشنواره مي‌تواند به معرفي چهره‌هاي برگزيده كمك كند. بسياري از برگزيدگان به خصوص برگزيدگان شهرستاني شاعراني گمنام هستند و اين جشنواره بايد مجالي براي معرفي و شناساندن آنها باشد.

وي درباره جنبه بین‌المللی این جشنواره خاطرنشان كرد: شاعران خارجي باید حضور فعال و تاثيرگذاری در جشنواره داشته باشند؛ این امر برای تبدیل جشنواره شعر فجر به جشنواره‌ای تاثیرگذار در حوزه ادبیات در سطح جهانی بسیار مهم است. سال گذشته حضور شاعران افغاني، تاجيكي و پاكستاني در جشنواره، عموما حضوری نمادين بود و اگرچه همین حضور نمادین مغتنم و محترم است، ولی این شاعران هيچگونه تاثیر علمي و فني از خود بروز ندادند.

عطايي اضافه كرد: در فراخوان امسال امكان رقابت تنها براي افراد زير ۳۰ سال در نظر گرفته شده است. دلیل چنین تصمیمی مشخص، ستودنی و قابل دفاع است: حمایت بیش‌تر از جوانان و ایجاد حرکتی رقابتی در آنها ، ولی به گمان من باید به نوعی اين شرط سني برداشته شود تا مجال رقابت براي شاعران بالاي ۳۰ سال نيز فراهم باشد. 

برگزیده دومین دوره جشنواره شعر فجر، تاکید کرد: چاپ كتاب يك معيار جامع و كامل براي شناخت و انتخاب شاعر برای شرکت در جشنواره‌ای به گستردگی و اهمیت جشنواره شعرفجر نیست. چه بسا افرادي كه چندين كتاب شعر چاپ کرده‌اند، به لحاظ فنی با برخی شاعران بی‌کتاب فاصله زیادی داشته باشند. به نظر من بهتر است معيار شركت در جشنواره شعر فجر انتشار كتاب شعر نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط