چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
کانون خانواده کارآمدترین حوزه در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدراست

گلستان- دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان، کانون خانواده را مهم‌ترین و کارآمدترین حوزه در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر برشمرد و گفت: جامعه رسانه‌ای با فرهنگ سازی و حساس کردن خانواده‌ها می‌توانند فرزندانشان را در برابر این آسیب واکسینه نمایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، مهدی طالبی در ظهر چهارشنبه در نشستی خبری، ضمن ارائه گزارشی از اقدام‌های صورت گرفته از سال گذشته تا به امروز، گفت: رویکرد دولت سیزدهم در بحث مبارزه با مواد مخدر، مردمی سازی و فعالیت های فرهنگی و ترویجی است.

وی افزود: در کنار اقدام‌های نظارتی و قانونی، با راه‌اندازی پویش‌های متعدد فرهنگی، نشست‌های تبیینی و ترویجی گفت‌وگومحور و بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌های مردمی با نگاه فرهنگی و ترویجی و گروه‌های مرجع، مجدانه به دنبال مردمی نمودن حوزه مبارزه با مواد مخدر هستیم و باور داریم کانون خانواده کارآمدترین و مهم‌ترین حوزه در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدراست.

طالبی با اشاره به اینکه جامعه رسانه‌ای با فرهنگ سازی، اطلاع‌رسانی و حساس کردن خانواده‌ها می‌توانند فرزندانشان و جامعه را در برابر این آسیب واکسینه نمایند، ادامه داد: جامعه رسانه‌ای استان در دوران کرونا در آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی سنگ تمام گذاشتند و انتظار داریم بار دیگر در امر پیشگیری و مبارزه با اعتیاد به خصوص فرهنگ سازی در این حوزه اهتمام ویژه‌ای نشان دهند.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان افزود: مافیای مواد مخدر امروز نوجوانان و جوانان را هدف گرفته‌اند و جامعه رسانه باید خانواده‌ها را به امر حساس کنند؛ به‌گونه‌ای که خانواده‌ها همواره مدنظر داشته باشند و از خود بپرسند که فرزندشان کجاست، با چه کسی است و چه می‌کند؟!

مهدی طالبی تلاش‌های مافیا مخدر را نوعی جنگ نرمِ شناختی و ترکیبی بیولوژیکی تشبیه کرد و گفت: در کنار برنامه‌های متعدد زیرساختی و آموزشی، در این دولت کارگروه تولید محتوا با رویکرد فرهنگی و هنری برای حوزه پیشگیری از اعتیاد با حضور پرشمار دستگاه‌های استان راه‌اندازی نموده‌ایم و اقدام‌های عملی مؤثری هم تا به امروز در کنار هم انجام داده‌ایم.



وی سپس گفت: با راه‌اندازی و آغاز به کار مراکز جدید (کمپ‌های بازپروری) در گرگان و گنبد، مردم شاهد پاک‌سازی ملموس معتادان متجاهر از سطح جامعه خواهند بود و مسئولان استان برای اجرایی و عملی شدن این مهم هم دل و هم‌صدا هستند.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان در پایان به برخی از طرح‌های اجراشده مردمی در حوزه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر در استان اشاره نمود و گفت: طرح یاریگران زندگی در روستا به‌عنوان یک طرح مردم پایه و مردم محور است که در فاز نخست 300 روستا معادل 30 درصد روستاهای استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی افزود: در قالب طرح یاریگران زندگی در روستا ۱۰ تا ۱۲ نفر در هر روستا به‌عنوان کانون یاریگران، یک نشست گفتمانی فرهنگ ساز را تشکیل و برای مقابله با اعتیاد فعالیت می‌کنند. در کانون یاریگران زندگی اعضای مختلف اعم از امام جماعت روستا، دهیار، فرمانده پایگاه بسیج، بهورز، اعضای شورای اسلامی روستا، مسئولان مراکز آموزشی در روستا و 3 نفر از جامعه نخبگانی حضور دارند و دهیار دبیر این کانون است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها