شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
فضای مجازی مخاطبان قصه‌گویی را کاهش نداده است

زنجان- برگزیده منطقه‌ای دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید با اشاره به اینکه برخلاف گسترش فضای مجازی هنوز هم قصه‌گویی مخاطبان بسیاری دارد، گفت: قصه‌گویی، یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی کتابدار با مخاطب است.

یاسمن رحیمی نیکو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: با توجه به اینکه اغلب اعضای کتابخانه‌های عمومی را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، از همین رو باید مطابق با نیاز آنها توانایی خود را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره قصه‌گویی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بیانگر توجه ویژه نهاد به این هنر اصیل و ارزشمند است، اضافه کرد: این جشنواره فرصت ارزشمندی برای کتابداران و علاقه‌مندان فراهم کرد تا تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و در شیوه‌های قصه‌گویی خود بازنگری کنند.

برگزیده منطقه‌ای دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید با اشاره به ارتقای سطح شرکت کنندگان در جشنواره قصه‌گویی نهال امید بیان کرد: هر قصه‌گو در جشنواره دنیایی از تجربه و مهارت با خود به همراه دارد که این تجربه ناخودآگاه با مخاطبین در جشنواره به اشتراک گذاشته شده و کوله باری از تجربه‌های جدید به کتابخانه ها بازگشت داده می‌شود.

رحیمی‌نیکو افزود: از دیگر نتایج مثبت برگزاری این جشنواره آشنایی بیشتر با چارچوب‌ها و اصول قصه‌گویی، اطلاع از روش‌های نوین و خلاقانه قصه‌گویی و برقراری ارتباط همکاران علاقه‌مند از سراسر کشور است.

وی با اشاره به اینکه برخلاف گسترش فضای مجازی هنوز هم قصه‌گویی مخاطبان بسیاری دارد، اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به اقداماتی که در کتابخانه‌های عمومی در حوزه قصه‎گویی انجام شده، سطح توانمندی کتابداران در این بخش تا حد زیادی ارتقا یافته است.

رحیمی نیکو با اشاره به اینکه قصه‌گویی اگر به شیوه صحیح و خلاقانه انجام شود، می‌تواند راه برقراری ارتباط با کودکان را تسهیل و به رشد شخصیتی آنها کمک کند، اضافه کرد: قصه‌گویی برقراری یک ارتباط زنده و واقعی است و می‌تواند در عمق جان مخاطب نفوذ کرده و او را به یکی از اعضای وفادار کتابخانه‌ تبدیل کند.

وی تصریح کرد: قصه‌گویی و بهره‌مندی از ویژگی‌های مطلوب قصه‌گویان برای کتابدارانی که در بخش‌های کودک کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند بسیار موثر است و در نحوه خدمت‌رسانی آنها و ارتقای سطح کیفی خدمات مفید خواهد بود.

گفتنی است، مرحله ملی دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید به میزبانی استان آذربایجان شرقی در حال برگزاری است و یاسمن رحیمی‌نیکو، کتابدار کتابخانه عمومی سیدافضل موسوی زنجان و برگزیده منطقه‌ای این جشنواره، در مرحله ملی به رقابت با سایر شرکت‌کنندگان خواهد پرداخت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها