یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
اعترافاتی که بزرگترین ضربه را به سازمان مجاهدین خلق زد/ یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های تاریخی

محمد رحمانی، مؤلف کتاب با استفاده از اسناد و منابع متعدد مربوط به سازمان مجاهدین خلق، اعترافات وحید افراخته را که از افراد کلیدی و از اصلی‏‌ترین و مؤثرترین اعضای شاخه نظامی این سازمان به حساب می‏‌آمد، روایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مؤسسه انتشارات ایران کتاب «من اعتراف می‌کنم» به قلم و پژوهش محمد رحمانی را به چاپ سوم رساند؛ این کتاب اثری متفاوت درباره حیات سازمان مجاهدین خلق در دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.

محمد رحمانی، مؤلف کتاب، با استفاده از اسناد و منابع متعدد مربوط به سازمان مجاهدین خلق، اعترافات وحید افراخته را که از افراد کلیدی و از اصلی‏‌ترین و مؤثرترین اعضای شاخه نظامی این سازمان به حساب می‏‌آمد، روایت کرده است.

اعترافات افراخته که در مردادماه ۱۳۵۴ توسط ساواک دستگیر شد، به لحاظ کمی و کیفی بی‏‌مانند است و می‌توان ادعا کرد بعد از ضربه شهریور ۱۳۵۰ ساواک، بزرگترین ضربه به نیروهای سازمان مجاهدین خلق، به واسطه اعترافات او وارد شده است. به این ترتیب، بی‏‌شک با دقت در اعترافات این عضو مؤثر مجاهدین خلق بسیاری از مسائل این سازمان، پیش و بعد از افراخته، قابل فهم‌‏تر خواهد شد.

رحمانی در این کتاب دست روی یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های تاریخی گذاشت و از زاویه نگاه «وحید افراخته» که عضو مرکزیت گروهک منافقین بود به بررسی و نقد تاریخ این سازمان پرداخت. این کتاب با زیر عنوان «زندگی و زمانه وحید افراخته» در اعترافات و زندگی وی متوقف نشده است بلکه سراغ ده‌ها پرونده دیگر رفت و با انجام مصاحبه‌‌های مختلف و سندهایی که باید در جای خود توضیح داده شوند، اثری جامع در این حوزه را خلق کرد.

«من اعتراف می‌کنم» در پنج فصل شرایط جامعه و گروهک منافقین را برای مخاطبان خود روایت می‌کند. به دلیل نو بودن موضوع و انتشار بسیاری از پرونده‌ها برای اولین بار و نقل‌های مستقیم اسناد، به عنوان یک منبع دست اول به بررسی این پرونده جنجالی تاریخی پرداخت. اعترافات افراخته به این دلیل مهم است که او جایگاه ویژه سازمانی و تسلط کافی بر وقایع درون سازمانی به عنوان یکی از اعضای مرکزیت سازمان مجاهدین خلق دارد. با دقت در اعترافات وی بسیاری از مسائل پیش و بعد از افراخته قابل فهم‌تر‌ می‌شود.

در بخشی از این کتاب آمده است: وحید افراخته بعد از مدت کوتاهی نه‌تنها از درون می‌شکند و اعتراف می‌کند، بلکه به همکاری همه‌جانبه‌ای با رژیم دست می‌زند به نحوی که حتی در قامت بازجوی ساواک نیز ظاهر می‌شود.

مؤسسه انتشارات ایران کتاب «من اعتراف می‌کنم» به قلم و پژوهش محمد رحمانی را در 960 صفحه به بهای 340 هزار تومان به چاپ سوم رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها