جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
حرفه کتابداری پزشکی برای کادر درمان ناشناخته است

یکی از نویسندگان کتاب «کتابداری بالینی»گفت: متاسفانه حرفه کتابداری پزشکی برای کادر درمان شناخته شده نیست و هیچ دوره ضمن‌خدمتی برای فعالیت‌مان در مراکز بالینی و درمانی وجود ندارد.

فاطمه بقالها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ویرایش جدید کتاب «کتابداری بالینی» اظهار کرد: فعالیت در حوزه کتابداری پزشکی و کار در کتابخانه مرکز پزشکی آموزشی و درمانی علوم پزشکی امام حسین(ع)، شناخت اندک کادر درمان از کتابداران پزشکی و نیازی که تیم‌درمان و پزشکی به اطلاعات مبتنی بر شواهد دارند، انگیزه‌ای شد که ویرایش جدید این کتاب را تدوین شود.

وی افزود: مریم زرقانی نویسنده اول این کتاب، سال‌ها پیش  کتابی را با عنوان «کتابداری بالینی؛ اهداف و مهارت‌ها» منتشر کرده بود. بنابراین کتاب «کتابداری بالینی» یک ویرایش جدید از کتاب «کتابداری بالینی؛ اهداف و مهارت‌ها» است.  کتاب پژوهشی «‌کتابداری بالینی» ماحصل همکاری مریم زرقانی، فاطمه بقال‌ها و زهرا دین‌پژوه با نظارت استاد محمدرضا علی‌بیک است. این کتاب امسال در 90 صفحه از سوی نشر جامعه‌نگر با شمارگان 100 نسخه و بهای 89 هزار تومان تجدید چاپ شده است. 

این نویسنده گفت: کتابداران پزشکی براساس تجربیاتی که از فعالیت در مراکز درمانی کسب می‌کنند، خدمات خود را ارائه می‌دهند زیرا آموزش‌های ضمن‌خدمت برای فعالیت کتابداران بالینی در مراکز درمانی وجود ندارد تا بتوانند  بعد از گذراندن این دوره‌ها، خود را با نیازهای جامعه منطبق کنند.

بقالها عنوان کرد: متاسفانه یک بخش از مشکلات کتابداران پزشکی این است که برای کادر درمان شناخته شده نیست. شاید عنوان «کتابداری بالینی» بتواند جرقه‌ای باشد برای آشنایی بیشتر کادر درمان با این اصطلاح و کتابداران پزشکی بتوانند در مراکز درمانی بیشتر به کار گرفته شوند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که کتابداری بالینی را چگونه تعریف می‌کنید، اظهار کرد: کتابداران بالینی، مجموعه‌ای از اطلاعات فیلترشده و باکیفیت را برای متخصصان سلامت، کادر درمان و پزشکان براساس جست‌وجوها پیدا می‌کنند که این موارد، در تصمیم‌گیری‌های بالینی کمک زیادی می‌کند. متاسفانه حرفه کتابداری پزشکی برای کادر درمان شناخته شده نیست و هیچ دوره ضمن‌خدمتی برای فعالیت‌مان در مراکز بالینی و درمانی وجود ندارد.
 
این کتابدار پزشکی درباره تحقیقات میدانی و زمانی که برای انتشار این کتاب صرف‌شده، عنوان کرد: برای نوشتن مفاهیم اولیه و تاریخچه این کتاب نیاز به ترجمه مقاله‌های خارجی برای نوشتن تاریخچه و اهداف و مهارت‌های  حوزه کتابداری بالینی داشتیم. در این کتاب مقاله‌های خارجی متعددی که درباره کتابداری بالینی وجود داشت، ترجمه و گرداوری شده است. تدوین این مقاله‌ها یک‌سال و نیم زمان برده است.
 
بقالها در پاسخ به این پرسش که این کتاب چه خلاء‌ای را در حوزه کتابداری برطرف می‌کند، گفت: این کتاب دانشجویان کتابداری پزشکی را با الفبای اولیه و مهارت‌ها و تعاملات کتابداری بالینی در محیط‌های درمانی آشنا می‌کند و جامعه مخاطبان این کتاب نیز دانشجویان کتابداری پزشکی و همه افرادی  هستند که به فعالیت در حوزه پزشکی علاقه دارند. 
 
بقالها با بیان اینکه بهتر است دانشجویان کتابداری پزشکی علاوه بر کارورزی در کتابخانه‌های پزشکی یک دوره ضمن‌خدمت نیز در محیط‌های بالینی و درمانی بگذرانند، گفت: کتابداران بالینی برای پذیرفته‌شدن درمیان کادر درمان و تعامل با آن‌ها نیاز به یک دوره کارورزی در محیط‌های بالینی و درمانی دارند زیرا آموخته‌های دانشگاهی به تنهایی کمکی به آن‌ها نمی‌کند. 

وی درباره مهارت‌های کتابداران بالینی که در ایران با نام کتابداران پزشکی شناخته می‌شوند، گفت: کادر درمان و پزشکان معمولا ذیغ وقت دارند و کتابداران بالینی با دانش اطلاع‌یابی می‌‌توانند اطلاعات مفید، به‌روز و البته علمی را برای تصمیم‌گیری‌های بالینی در اختیار کادر درمانی قرار دهند و در نهایت، همراهی کتابدار پزشکی با کادر درمان موجب خواهد شد کیفیت خدمات بالینی و درمانی افزایش پیدا کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها