سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۳
كتاب‌هاي درسي بر اساس تفكرات فردي تاليف مي‌شوند

دبير مقطع تحصيلي دبيرستان گفت: كتاب‌هاي درسي بر اساس تفكرات فردي و به صورت مقطعي تاليف مي‌شوند و با تغيير هريك از مسوولان مربوط، برنامه‌هاي در دست اقدام در زمينه كتاب‌هاي درسي نيز تغيير مي‌كنند./

احمدرضا نجفي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: فضاي آموزش و پرورش بي تاثير از فضاي اجتماعي و سياسي كشور نيست و به نظر مي رسد كه تغيير كتاب‌هاي درسي بر اساس تفكرات فردي مسوولان انجام مي‌شود.

وي افزود: كتاب‌هايي مانند تاريخ و اجتماعي در چند سال اخير چندين بار با تغيير مسوولان تغيير كرده اند، در صورتي كه اين تغييرات بايد با برنامه‌ريزي انجام شوند.

نجفي با بيان اين كه «تغييرات در سيستم آموزشي و بهبود كتاب‌هاي درسي بايد هدفمند و بلندمدت باشد» عنوان كرد: در صورت موقتي بودن و تغيير ناگهاني و بدون برنامه كتاب‌هاي درسي، مشكلات زيادي رخ خواهد داد.

وي درباره برنامه درس ملي گفت: در صورتي كه اين برنامه نيز بلند مدت و كلان باشد و روند آن براساس فضاي سياسي كشور متوقف نشود، شاهد تغييرات زيادي در نظام آموزشي خواهيم بود.

وي افزود: درباره اجراي برنامه درس ملي، همه عوامل از دانش‌آموزان، معلمان و كتاب‌ها بايد در راستاي هم و به صورت حلقه‌هاي متصل به يكديگر به‌روز و با اين امر آشنا شوند.

دبير تاريخ مقطع دبيرستان با بيان اين كه «متاسفانه سيستم آموزش زبان و عربي در مدارس به خوبي پاسخگو نيستند» تاكيد كرد: علت اين مشكل نيز توجه و ترغيب دانش‌آموزان به كلاس‌هاي خارج از فضاي مدرسه نظير آموزشگا‌ه هاي خصوصي است. 

نجفي در مورد كتاب‌هاي رشته علوم انساني نيز گفت: اين كتاب‌ها بسيار خشك و غيرقابل انعطافند و تنها به بيان مجموعه‌اي از شفاهيات و حفظيات مي‌پردازند، در حالي كه بايد به سمت گروه‌محوري، تحقيق و پژوهش پيش روند.

وي درباره كتاب‌هاي كمك درسي هم گفت:‌ اين كتاب‌ها بيشتر در زمان كنكور و به صورت تستي كاربرد دارند. علت گرايش دانش‌آموزان به اين‌گونه كتاب‌ها نيز فضاي حاكم بر خانواده و جامعه است.

وي  درباره تغييرات ايجاد شده در كتاب تاريخ معاصر مقطع دبيرستان گفت: اين تغيير بسيار به‌جا و خوب انجام شده و يكي از نكات مثبت آن، تغيير در شيوه علمي ارائه مطالب كتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط