یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۲
پاسخگويي به شبهات ديني در كتاب‌هاي درسي

كارشناس و نويسنده كتاب‌هاي ديني گفت: امروزه در زمينه‌ مسايل ديني شبهات فراواني از طريق كتاب‌ها، اينترنت و ماهواره‌ها ايجاد مي‌شود كه اگر اين شبهات در دوران تحصيل براي دانش‌آموزان حل نشود، ممكن است آينده آنها و جامعه را دچار مشكل كند. اين مسايل بايد در كتاب‌هاي درسي به صورت غيرمستقيم گنجانده و پاسخ داده شود._

محمدحسن خادمي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) افزود: كتاب‌هاي تعليمات ديني مدارس با وجود ارزشمند بودن، دانش‌آموزان را به سمت ديندارتر شدن پيش نمي‌برند و كشف علت وجود اين مشكل، به تحقيق و بررسي احتياج دارد. 

وي افزود: براي افزايش تاثير كتاب‌هاي ديني بر دانش‌آموزان بايد اين كتاب‌ها با مشورت كارشناسان و فرزانگان اين حوزه تاليف و نقد و بررسي شود.

نويسنده كتاب «رسول مهر؛ پژوهشي درباره ازدواج‌هاي پيامبر اعظم‌(ص)» با بيان اين‌كه «كتاب‌هاي تعليمات ديني در دوران پيروزي انقلاب اسلامي ايران با بررسي‌هاي شهيد باهنر و شهيد بهشتي تاليف مي‌شد» اظهار داشت: اكنون نيز بايد كتاب‌هاي ديني هرچه قوي‌تر حتي در سطح جهاني مطرح شوند و دانش‌آموزان را با اطلاعات قوي تعليم دهند.

نويسنده كتاب‌هاي ديني تصريح كرد: گاهي در زمينه تاليف كتاب‌هاي درسي غفلت‌هاي زيادي رخ مي‌دهد. به طور مثال اطلاعات مختلفي درباره مسايل تاريخي و ديني در كتاب‌ها ديده مي‌شود كه حتي بعد از گذشت زمان نيز اين اشتباهات اصلاح نشده است.
 
نويسنده كتاب «مجموعه سه جلدي راهنماي حج عمره» درباره روزآمد كردن متون كتاب‌هاي درسي گفت: روزآمد كردن كتاب‌ها بر اساس نيازها بايد از طريق متخصصان انجام شود تا با وجود هزينه بالاي تاليف كتاب در شمارگان بالا، محتواي كتاب‌ها نيز به همان نسبت پربار باشد.

خادمي درباره ضعف‌هاي كتاب‌هاي تاريخي نيز گفت: وضعيت كتاب‌هاي تاريخي نبايد به گونه‌اي باشد كه دانش‌آموزان فقط به سمت حافظه‌محوري پيش روند. 

وي افزود: همان‌طور كه افسانه‌هاي كشورهاي شرقي در شبكه‌هاي تلويزيوني ما پخش مي‌شوند و فرهنگ اين كشورها را معرفي مي‌كنند، ده‌ها موضوع تاريخي در تاريخ كشور خودمان هم وجود دارد كه مي‌تواند عناوين كتاب‌ها يا سوژه‌هاي تلويزيوني ما باشد، موضوعاتي كه كمتر كسي از آن‌ها اطلاع دارد.

وي گفت: به طور مثال در زمينه تحريم تنباكو و اهميت فتواي ميرزاي شيرازي در اين باره و حتي محل دفن وي در نجف، كمتري كسي اطلاعات دارد، در حالي كه اين مسايل را بايد دانش‌آموزان ايران درباره تاريخ كشورشان بدانند.

خادمي درباره‌ كتاب‌هاي گفت: در كتاب‌هاي درسي تاريخ مدارس نيز مشكلاتي ديده وجود دارد كه باعث مي‌شود تاريخ را غير دلچسب و جذاب آموزش مي‌دهد. كتاب تاريخ بايد بتواند براي دانش‌آموزان انگيزه خواندن ايجاد كند تا همه از آن لذت ببرند.
 
محمدحسن خادمي با بيان اين‌كه «در كتاب‌هاي درسي تاريخ اغلب شخصيت‌ها منفي جلوه‌گر شده‌اند، در صورتي كه ايران داراي شخصيت‌هاي‌ مثبت تاريخي فراوارني است» عنوان كرد: كتاب‌هاي درسي تاريخ بايد هر سال با سال گذشته متفاوت باشد و حاوي حرف‌هاي تكراري نباشد و  نكات جذاب‌ و جالب‌ و اطلاعات كاربردي‌ را  ارئه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط