معاون آفرينش و اجراي فرهنگسراي رسانه با بيان اين كه «كتاب يك رسانه است و ماندگارترين پيام را دارد» گفت: در اين فرهنگسرا رونمايي كتابهاي ارتباطات و علوم اجتماعي انجام ميشود. همچنين كتابخانه اين مركز نيز براي راهاندازي به كتابهاي اين دو حوزه تجهيز شده است._
لساني اظهار داشت: در تعريف مدرن، رسانه محمل تكنولوژيكي انتقال پيام است كه اين تعريف به رسانههاي جمعي و منابع انتقال پيام كه پايه تكنولوژيكي دارد، اشاره ميكند. اكنون چاپ كتاب، صنعتي است كه از تكنولوژي بهره ميبرد و ما به كتاب به عنوان يك رسانه جمعي معتقديم.
معاون آفرينش و اجراي فرهنگسراي رسانه اظهار داشت: بسياري از متخصصان كتاب را به عنوان يك رسانه جمعي نميدانند زيرا بحث انتقال سريع پيام را به مخاطبان انبوه دربر نميگيرد، يعني نميتواند پيام را همزمان براي گروه مخاطباني كه در اينجا حضور ندارند، ارسال كند.
وي با بيان اين كه در فرهنگسراي رسانه به پيام كتاب به عنوان ماندگارترين پيام اعتقاد نگريسته ميشود، افزود: پيام رسانههاي جمعي به صورت موقت و آني است اما پيام كتاب ماندگار است و به حوزه شناختي افراد توجه دارد.
لساني رسالت اصلي فرهنگسراي رسانه در حوزه كتاب را رونمايي كتاب خواند و اظهار داشت: سياست اصلي اين فرهنگسرا، رونمايي از كتابهاي حوزه ارتباطات و رسانه است اما با توجه به نياز معرفي كتاب و پيوند كتاب با توده مردم، قيد ارتباطات را از بحث كتابها برداشتيم و در برنامه رونمايي كتاب، كتابهاي حوزه علوم اجتماعي كه گستردهتر از ارتباطات است را وارد كردهايم.
وي افزود: علاوه بر مسابقات كتابخواني كه از برنامههاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در سطح كلان بر عهده فرهنگسراها قرار ميگيرد، برنامههاي رونمايي كتاب را به صورت ماهانه برگزار و با كمك ناشران، كتابها را معرفي و رونمايي ميكنيم.
معاون آفرينش و اجراي فرهنگسراي رسانه، درباره فعاليتهاي كتابخانهاي اين فرهنگسرا اظهار داشت: كتابخانه فرهنگسراي رسانه هنوز فعال نشده اما تجهيزات بهرهبرداري از آن مهيا شده است. براي اين كتابخانه بيشتر كتابهاي حوزه ارتباطات و رسانه را خريداري كردهايم و اين به ساختار تكنيكي فرهنگسراي رسانه مربوط است.
وي درباره اهداف اين مجموعه را براي ورود درحوزه كتابهاي رسانه گفت: فعاليتهاي اين فرهنگسرا با عنوان رسانه به لحاظ تكنيكي، برخي عملكردهاي تخصصي را دربرميگيرد كه معرفي و رونمايي از كتابهاي اين حوزه از جمله اين فعاليتها به شمار ميروند. از سويي در حوزه رسانه كتابها كمشمارند و بيشتر آنها نيز ترجمه است. تاكنون تنها برخي از اين آثار ترجمه شده را در اين فرهنگسرا رونمايي كردهايم، زيرا حوزه رسانه، حوزهاي تخصصي است و مخاطب عام ندارد. همچنين فعاليت متخصصان و نويسندگان اين حوزه نبايد ترجمه محور باشد و در علم ارتباطات به توليد كتابهاي بهروز و بوميسازيشده نياز داريم.
لساني درباره ساير فعاليتهاي فرهنگسراي رسانه در حوزه كتاب عنوان كرد: علاوه بر رونمايي كتابهاي تازه منتشر شده، بنابر مناسبتهاي تاريخي گوناگون، كتابهاي موضوعي را نقد و بررسي ميكنيم. در مناسبتهاي فرهنگي و ديني نيز محفلهاي فرهنگي و ادبي را در زمينه كتابهايي كه سنوات توليد آنها گذشته است، برگزار ميكنيم. همچنين هفت كانون مردمي نيز تحت نظارت فرهنگسراي رسانه فعاليت ميكنند كه برخي از آنها داراي «كتابهاي در گردش» هستند كه اين كتابها در اختيار مخاطبان قرار داده ميشوند.
نظر شما