سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۸
کتاب «رستم و سهراب» رونمایی شد

کتاب «رستم و سهراب» در مراسم بزرگداشت فردوسی به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در دانشگاه لازاریان ارمنستان رونمایی شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مراسم رونمایی منتخب کتاب حکیم فردوسی با عنوان «داستان رستم و سهراب بزرگ‌ترین و عبرت انگیز‌ترین داستان شاهنامه»، با حضور سفیر ایران در ارمنستان، رایزن فرهنگی ايران، رئیس دانشگاه لازاریان، اساتادان ودانشجویان  برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، هاروطونیان، رئیس دانشگاه لازاريان درباره نحوه فعالیت دانشگاه، فعالیت اتاق ایرانشناسی و تدریس زبان فارسی مطالبی را بیان كرد و در ادامه به اهمیت شاهنامه اشاره کرد و گفت: شاهنامه کتابی جهانی و پر ارزش است که الهام بخش بسیاری از نویسندگان در ایران و جهان بوده است.

هاروطونیان افزود: شاهنامه در میان ارمنی‌ها کتابی شناخته شده بوده و بر آن اساس داستان‌های بسیاری نوشته شده و در ارمنستان کتاب شاهنامه توسط نقاشان به رشته تصویر در آمده است.

سقائیان سفير ايران در ايروان شاهنامه را کتابی جهانی و مملو از اندیشه‌های الهی معرفی کرد و افزود: ما در این دانشگاه گرد‌هم آمدیم تا روز بزرگداشت فردوسی را ارج نهاده و از او برای برنامه ریزی یک زندگی بهتر مدد گیریم. فردوسی یک شاعر مختص به ایران نیست بلکه متعلق به دنیای شعر ، ادب و موسیقی است.

وي با اشاره به اين كه شاهنامه فردوسی به بیش از ۵۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است، گفت:قطعا ادبیات ارمنی هم بر ادبیات فارسی تاثیر داشته و ما اكنون شاهد ترجمه آثار ارمنی به فارسی در ایران هستیم . با نگاهی به حماسه وکتاب شاهنامه وقهرمان اصلی آن یعنی رستم می‌بینیم شباهت زیادی بین او و اسطوره‌های ارمنی است. چون او برای یک هدف متعالی با دشمن نبرد می‌کند. حماسه ساسناتسور و برخی دیگر از حماسه‌های ارمنی به حماسه‌های شاهنامه شباهت دارند.

محمد رضا شكيبا، رایزن فرهنگی ايران در ايروان گفت: داستان رستم و سهراب نشان دهنده تلاش یک انسان برای رسیدن به کمال است و کهنه نمی‌شود. فردوسی نشان می‌دهد که چگونه این آدم باید مسیرهای ناهموار را طی کند و یک انسان کامل شود.

در ادامه مراسم کتاب «رستم و سهراب» توسط سفیر ایران رونمائی و نخستین نسخه آن به رئیس دانشگاه لازاريان اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها