سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۰
آيات و فضائل اهل‌بيت(ع) در قرآن

كتاب «آيات ولايت در قرآن» تاليف آيت‌الله‌ مكارم شيرازي تهيه و تنظيم ابوالقاسم عليان‌نژادي از سوي انتشارات نسل جوان تجديد چاپ شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر مي‌كوشد آيات مرتبط با اثبات ولايت و امامت حضرت اميرالمومنين علي(ع) و اولاد معصومش را به روشني آشكار كند. 

بر اساس مطالب كتاب، سال 1379 هجري شمسي، سال مبارك امير مؤمنان علي‌بن ابي‌طالب(ع) نامگذاري شده بود؛ زيرا هم اوايل سال، يعني ششم فروردين، مصادف با عيد سعيد غدير خم بود و هم اواخر سال، بيست و چهارم اسفند، مصادف با اين عيد بزرگ اسلامي بود. به اين دليل اين سال به نام مبارك آن حضرت ناميده شد و بسيار مناسب بود كه علاقه‌مندان و شيفتگان آن حضرت(ع)، برنامه‌هاي وسيع و گسترده‌اي براي شناسايي بيشتر فضائل، كمالات، سيره، سخنان، مديريت، اخلاق، و ساير شوون آن حضرت در اين سال داشته باشند. 

طبق سنت سال‌هاي قبل كه آية‌الله مكارم شيرازي در ماه مبارك رمضان بعد از نماز ظهر و عصر بحث تفسيري داشتند، به خاطر تناسب با سال اميرالمومنين(ع) و تناسب با ماه مبارك رمضان كه نزول قرآن و شهادت آن حضرت نيز در اين ماه واقع شده است، براي رعايت همه اين امور، بحث تفسير «آيات ولايت مولي امير مومنان(ع)» را شروع كردند كه هم تفسير قرآن و هم بحثي درباره ولايت امير مومنان(ع) بود. 

ابوالقاسم عليان‌نژادي، در مقدمه اين كتاب درباره اهداف، تهيه و چاپ اين اثر مي‌نويسد: «شايد تصور شود كه با وجود جلد نهم پيام قرآن كه پيرامون امامت و ولايت در قرآن مجيد است و نيز تفسير نمونه كه در ذيل آيات ولايت بحث‌هاي نسبتا مفصلي مطرح شده، چه نيازي به نشر اين مباحث مي‌باشد؟
ولي با توجه به اينكه بحث‌هاي مطرح شده در اين كتاب مفصل‌تر و مشروح‌تر از آنچه در دو كتاب فوق‌ آمده مي‌باشد و از سوي ديگر، جنبه كاربردي آن و پيام‌هاي مهمي كه از آيات مذكور برداشت شده و در اين كتاب آمده بدون شك مورد نياز جامعه امروزي مي‌باشد، و از سوي سوم مطالب جديدي در اين كتاب آمده كه در دو كتاب ارزشمند فوق وجود ندارد، نشر مباحث مذكور ضروري به نظر مي‌رسيد.»
 
در اين كتاب، آيات ولايت در سه قسمت دسته‌بندي و تفسير شده‌اند؛ فصل اول آيات خلافت و زعامت مسلمين، فصل دوم آيات فضائل اهل‌بيت(ع) و فصل سوم آيات فضائل مخصوص حضرت علي(ع) را دربر مي‌گيرد.
 
اين اثر در فصل اول خود بعضي از آياتي كه به خلافت و زعامت مسلمين اشاره دارد را انتخاب و درباره هركدام از اين آيات، شرح مفصلي را ارائه مي‌كند. 
 
فصل دوم اين اثر، آياتي كه فضائل اهل‌بيت(ع) را بر شمرده‌اند، نقد و بررسي مي‌كند، آياتي نظير تطهير، مودت، مباهله، سوره دهر و توبه آدم.
 
آيات فضائل مخصوص حضرت علي(ع)، عنوان فصل سوم اين كتاب است كه به بررسي اين آيات ليلة‌المبيت، سقاية‌الحاج، نصرت، علم‌الكتاب، موذن و اذان، محسنين، پيشگامان نخستين، محبت، سابقون، صالح‌المومنين، انذار و هدايت، خيرالبريه و حكمت مي‌پردازد. 

چاپ چهارم كتاب «آيات ولايت در قرآن» در 2000 نسخه، 464 صفحه و بهاي 46000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط