پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۷
شعر پارسی، از هند تا ایران بررسی شد

شصت‌و‌پنجمین شماره فصلنامه تخصصی «شعر» با نوشته‌هایی از داوری اردکانی، شفیعی کدکنی، علی معلم دامغانی، یوسفعلی میرشکاک، علیرضا قزوه و دیگر شاعران و نویسندگان، ویژه‌نامه فصل‌ بهار است که به تازگی منتشر و روانه بازار مطبوعات شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در سرمقاله این شماره با عنوان «راز ماندگاری؛ آن‌چه یک ملت از شاعرش می‌خواهد» به شعر تنی چند از شاعرانی که در جریان انقلاب بالیده‌اند پرداخته شده است. در این سرمقاله، بیان ویژگی‌های شعر آنان که در حال و هوای انقلاب اسلامی شکفتند و آن‌چه این ملت و به شکل عام‌تر، ایران، از یک شاعر می‌خواهد و در آینه شعر آنان متجلی شد، آمده است.

در میان مطالب این نشریه معرفی محمدجواد محبت از زبان مصطفی محدثی خراسانی در مطلبی با عنوان «شاعر شنیدنی و دیدنی» به چشم می‌خورد و پس از آن گفت‌و‌گویی با این شاعر که توسط بیژن ارژن صورت گرفته، آمده که در آن شعر و اندیشه این شاعر بررسی شده است.

تاثیر عرفان اسلامی بر تاگور در مقاله‌ای با عنوان «مولوی و تاگور» نوشته پروین‌دخت مشهور، در این شماره نشریه منتشر شده است. این مقاله در بخش‌های «عشق از دیدگاه مولانا و تاگور»، «نی در کلام مولانا و تاگور»، «مرگ از دیدگاه مولوی و تاگور» و «جبر و اختیار» تنظیم شده است. 

بررسی جلوه‌های بهار در شعر فارسی در مطلبی از سعید یوسف‌نیا با عنوان «رنگ اسرار بهار» و در مباحث «راز و رمزهای بهار»، «بهار در نگاه عطار» و «بهار و بیدل» از دیگر مطالب این نشریه اند.

شهلا پورمصطفی در مطلب «نظام نشانه‌ها در داستانی از هفت پیکر نظامی» به این موضوع پرداخته که در منظومه هفت پیکر همه عناصر داستان اعم از رنگ‌ها، نام ایام هفته، اسامی اشخاص و مکان‌ها و موجودات افسانه‌ای در یک ساختار نظام‌مند در خدمت تبیین اندیشه‌ها و یافته‌های حکیمانه نظامی‌اند.

توضیحاتی درباره شعر آیینی و ویژگی‌های آن از جمله سرشار از تازگی و طراوت بودن این نوع شعر، در مقاله «شعر آیینی...، نقطه سر خط!» نوشته رضا اسماعیلی پرداخته شده است.

دراین مقاله آمده است: «شاعر آیینی باید روزنه‌ای به جان کلمات پیدا کند و به مدد دانش و بینش عمیق و اجتهادی پیامبرگونه، در سیر و سلوکی عاشقانه و کشف و شهودی عارفانه، با جان کلمات به سماع برخیزد و از ژرف‌نای اقیانوس کرانه ناپدید واژگان و کلمات، به استخراج گوهرهای ناب معنا دست یازد.

«شعر گرفتار» محمدعلی آبان افتلتی، «حماسه دینی - بت‌شکن بابل» جهانبخش نوروزی و «ترک غزل»(آنتولوژی غزل معاصر ترکی) صالح سجادی از دیگر مطالب این نشریه اند.

خوانش شعری از محمدرضا ترکی توسط سیامک بهرام‌پرور در مطلبی با عنوان «سماع دین بر مدار عشق» صورت گرفته است. به‌نظر نگارنده این مطلب شعر ترکی لایه لایه است و استعداد خوانش‌های عمیق‌تر و بازخوانی‌های مکرر را دارد. ترکی شاعری است که جانش آمیخته با مفاهیم مذهبی است و در بیان عاشقانگی خود نیز به دلیل توجه به ذات عاشقانه دین و نیز دل‌سپردگی مذهب‌گونه به عشق، به تعامل این دو چشم می‌گشاید.

هاشم کرونی در نقدی که بر مجموعه شعر «عصر پایان معجزات» سروده حمیدرضا شکارسری نوشته، معتقد است: «شکارسری در این مجموعه شعر به سراغ جهان افسانه‌ها و خیال‌ها نرفته است؛ بلکه اسطورره‌ها را با نگرشی واقع‌گرایانه، به تصویر کشیده است.»

نگاهی به شعرهای «از زخم‌های آینه» و « سروده چشم» سروده ضیاء‌الدین ترابی توسط صابر امامی در مطلبی با عنوان «بند هفتم» و نگاهی به مجموعه شعر «ارتفاع بیدار عشق» اثر عبدالعظیم ساعدی نوشته ضیاء‌الدین ترابی از دیگر مقاله‌هایی اند که در این شماره از نشریه «شعر» به آن‌ها پرداخته شده است.

غلام‌رضا ابراهیمی نیز درنگی بر چهار مجموعه شعر از بانوان جوان مهاجر (مجموعه‌های «عکس ماه تو بر دیوارهای شب لیلی‌ترند» رحیمه میرزایی، «شکل هندسی تو» معصومه احمدی، «گنجشک‌های حریص» فاطمه سجادی و «دوماه در خسوف» معصومه صابری، در مقاله‌ای تفصیلی با عنوان «راویانی از نهایت ممنوع» داشته است.

محمد خراسانی در مقاله‌ «بدایع صوری در شعر مولانا» به بررسی سرفصل‌های «عناصر و فضاهای تازه» و «تخیل و تصویرگری» پرداخته و شعر مولانا را بیش از آن‌که به سنت متکی باشد، به زندگی و تجارب انسان‌ها متکی دانسته است.

در بخش «دفتر شعر» این نشریه قطعه‌ شعرهایی از شاعرانی چون فرامرز عرب عامری، حبیب ذاکری، راهله معماریان، محمد کاظم کاظمی و دیگران منتشر شده. همچنین تعدادی از شعرهای شاعران شرکت کننده در جلسه نقد و بررسی شعر حوزه هنری کرج از جمله نسرین هاشمی، مرضیه بیات و الهه فلاحتی در بخش «انجمن ادبی کرج» آمده است.

اشعار چند تن از شاعران سمنانی مانند محمدامین شاکری، نیره کاشی و زهره صدیق به انتخاب حوزه هنری استان سمنان در بخش «شعر امروز سمنان» منتشر شده‌اند.

«شعر عرب» نوری الجراح، «شعر ترکیه» شراره کرمانی، «شعر معاصر چک و اسلواکی» ضیاء‌الدین ترابی، «شعر درد و دریغ» داوری اردکانی، «شهادت‌نامه کسی از ما» علی معلم دامغانی و «نیمی کودک و نیمی دیوانه» یوسفعلی میرشکاک عنوان دیگر مطالب منتشر شده در نشریه تخصصی «شعر» ند.

محمد کاظم کاظمی در مقاله‌ای با عنوان «پلنگی زیر آسمان پر غبار» نگاهی به مجموعه شعرهای سیدعبدالجواد موسوی داشته که در چهار بخش به تبارشناسی شعرهای او پرداخته و اشعارش را در دسته‌بندی شعر معترض، حماسی و باستان‌گرا بررسی کرده و در نهایت چند نمونه از اشعار این شاعر را آورده است.

در «سفرنامه کشمیر» علیرضا قزوه هدفش از سفر به کشمیر را دیدن قبر شاعران ایرانی ذکر کرده؛ شاعرانی چون طالب آملی، قدسی مشهدی، کلیم کاشانی و دیگران. در ادامه این بخش سعید یوسف‌نیا در مطلبی با عنوان «سیری در سلوک هند» از خشکی و انعطاف‌ناپذیری سفرهایی که با سمینارهای تخصصی و نشست‌های علمی همراهند، خبر داده که پژوهشگران را از دریای متلاطم احساس و ابراز احساسات دور نگه می‌دارد و به ساحل آرام عقل و بینش عقلانی‌می‌سپارد.

«تازه‌های نشر» عنوان بخش پایانی این نشریه است که در آن معرفی کتاب‌های تازه منتشرشده‌ای مانند «مویه‌های پامیر(شعر فارسی در افغانستان امروز)» تالیف بهروز ثروتی انتشارات بین‌المللی ‌الهدی، «از این بهشت موازی» حامد حسین‌خانی انتشارات توسعه کتاب ایران، «سطرهایی از سکوت» سیدمحمود حسینی انتشارات نگیما، «خانه‌ای با خشت‌های باران» سید علی میرباذل انتشارات فصل پنجم را می‌توان دید. 

فصلنامه تخصصی «شعر» به صاحب‌امتیازی حوزه هنری، مدیر مسوولی حسن بنیانیان و سردبیری محدثی خراسانی توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها