پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۶
اهالي ورزش روانشناسي بخوانند

نويسنده و پژوهشگر حوزه ورزش و تربيت بدني عنوان كرد:‌ عدم مطالعه در حوزه روانشناسي ورزش، براي اهالي ورزش ضعف بزرگي به همراه دارد، لذا هم مربيان و هم ورزشكاران بايد كتاب‌هاي روانشناسي ورزشي را مطالعه كنند./

دكتر مهوش نوربخش در گفت‌و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ‌اظهار داشت:‌ استرس در ورزشكاران، ‌متغير‌ي است كه با توجه به عوامل فردي و اجتماعي درعملكرد ورزشكار تاثير مي‌گذارد.

وي بيان كرد: اين استرس به عوامل مختلفي از جمله عامل فيزيولوژيكي، اجتماعي و رواني بستگي دارد. 

نوربخش اظهار داشت: استرس فيزيولوژيكي بر جسم ورزشكار تاثير مي‌گذارد و از مشكلات ارگاني، هورموني و از ضعف‌هاي جسمي در شخص ناشي مي‌شود.

وي افزود: مسايل اجتماعي دامنه بسيار گسترده‌اي دارد و با توجه به جايگاه و رفتار فرد در جامعه به وجود مي‌‌آيند كه در مشاوره‌هاي ورزشي مورد بررسي قرار مي‌گيرند. روانشناسي ورزشي از اعتماد به نفس، آغاز و تا بررسي رفتار ورزشكار در زمين بازي ادامه مي‌يابد و حوزه فكر و رفتار شخص را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

نوربخش كه اكنون در مركز تحقيقات دانشكده تربيت‌بدني و علوم ورزشي دانشگاه آزاد كرج فعاليت‌ مي‌كند، تصريح كرد:‌ نحوه پرداختن به استرس ورزشكاران، روش‌هاي متعددي دارد و براي هر شخصي متفاوت است، اما با طرح پرسش‌نامه‌ بر اساس عوامل عنوان شده در ايجاد استرس و كسب اطلاعات از پاسخ‌هاي ارايه شده توسط پرسش شونده، مشاهدات رفتاري و مشاوره مستقيم، مي‌توان به شدت استرس ورزشكار در زمان‌ تمرين و مسابقه پي‌برد.

وي درباره تاثير مطالعه در حوزه روانشناسي ورزشي،‌ گفت:‌ تاثير مثبت كتابخواني براي ورزشكاران ثابت شده، زيرا كسب اطلاعات روز دنيا و آرامش از طريق مطالعه، كمك مناسبي براي ورزشكار به شمار مي‌رود.

نوربخش عنوان كرد: مربيان، نقش موثري را در كاهش استرس ورزشكاران ايفا مي‌كنند، لذا مطالعه براي مربيان رشته‌هاي مختلف ورزشي نيز ضروري است.

وي ضمن بيان اين مطلب كه حدود 80 درصد از آمادگي ورزشكار براي مسابقه،‌ آمادگي فكري و رواني است،‌ تاكيد كرد:‌ متاسفانه امروزه در كشورمان در بسياري از زمان‌ها به وجود مشاوران روانشناسي در كنار تيم‌هاي ورزشي، حتي در سطح حرفه‌اي اهميتي داده‌ نمي‌شود، در صورتي كه در تمام كشور‌هاي پيشرفته در زمينه ورزش، وجود مشاور روانشناس در كنار تيم‌هاي ورزشي الزامي‌ است.

نوربخش اظهار داشت: انتشار كتاب در حوزه ورزش به ويژه روانشناسي ورزشي، نسبت به گذشته افزايش مناسبي پيدا كرده ،اما با توجه به جمعيت جوان و ورزشكار كشورمان بايد تلاش و حمايت بيشتري براي انتشار كتاب‌هاي ورزشي به ويژه براي بانوان انجام شود.

وي بيان كرد: خوشبختانه امروزه بر تعداد كتاب‌هاي ورزشي افزوده مي‌شود و كتاب‌هاي روز دنيا نيز از سوي تعدادي از نهاد‌هاي ورزشي و ناشران خصوصي ترجمه و در اختيار كارشناسان و علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد،‌ اما براي افزايش روند توليد علم و تاليف كتاب در حوزه‌هاي مختلف ورزشي، راه طولاني در پيش رو داريم و بايد تلاش بيشتري در اين زمينه انجام دهيم. 

دكتر نوربخش، در پايان افزود: براي توليد علم ورزشي بايد با يك برنامه‌ريزي چند ساله و منظم، به نهادينه‌ كردن مطالعه در بين ورزشكاران و مربيان پرداخت زيرا اگر كتاب و كتابخواني در كشورمان به يك امر ضروري براي هر شخصي درآيد، مي‌توان به توليد علم از سوي كارشناسان و مربيان آگاه در آينده اميدوار بود.

دكتر مهوش نوربخش مترجم نخستين كتاب روانشناسي ورزش در ايران است و اثرش با همين نام از سوي سازمان تربيت‌بدني منتشر شده. وي همچنين كتاب دو جلدي «تغذيه ورزشي» را  به همراه دكتر عيدي عليجاني ترجمه كرده‌ كه از سوي انتشارات كميته ملي المپيك منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط