
كامران پارسينژاد، در نشست بررسي و نقد رمان "اشكانه" اظهار داشت: ابراهيم حسنبيگي، سبك و سياق داستاننويسي را در اين اثر نهادينه و هدف و مقصد خود را مشخص كرده است. او به دنبال طرح مسايل اجتماعي از سبك رئالسيم مطلق استفاده و در داستانهاي دفاعمقدسي خود، جامعه و انسان را به جاي حوادث جنگ، محور قرار ميدهد._
كامران پارسينژاد، نويسنده و منتقد در آغاز اين نشست اظهار داشت: اين رمان، چگونگي ازدواج و زندگي دختر دانشجويي به نام اشكانه با سيد حسين، يك جانباز قطع نخاعي را به تصوير ميكشد. در كنار اين ماجرا، دوران اسارت يكي از دوستان سيد حسين به نام حامد و زندگي افسر عراقي كه باعث مجروحيت سيد حسين شد هم تشريح ميشوند.
وي با تاكيد بر لزوم آسيبشناسي ادبيات داستاني دفاعمقدس تصريح كرد: رمان "اشكانه" در سال 1384 منتشر شده و به دليل گذر زمان، انتظارات مخاطب بالاتر رفته و نقايص اثر، آشكارتر شده است.
نويسنده كتاب "دوست خدا" خاطرنشان كرد: اين رمان، علاوه بر تعلق به حوزه ادبيات داستاني دفاعمقدس، داراي بنمايههاي روانشناختي و جامعهشناختي است و در گونه داستانهاي سرنوشت قرار ميگيرد.
پارسينژاد در تعريف اين گونه ادبي گفت: داستان سرنوشت، به داستاني اطلاق ميشود كه در آن، چند حادثه به موازات هم پيش روند و در يك مقطع زماني به يكديگر متصل شوند و به اتمام برسند.
وي رمان "اشكانه" را داري سه محور دانست و افزود: زندگي اشكانه و سيد حسين، زمان اسارت حامد و مسايل شخصي افسر عراقي، محورهاي اين رمان را تشكيل مي دهند، اما محل تلاقي اين سه در رمان با شتابزدگي انتخاب شده و ماجراها به هم گره خوردهاند.
اين منتقد ادبي ادامه داد: ابراهيم حسنبيگي، سبك و سياق داستاننويسي را در اين اثر نهادينه و هدف و مقصد خود را مشخص كرده است. او به دنبال طرح مسايل اجتماعي است و به همين دليل از سبك رئالسيم مطلق استفاده و از مدرنيسم و پستمدرنسيم دوري كرده است. حسنبيگي در داستانهاي دفاعمقدسي خود، جامعه و انسان را به جاي حوادث جنگ، محور قرار ميدهد.
در ادامه نشست نقد رمان "اشكانه"، ابراهيم حسنبيگي درباره دليل شتابزدگي در بازگويي وقايع اين اثر اظهار داشت: همه آثار من، موجز و خلاصه نوشته شدهاند و رمان اشكانه نيز به دليل تعدد شخصيتهاي داستان، عمدا" با ايجاز نوشته شده است.
وي اضافه كرد: رمانهاي من به صورت سريع پيش ميروند اما هميشه سعي ميكنم كه به عناصر داستاني لطمهاي وارد نشود.
در ادامه كامران پارسينژاد، پرگويي نويسنده را خارج از حوصله مخاطب امروزي دانست و افزود: راوي تا اواسط رمان "اشكانه"، حضور پررنگي دارد و در ادامه داستان، عقبنشيني ميكند. اما اين روند، جزو نقايص كار محسوب نميشود.
وي در پايان تصريح كرد: اين اثر، داراي ويژگي دروننگري عيني است و ماجراها و وقايع داستان، از راه نفوذ راوي در ذهن شخصيتها مطرح ميشوند.
دومين جلسه از سلسله نشستهاي "فصل سوم"، با بررسي كتاب "جادههاي خلوت جنگ" نوشته محسن مطلق و با حضور سعيد علاميان به عنوان منتقد، روز سه شنبه 13 مرداد ماه در فرهنگسراي پايداري برگزار خواهد شد.
نظر شما