دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۳
نسخه «كليات سعدي» متعلق به قرن هشتم هجري

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) از اين پس طي سلسله گزارش‌هايي به معرفي نسخه‌هاي خطي منحصر به فرد موجود در گنجينه‌هاي كشور مي‌پردازد. نخستين گزارش از اين سلسله، اختصاص دارد به نسخه‌اي به خط عبداللطيف محمد عقاقيري از كليات سعدي.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين نسخه شامل ديباچه، مجالس پنج‌گانه، گلستان، رساله عقل و عشق، بوستان يا سعدي نامه، قصايد، غزليات، شاميات، مفردات، خبيثات، قطعات، رباعيات و كتاب صاحبيه است.

نسخه خطي كليات سعدي با خط نستعليق كهن 25 سطري بر روي كاغذ نخودي كتابت شده است. در اين كتاب عناوين با شنگرف و لاجورد به خط نسخ جلي و سرلوحه‌هاي كتيبه‌مانند با نقش ترنج و سر ترنج بازوبندي و زمينه لاجورد، مذهب و مرصع شده است. 

تذهيب اين اثر به سبك دوره ايلخاني و تيموري است كه در آن جدول‌ها به زر تحريردار، لاجورد و اشعار در دو ستون با جدول‌بندي مستطيلي نگاشته شده است. اين نسخه داراي 383 برگ در اندازه 14 در 21 سانتي‌متر و جلد تيماج قهوه‌اي با جعبه‌اي بسيار زيبا است. 

نسخه خطي نفيس و منحصر به فرد كليات سعدي، 70 سال پس از فوت شيخ اجل سعدي شيرازي به كوشش «عبداللطيف محمد عقاقيري» در سال 766 هجري قمري در شيراز كتابت شده است.

نسخه خطي كليات سعدي نمونه‌اي از نفيس‌ترين نسخه‌هاي خطي موجود در گنجينه رضوي سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي است كه در بخش نسخه‌هاي خطي اين سازمان حفاظت و نگهداري مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط