شهریار زرشناس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: چهار سال پیش کارهای ابتدایی نوشتن این کتاب را آغاز کردم. این کتاب مرور کوتاهی بر تاریخ فلسفه از منظر تحلیلی انتقادی است. بر اساس فهمی که میشود آن را فهم مبتنی بر هرمونتیک تاریخی دانست.
وی گفت: بخش ابتدایی کتاب به غرب باستان اختصاص دارد. من سعی کردهام در این کتاب آراء متفکران غربی از جمله طبیعتانگارها مثل طالس و آناکسیمنس و دیگر متفکران را در پرتو کاسموسانتریسم غربی مورد بررسی قرار دهم که اینها همه ریشه در دوران غرب باستان دارد.
زرشناس بیان کرد: قرار هست پژوهشهای این کتاب امتداد پیدا کند و وارد قرون وسطا و متفکران آن دوره شویم و بعد دوره مدرن و متفکران این دوره را بررسی کنیم. فعلاً آنچه در این کتاب آمده است مربوط به غرب قرن باستان است.
وی در خصوص تمایز این کتاب با سایر کتابهایی که درباره تاریخ فلسفه غرب نوشته شده است بیان کرد: تمایزش تنها در این است که فلسفه غرب باستان را در پرتو مفهومی به نام کاسموسانتریسم و نقد مفهوم کاسموسانتریسم بررسی کرده است.
زرشناس اشاره کرد: ما این بحث را در کتاب مطرح کردهایم که هر دوره از تاریخ غرب یک مفهومی را مبنا قرار داده است که به نوعی حجاب حقیقت شده است. در غرب باستان، این مسئله، درک آنها از کاسموس است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: میشود این فلسفه را فلسفه دنیاانگار دانست. در مقابل فلسفه مدرن که بشرانگار است این فلسفه دنیا انگار است و دنیا انگاری دارد. یا فلسفه قرون وسطایی که یک تلقی مشرکانه اتحادیه حلولی از خدا دارد و فلسفه دینی به شمار نمیرود. اما فلسفهای است که تشبه به دین میجوید.
زرشناس گفت: فلسفه غرب باستان کاملاً کاسموسانتریک و دنیا انگار است. مقصود این است؛ آن تلقی خاصی که یونانیان از طبیعت دارند که با واژه فوزیس بیانش میکنند که با تلقی قرون وسطایی از طبیعت و با تلقی اندیشه مدرن از طبیعت فرق دارد. آن تلقی در هیئت مفهومی به نام کاسموس بیان شده است. ما در این کتاب تمام فلسفه غرب باستان را در پرتو این کاسموسانتریسم بررسی کردهایم.
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
نظرات