دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
توسعه بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی بسیار اثرگذار است

کردستان - فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی را سن کودکی عنوان کرد و گفت: توسعه بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی بسیار اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در دهگلان، حمید معتصمی، دوشنبه در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان که با حضورسرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن برگزار شد، اظهار کرد: مقوله کتاب و کتابخوانی زیربنای اصلی فرهنگ در جامعه است.

وی بر ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور ترویج مطالعه تاکید کرد و گفت: بر اساس نظرات کارشناسان، بهترین دوره برای نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و در سنین ۴ تا ۶ سال است.

فرماندار دهگلان ادامه داد: بر این اساس توجه به جذب کودکان به کتابخانه‌های عمومی و توسعه بخش کودک در این نهاد فرهنگی بسیار اثرگذار است و در این زمینه باید سرمایه‌گذاری های اساسی صورت گیرد.

متعصمی با اظهار تاسف از پایین بودن زیربنای کتابخانه‌های عمومی در شهرستان دهگلان افزود: در این زمینه شهرداری دهگلان تعهداتی به منظور ساخت و راه اندازی کتابخانه داده است که باید به آن جامعه عمل بپوشاند.

وی همچنین گفت: متاسفانه شهر بلبان‌آباد در این شهرستان با وجود داشتن افراد تحصیل‌کرده و نخبه، فاقد کتابخانه عمومی است و متولیان و مسئولان در این شهر باید هر چه سریعتر فضا و مکانی برای راه اندازی کتابخانه فراهم کنند.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان به لزوم جذب خیرین به کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و افزود: توجه خیرین به کتاب و کتابخوانی می‌تواند علاوه بر حل مشکلات این نهاد، سبب خیر و برکت در حوزه کتاب و کتابخوانی شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه با تقدیر از مسئولان حامی کتاب و کتابخوانی، عنوان کرد: این امر سبب حل مسائل و مشکلات این نهاد و ایجاد انگیزه بیشتر در متولیان حوزه کتاب و اجرای بهتر برنامه‌ها می‌شود.

معصومه حسنی خونسار، با اشاره به اینکه شهرستان دهگلان تنها دارای یک باب کتابخانه عمومی نهادی است، افزود: این امر زیبنده شهرستان نیست و باید با حمایت مسئولان و خیرین شاخص‌های کتاب‌خوانی از جمله زیربنا افزایش پیدا کند.

وی یکی از راهکارهای افزایش سرانه زیربنا در این شهرستان را توسعه فضای کتابخانه شهید دکتر مجید شهریاری به منظور ایجاد سالن مطالعه، بخش کودک مجزا و فضای آموزشی عنوان کرد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان ادامه داد: فرمانداری، شهرداری و خیرین شهرستان می‌توانند با تامین اعتبار لازم، به اداره کتابخانه‌های عمومی دهگلان در تعمیر و بازسازی و در نتیجه توسعه فضای کتابخانه فعلی شهرستان کمک کنند.

حسنی خونسار در پایان خواستار برگزاری منظم و مستمر جلسات انجمن در شهرستان شد و افزود: این جلسات در حل مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی و در نتیجه افزایش سطح خدمت‌رسانی به مردم اثرگذار است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دهگلان نیز در این جلسه با اشاره به پرداخت ۵۵۰ میلیون ریال نیم درصد توسط شهرداری‌های دهگلان و بلبان آباد به حساب انجمن، عنوان کرد: بر اساس قول مساعد شهردار دهگلان در آینده‌ای نزدیک مبلغی دیگر به حساب این انجمن واریز می‌شود.

حبیب الله مشیرپناهی، با اشاره به فعالیت تنها یک کتابخانه در شهرستان دهگلان، عنوان کرد: در حال حاضر این کتابخانه دارای یک هزار و ۴۰۱ عضو فعال است که از این تعداد ۸۵۰ عضو را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی تعداد نسخ کتاب موجود در کتابخانه دهگلان را ۳۱ هزار جلد ذکر و اضافه کرد: در زمینه کتاب‌های کمک آموزشی کمبودهایی وجود دارد که امیدواریم با مساعدت مسئولان و خیرین مرتفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها