دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
جایزه شهید اندرزگو در روشن شدن ابعاد تاریخ انقلاب حرکت مثبتی است

محسن پرویز، دبیر سومین جایزه شهید اندرزگو گفت: جایزه شهید اندرزگو در روشن شدن ابعاد تاریخ انقلاب حرکت مثبتی است. به نظرم آثار جایزه توانسته مخاطبانی از نسل امروز پیدا کند.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): آیین اختتامیه سومین دوره جایزه شهید اندرزگو دوشنبه یکم آبان‌ماه در تالار وحدت در حال برگزاری است. در ابتدای مراسم سرمقاله جایزه شهید اندرزگو که در دوره نخست از سوی زنده‌یاد حجت‌الاسلام مسعود دیانی خوانده شده بود، پخش شد.

محسن پرویز، دبیر سومین جایزه اندرزگو گفت: جایزه شهید اندرزگو در روشن شدن ابعاد تاریخ انقلاب حرکت مثبتی است. به نظرم آثار جایزه توانسته مخاطبانی از نسل امروز پیدا کند تا با مطالعه آثار برگزیده جایزه از وقایع تاریخی انقلاب بداند که چرا انقلاب شد؟ چه اتفاقاتی روی داد تا انقلاب پیروز شد؟

وی با یادی از شهدای فلسطین گفت: این جایزه گام کوچکی برای آشنایی نسل‌های بعد با تاریخ انقلاب اسلامی است. با آثاری که در زمینه تاریخ انقلاب به نگارش درآمده است بخشی از تاریخ را برای نسل امروز که از وقایع انقلاب اطلاع چندانی ندارد، در قالب رمان و روایت مطلع می‌شود.

او افزود: رژیم اشغالگر صهیونیستی به راحتی با زیر پا گذاشتن قواعد بین المللی که غربی‌ها بر آن تاکید می‌کنند، مشغول کشتار و لطمه زدن به مردم فلسطین است. ما وظیفه داریم هرطور که می‌توانیم از این قتل کشی اعلام انزجار کنیم.

وی ادامه داد: جوانان و نوجوانان بعد از ما که زمان رژیم پهلوی را ندیده‌اند با شبهاتی مواجه می‌شوند. متأسفانه ما نتوانستیم به این نسل تفهیم کنیم چرا انقلاب کردیم؟ آنقدر در این زمینه کم کاری داریم که هر چه تلاش کنیم باز خلأ داریم. با وجود رویکرد مثبت جایزه ادبی شهید اندرزگو نویسندگانی به جشنواره روی آوردند که آثارشان می‌تواند پایه‌ها و دستمایه‌هایی برای تولیدات سینمایی قرار بگیرد.

دبیر سومین جایزه ادبی شهید اندرزگو افزود: این جایزه هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. بعد از انتشار فراخوان جشنواره، آثار مرتبط جمع آوری می‌شود و توسط داوران چند اثر انتخاب می‌شوند. بعد از این مرحله از داوری جمع نخبگانی آثار را داوری نهایی می‌کنند. دایره داوران به این دلیل گسترده‌تر می‌شود تا مطمئن شویم کمتر خطا کرده‌ایم.

پرویز گفت: در شورای سیاستگذاری جشنواره مطرح شد از روش‌ها و مسیرهای دیگری تولیداتی را اضافه کنیم تا خوراک فکری برای نسل‌های بعد از خود تهیه کنیم و آنها را با حقایق آشنا کنیم.

وی افزود: اگر همان مقدار حقایقی که وجود داشته را برای نسل‌های بعد از خود بازگو کنیم متوجه می‌شوند انقلاب چه پر برکت بوده و یک نعمت است. باید برای نسل‌های بعد از خود دستاوردهای انقلاب تشریح بشود. به عنوان نویسنده کمک کنیم نسل‌های بعد از ما با حقایق و واقعیات آشنا بشوند.

در پایان این مراسم کبری سیلسپور همسر شهید سید علی اندرزگو گفت: سید علی اندرزگو با شهدای دیگر فرق دارد. این شهید به دست رژیم پهلوی به شهادت رسید. برای او مجلس ختمی گرفته نشد تا مردم او را نشناسند. سید علی اندرزگو را با لباس دفن کردند.

وی ادامه داد: ما با هم ۹ سال زندگی کردیم که ۷ سال آن را فرار کردیم تا رژیم پهلوی همسرم را شناسایی نکند. حاصل زندگی مشترک ما ۴ فرزند پسر بود که همه کودک بودند و پدرانشان را شهید کردند.

همسر شهید اندرزگو افزود: بعد از اینکه در ۱۹ رمضان سید علی اندرزگو را به شهادت رساندند، مأموران رژیم پهلوی ریختند منزل و اسلحه و کیف‌ها را بردند. من و چهار فرزندم در زندان اوین به اسارت رفتیم. وی گفت: از همسر شهیدم یاد گرفتم هر کاری برای رضای خدا انجام بدهم. همیشه به من می‌گفت: «هر کاری می‌کنی بگو خدایا برای رضای تو انجام می دم.»

در آیین اختتامیه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میثم نیلی، رییس مجمع ناشران انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، سرداوران و داوران جایزه و دیگر چهره‌های فرهنگی حضور دارند.

پخش زنده اختتامیه سومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو هم اکنون از شبکه اینترنتی کتاب در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها