شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
«نظریه رشد به مثابه فلسفه روانشناسی» منتشر شد

کتاب «نظریه رشد به مثابه فلسفه روانشناسی» تالیف مهدی عاشوری و جمیله علم‌الهدی از سوی نشر سمت روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نظریه رشد به مثابه فلسفه روانشناسی» بر این موضوع تاکید دارد که رشد انسان صرفاً بخشی از یک دانش تخصصی به نام روان‌شناسی نیست. نظریه‌پردازی درباره رشد انسان، پاسخ به پرسش‌های بنیادینی است که در فلسفه روان‌شناسی و حتی تمام فلسفه‌های مربوط به علوم انسانی مطرح می‌شوند.

نظریه رشد علاوه بر تبیین مراحل و الگوی تغییرات وجودی انسان، راهی را برای قضاوت درباره ارزش این تغییرات، تعریف می‌کند. از این رو سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تربیتی، اجتماعی، فرهنگی و چه بسا سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و بهداشتی تا حد قابل توجهی به همین نوع بحث‌ها درباره ماهیت، عوامل، الگو و مراحل رشد انسان بستگی دارند.

کتاب در ۱۴ فصل مباحث و موضوعات مختلفی را در حوزه روان انسان و ارتباطش با سایر حوزه‌ها مانند فلسفه را بررسی می‌کند. از جمله فصولی که در کتاب آمده است می‌توان به روان‌شناسی و فلسفه، اسلام و روان‌شناسی، اصول هستی‌شناسی صدرایی، علل و مبادی حرکت، نظریه‌های رشد و رویکرد ماهوی، تبیین فلسفی رشد، عینیت رشد با وقوع علم، توالی طولی عوامل رشد، چرخه‌های تجرد-تجسد در قلب، چالش سوژه‌گرایی و نسبیت، تحلیل فلسفی از چیستی استعداد و عاطفه اجتماعی اشاره کرد.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «عقلانیت همواره با صورت‌های مختلف و متناسب با الهیات و هستی‌شناسی‌های متنوع، در جوامع علمی قدیم و جدید و در میان اندیشمندان و دانشمندان مطرح شده است. علاوه بر این عقلانیت، نوعی درک مستقیم و بی‌واسطه یا شهودی همگانی است که همه مردم آن را در خود یافته‌اند. با این حال عقلانیت همواره بر درخواستی اساسی برای مطلوبیت استوار است».

کتاب «نظریه رشد به مثابه فلسفه روانشناسی» از پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) در ۲۸۰ صفحه و به قیمت ۱۴۶ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط