یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
وظیفه تجلیل از ستارگان حوزه فرهنگ را داریم/ قم پرچمدار تصویرسازی در کشور

قم - معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وظیفه داریم از ستارگان حوزه فرهنگ در قله سرافراز تمدن ایران عزیز تجلیل کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، یاسر احمدوند شامگاه یکشنبه، در آئین بزرگداشت حجت‌الاسلام سیدابوالقاسم حسینی (ژرفا)، عبدالرحیم موگهی و محمدمهدی نوری سه تن از پیشکسوتان فرهنگی و هنری استان قم که در تالار فرهنگ و هنر استان قم، برگزار شد، گفت: وظیفه ما تجلیل و تکریم از بزرگان و ستارگان حوزه فرهنگ در قله سرافراز تمدن ایران عزیز است.

وی ادامه داد: هم‌نشینی و مصاحبت با این عزیزان برای ما افتخار است. من توفیق شاگردی بزرگواران را نداشتم اما خودم را وامدار این عزیزان می‌دانم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: آقای حسینی ژرفا برای باز کردن افق‌هایی برای ادبیات معاصر تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند. در سوابق ایشان انواع خدمات فرهنگی است و این نشان دهنده فضل و توانمندی اوست.

احمدوند تصریح کرد: در آثار ایشان چند شیوه نامه و دایره‌المعارف وجود دارد که این نشان دهنده توانمندی مولف است چرا که برای این کار مولف باید به وجوه مختلف موضوع اشراف داشته باشد.

وی اضافه کرد: کارهایی که استاد ترجمه کرده‌اند، کارهای ارزشمندی است. ترجمه کارهای شهید صدر کاری بزرگ و فنی است که نیاز به مهارت و علم بسیار دارد. امیدوارم که جوان‌ترها در قم قدر این اساتید را بدانند.

این مسئول فرهنگی، یادآور شد: توانمندی آقای موگهی در کار ویرایش به عنوان یک مدیر تولید است، مفهومی که در نشر ما خیلی جا نیفتاده است. برای تبدیل شده محتوا به کتاب احتیاج به ساختارسازی است. کسی که در مقام ویراستار قرار دارد باید آگاه به این موضوعات باشد و استاد موگهی از این دست اساتید هستند. حضور ایشان در قم مغتنم است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: استاد نوری نماد کار تصویرسازی در قم است که سازماندهی گرافیست‌ها در قم را ایشان پایه‌گذاری کردند و به عنوان محور تعدادی از گرافیست‌ها کار را انجام دادند.

وی تاکید کرد: امروز شهر قم پرچمدار طراحی و تصویرسازی کشور است. از خانواده‌های این سه عزیز باید تشکر و تقدیر کرد که این بزرگواران را برای رسیدن به این جایگاه رفیع حمایت و همراهی کردند.

میراث معنوی مهم‌تر از میراث مادی است

امیرعلی عموزاده مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، گفت: هر کسی بعد از اینکه این دنیا را ترک کند میراثی از خودش به یادگار می‌گذرد اگر میراث مادی باشد در این دنیا باقی می‌ماند اما مهم‌تر از آن این است که از فرد میراث معنوی باقی بماند.

وی بیان کرد: خدا را شاکرم که امروز در محضر ۳ استاد از اساتید این مرز و بوم هستیم که به لطف الهی هم شاگردان عزیزی تربیت کرده‌اند و هم قلمشان و بیانشان به یادگار مانده است.

استاد ژرفا به فضایل عظیمی آراسته است

در ادامه مراسم مهدی حمیدی‌پارسا، رئیس موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی قم، درباره حجت‌الاسلام حسینی ژرفا گفت: از رسالت‌های بزرگ اهل فضل و دانش و قلم در هر جامعه‌ای آگاهی به معضلات و بیماری‌ها و نواقص فرهنگی و بعد تلاش برای ارائه راه حل‌ها و پاسخ‌های در خور است. من این اقبال را داشته‌ام که در ده سال گذشته در محل موسسه هنر و اندیشه اسلامی همسایه دیوار به دیوار استاد ژرفا باشم و به خاطر سه حقی که ایشان بر من دارند، حق استادی، حق دوستی و حق همسایگی بر خود لازم می‌دانم از یک خصیصه ایشان بگویم که هم خصلت خُلق شان است و هم آثارشان.

وی ادامه داد: آنچه در کارنامه ایشان است تعدادی کتاب و مقاله تالیفی، چند مجموعه شعر و تعداد بیشتری ترجمه آثار فاخر است. آثاری مهم و ارجمند که برخی‌شان از تراث ماندگار ماست. همین ها برای نشان دادن فرزانگی و دانش یک انسان کافیست. قریحه شاعرانگی ایشان هم مطلبی دیگر است. اینکه نگاه شاعرانه و زبان شاعرانه داشته باشیم برای بیان آنچه دیده‌ای نعمتی بزرگ است.

حمیدی‌پارسا، گفت: کمتر سراغ دارم آدم‌هایی در این فرهنگ که از چهارچوب بسته ساخت تک صدایی ذهنی رها باشند. بفهمند حرف درست چیست و عمل درست کدام است و از طرف دیگر چو بید بر سر باور خویش بلرزند و از خود حق پنداری مطلق رها باشند. این با کوشش و مجاهدت مستمر ذهنی و عملی به دست می‌آید. اینکه پیشکسوت باشی و اسیر پیشکسوت سالاری نشوی، اینکه استاد باشی و اسیر تک صدایی در رابطه استاد و شاگرد نشوی. اینکه خود محوری نکنی و اسیر تصلب و تعصب اندیشه نشوی. این‌ها فضایل عظیمی است که استاد گرانقدر را آراسته به آنها دیده‌ام.

استاد موگهی ویراستار- نویسنده است

در ادامه مراسم ابوالفضل طریقه‌دار، ویراستار و مولف درباره عبدالرحیم موگهی، گفت: اولین ویژگی استاد، علاقه ایشان به مطالعه و خواندن و یادگیری است. می‌دانید که هر ویراستار اگر بخواهد در کارش موفق باشد، باید مطالعه را جدی بگیرد. نمی‌شود از سرمایه خورد، اطلاعات باید به روز شود.

وی افزود: ویژگی بعدی وی، علاقه به انتقال آموخته‌هایش به دیگران است. ایشان هم از نظر گفتاری و نوشتاری تلاش کردند دانش را به دیگران منتقل کنند.

طریقه‌دار تصریح کرد: سومین ویژگی استاد، علاقه ایشان به گمنامی است. تعجب کردم ایشان راضی شده در این مجلس حاضر شود. استاد موگهی از دوستان خودش تجلیل می‌کند اما خودش پشت پرده قرار می‌گیرد.

این استاد ویراستاری، تصریح کرد: آقای موگهی در سطح ویراستار- نویسنده و ویراستار- پژوهشگر است. ایشان از سطح ویراستاری صوری عبور کرده است. ویراستار- نویسنده نعمتی برای کتاب است.

ما به فعالیت‌های هنری تربیتی نیاز داریم

در ادامه مراسم عبدالرحیم موگهی نیز گفت: حدود ۳۰ سال قبل جوان‌تر بودم و به آقای قرائتی نامه نوشتم. خلاصه‌اش این بود که آقای قرائتی خداوند به شما سلامتی بدهد اما شما چند قرائتی مثل خودتان را ساختید؟

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های بزرگ کارهای فرهنگی هنری ما آمارگرا شدن است و باید آثارگرا باشیم، افزود: ما دو نوع فعالیت هنری داریم، فعالیت هنری تبلیغی و تربیتی. مدیران ما باید توجه کنند که ما در فعالیت هنری تبلیغی محصور نشویم. باید به کار زیربنایی بپردازیم. آنچه ما نیاز داریم، فعالیت هنری تربیتی است تا بتوانیم نویسنده، شاعر، مترجم، عکاس و هنرمند تربیت کنیم.

این استاد ویراستاری، با پیشنهاد به مسئولان وزارت فرهنگ، گفت: طرحی دارم که نام آن را ۱۰ بعلاوه یک گذاشتم که می‌توانیم دوره نویسندگی و ویراستاری و آموزش هنر را به چهار ترم مقدماتی، عمومی، عالی و تخصصی تقسیم کنیم. هر ترم ۱۵ جلسه، یک جلسه هم آزمون که مجموعاً ۱۶ جلسه می‌شود.

وی اضافه کرد: در ترم اول و دوم استعدادها را شناسی کنیم و در ترم‌های بعد استعداد بپرورانیم و در مرحله فوق تخصصی استاد پرورش دهیم.

استاد نوری بنیانگذار تصویرگری حرفه‌ای در قم هستند

علی سلطانی هنرمند هنرهای تجسمی با بیان اینکه استاد نوری به لحاظ کسوت به اندازه من سابقه هنری دارد، گفت: به جرات می‌گویم ایشان بنیانگذار تصویرگری حرفه‌ای در قم هستند.

وی ادامه داد: استاد نوری سال‌ها در مجلات کودک هم تصویرگر بودند و هم به عنوان مدیر هنری فعالیت داشتند. او موجب شد تصویرگری در قم در سطح کشور جایگاه خود را پیدا کند و این را مدیون استاد نوری هستیم.

سلطانی بیان کرد: نکته بعد رفتار حرفه‌ای ایشان است. در عالم هنر ما بیشتر تیپ حرفه‌ای می‌بینیم تا رفتار حرفه‌ای اما ایشان رفتارشان حرفه‌ای است. وی دغدغه آموزش دارد و بارها شده به افراد مختلف نکته‌هایی را حضوری آمدند گفته‌اند که برای پیشبرد کار مهم و پر اهمیت بوده است.

کلاس‌ها و کارگاه‌هایی بسیاری برگزار کردم

در ادامه مراسم محمدمهدی نوری نیز بیان کرد: بابت دو نکته خوشحالم، اینکه در این مجلس حاضرم و دیگر، حضورم باعث شد خیلی از دوستان را ببینم.

وی گفت: سال ۶۸ در قم یک نمایشگاه نقاشی و گرافیک زدیم. مسئولین مجله سلام بچه‌ها در دفتر یادبود نوشتند که از نوری دعوت کنیم بیاید کار کند. آن موقع کار سخت بود. من در مدرسه ابتدایی معلم بودم، از بچه‌ها عکس می‌گرفتم و بعداً برای داستانی که می‌خواستم تصویرسازی انجام می‌دادم از آن عکس‌ها استفاده می‌کردم. بعداً خدا توفیق داد که کلاس‌ها و کارگاه‌هایی بسیاری را برگزار کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط