شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
اتمام هفته کتابخوانی خط پایان برنامه‌های ترویجی حوزه کتاب نیست

فارس- معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس خطاب به دوستداران کتاب گفت: پایان یافتن هفته بزرگداشت کتاب و کتابخوانی خط پایان برنامه‌های ترویجی حوزه کتاب نیست و ما در طول سال آمادگی داریم میزبان این نوع برنامه‌ها باشیم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - نجمه اشرفی: غلامرضا خوش اقبال در خصوص برنامه‌های این اداره کل در حوزه ترویج کتاب به خبرنگار ایبنا اعلام کرد: ترافیک برنامه‌های ترویجی حوزه کتاب نباید فقط محدود در هفته کتاب و کتابخوانی بماند. ما به همه اهالی کتاب مژده می‌دهیم که آمادگی داریم در طول سال میزبان برنامه‌های مرتبط با معرفی و نقد و بررسی و ترویج کتاب باشیم.

وی به ضرورت توجه به مخاطب مخصوصاً اقشار کودک و نوجوان در ترویج کتاب اشاره کرد و گفت: ما در برنامه‌های هفته کتاب برنامه نوجوانانه با کتاب را در سه شب باحضور نویسندگان کودک و نوجوان مانند خانم رقیه بابایی و خانم فریبا کریمی و خانم طیبه فرید تجربه کردیم. در این نشست‌ها نویسندگان با نوجوانانی که آثارشان را خواندند معاشرت کردند و از تازه رین آثارشان خبر دادند. مسابقاتی مانند روخوانی کتاب و پانتومیم با واژه های کلیدی کتاب هم در حاشیه ابن برنامه ها برگزار شد.

وی افزود: چهار روز هم میزبان گروه نمایشی خورشید بودیم و نمایش عروسکی با موضوع کتاب داشتیم. در این برنامه بیش از ۳۵۰ جلد به کودکان و نوجوانان مخاطب برنامه هدیه شد. همچنین تورگردشگری کتاب را با دانش آموزان مدرسه ظفرآباد تجربه کردیم و بچه‌ها از نزدیک با روال چاپ و تولید کتاب آشنا شدند.

برخی از کتاب‌ها به عنوان پیشینه فرهنگی باید جزء مطالعات جامعه امروز ما باشد

وی در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی ابراز داشت: اینکه چگونه کتاب بخوانیم هم به اندازه کتاب خواندن مهم است. اینکه چه کتابی بخوانیم مقدمات دارد. تازه‌ترین کتاب‌ها را روی هم خواندن خیلی ماندگار نمی‌شود، برخی از کتاب‌ها به عنوان پیشینه فرهنگی باید جز لاینفک مطالعات جامعه امروز ما باشند.باید دقت کنیم که چه کتاب‌هایی باید مدام در دستور کار خوانش داشته باشیم.

خوش اقبال تصریح کرد: امروزه مردم بشدت با کتاب‌های تازه مواجه می‌شوند ولی معمولاً از عقبه کتابهای گذشته خبر ندارند. در اینصورت خلا کتاب شناسی پیش می آید. خواهشم از همه کسانی که اهل مطالعه و دوستدار کتاب هستند این است که منابع ارزشمند گذشته را حتماً بخوانیم و برای نسل‌های جدید هم بازخوانی کنیم. یک کتابهایی مانند آثار ارزشمند حافظ و سعدی و نظامی و … باید جزو خوانش ماهیانه یا فصلی ما باشد. خواندن درباره گذشته، می‌تواند آینده را روشن کند.

وی در خصوص تازه‌ترین کتابی که مطالعه کرده پاسخ داد: تازه‌ترین کتابی که در حال مطالعه هستم، کتاب عروس حضرت قرآن نوشته آقای دکتر محمد یوسف نیری است که یک هندسه عرفانی از زبان قرآن بررسی می‌کند. یک سری کتاب‌ها هم همیشه در دستور خوانش دارم و توصیه می‌کنم هر اهل کتابی به اینها رجوع کند. آثار بزرگانی چون مولانا، نظامی، فردوسی، سعدی و حافظ ما را به درون خودمان رهنمون می‌کند و خیلی از نیازهای جامعه امروز را برآورده می‌کند. هرکسی با تفسیر زمانی و مکانی خودش می‌تواند با آنها ارتباط بگیرد.

وی ادبیات را زیباترین پنجره به درون انسان‌ها دانست وگفت: منظور من از ادبیات صرفاً کتاب‌های تخصصی ادبیات نیست.هر ادبی که ارتباط مفهوم گرایانه خود را با کلام منعقد کند، شامل می‌شود.

نگاهی به کتاب‌هایی که یک استان فارسی باید بخواند

خوش اقبال در ادامه به برخی کتابه‌ای تاریخی که یک استان فارسی باید بخواند اشاره کرد و گفت: فارس‌نامه ابن بلخی یک کتاب تاریخی درباره فارس است که بشدت برای من تاثیرگذار بود، به من کمک کرد که ایران و استان را بهتر بشناسم. کتاب تاریخ شیراز استاد حسن خوب نظر هم در این حوزه کتاب جذابی است. کتاب روزگارپهلوی از استاد نیری هم برای کسب اطلاعات از اتفاقات استان در روزگار معاصر توصیه می‌کنم. شیراز نامه زرکوب شیرازی هم بنظرم از آن کتاب‌هایی است که هر شیرازی باید بخواند و با عقبه شیراز آشنا شود.پیشنهاد می‌کنم همه بخوانند.خیلی نگاه جذابی دارد.تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی هم آگاهی ویژه از داشته‌های ادبی به مخاطب می‌دهد. همچنین کتاب فارسیان دربرابر مغولان نوشته استاد عبدالرسول خیراندیش نشان می‌دهد فارسی‌ها چقدر زیبا با دامنه فرهنگی غنی و ارزشمندی که داشتند، جلوی مغول‌ها را گرفتند که وارد شیراز نشوند.

وی ادامه داد: راهنمای ربانی در تشیع نخستین بنظرم کتابی است که برای نگاه به آینده راهگشاست. جنبه های باطنی دین را تفسیر می‌کند. پرسش‌های بزرگ هم یک کتاب فلسفی است که دنیای امروز را تفسیر می‌کند و چند راه معرفی می‌کند که آدم‌ها زندگی شان را دگرگون کنند. کتاب عرفان و زبان نوشته‌علیرضا فولادوند هم از جمله کتابهای خواندنی و تاثیر گذار است. دکتر فولادوند بیان جدیدی از زبان دارد و چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی را به شیرینی بیان می‌کند. وی تاکید داشت: این کتاب‌ها الزاماً برای مخاطب خاص نیست.‌اتفاقًا لازم است عموم مردم آن‌ها را بخوانند.

وی بیان کرد: این‌ها کتاب تخصصی نیستند بلکه ما را به دگراندیشی نزدیک می‌کنند. عدم ارتباط مفهومی باهم یکی از مشکلات امروز ماست. اگر تعریف و بازتعریف زبان را درک کنیم جامعه جهانی را می‌توان دگرگون کرد.

اتمام هفته کتابخوانی خط پایان برنامه‌های ترویجی حوزه کتاب نیست

خوش اقبال درباره حال و روز کتاب نیز پاسخ داد: حال کتاب هنوز خوب است برای آدم‌های اهل کتاب. من اعتقاد دارم درفرهنگ ایرانی ما آنقدر کتاب خوب وجود دارد که حال مردم را خوب نگه دارد. از نظر قیمت کتاب گرانی کاغذ و وضعیت نشر حال کتاب تعریفی ندارد ولی من جسم و جان کتاب را جدا می‌بینم. اینها مشکلات جسمی کتاب هستند. کتاب عنصر معنوی مهمی است اما اگر به‌عنوان کالای مصرفی به آن نگاه کنیم از سبد خانوار کمی دور شده است و حمایت های بیش از پیش برای رونق کتاب لازم است.

وی در خصوص راهکارهای بهبود حال کتاب توضیح داد: در این خصوص هرچقدر کار انجام شود باز هم کم است. جای کار زیاد داریم. برای بهتر شدن حال کتاب راهکارم برای اهالی کتاب این است که بخوانند و بخوانند و بخوانند. البته کتاب در کنار خوانش به پژوهش هم نیاز دارد. این کار جوانان است. برخی کتابها رنگی از اعراب علمی ندارند. این را باید تقویت کرد. اساتید دانشگاه بیشتر ترجیح می‌دهند مقاله چاپ کنند تایک کتاب خوب به جامعه اضافه کنند. این روند باید به سمت گرایش به کتاب تغییر کند.

تمرکز گرایی در صدور مجوزها، چاپ کتاب‌ها را طولانی می‌کند

وی به تمرکزگرایی در صدور مجوز چاپ برای کتاب‌ها هم اشاره کرد و گفت: هشت سال پیش محقق شد که استان فارس به عنوان یکی از هفت شهر بزرگ خودش مجوز کتاب صادر کند. اما متاسفانه اخیراً نامه ای آمده که صدور مجوز و کارشناسی و اعلام وصول نهایی را از همه استانها گرفتند و مثل قدیم فقط تهران، خراسان و قم قابلیت صدور مجوز دارند. این قضیه صدور مجوزها را طولانی می‌کند. از طرف دیگر شاخصه های بومی هم ممکن است در مرکز درک نشود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس در پایان از آینده کتاب گفت.

وی تصریح کرد: حال کتاب تازمانی که در آینده‌ای نه چندان دور نتوانیم حمایت‌های بیشتری داشته باشیم، تغییری نخواهد کرد. اگر جسم و جان کتاب را در کنار هم ببینیم، حال کتاب خیلی خوب نیست. وقتی نویسنده همه کار خودش بکند و از نوشتن و طراحی تا تولید و توزیع و ناشر فقط واسطه صدور مجوز باشد و نتواند حق تالیف بدهد و نتواند تیراژ بالا چاپ کند کتاب بعنوان عنصر تغییردهنده جامعه نمی‌تواند موثر باشد و قدرت تاثیرش کاهش می‌یابد. کتابهایی که در تهران چاپ می‌شوند بخاطر تیراژ پایین به استان‌ها نمی‌رسند. قدرت پخش کم می‌شود تاثیر کتاب برای تغییر آینده هم کم می‌شود.

وی تاکید کرد: از کتاب حمایت کردن یعنی از یک طیف بزرگ در جامعه حمایت کردن، از دست اندرکاران تولید تا جامعه مخاطب. جسم وجان کتاب باید همسو حمایت شود. امیدوارم آینده کتاب به روزهایی برگردد که بالای هزار جلد چاپ واقعی داشتیم. این آرزوی دیرینه من است. در این صورت ناشر دستش باز می‌شود نویسنده با رغبت بیشتری می‌نویسد و مخاطب با هزینه کمتر دسترسی به کتاب پیدامی‌کند و وظیفه کتاب که تغییر جامعه است بهتر محقق می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها