یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
تئاتر، ناجی جامعه امروز ماست

مجموعه سه جلدی کتاب «ضیافت» در ۳۲ مقاله با نگاه فرمی و میان رشته‌ای به تئاتر می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مجموعه سه‌جلدی کتاب «ضیافت» توسط نشر ایجاز راهی بازار کتاب شد. طبق گفته نویسنده این کتاب در سه جلد منتشر شده و در آینده جلدهای دیگر آن نیز به بازار کتاب وارد خواهد شد.

«ضیافت» نگاهی کشکول‌وار و جامع به تئاتر دارد که در ۳۲ مقاله با نگاه فرمی و میان رشته‌ای به تئاتر می‌پردازد.

نگاه میان‌رشته‌ای از این باب که ظرفیت‌های فرمی همچون زبان و فرم‌های مختلف و … در این کتاب تدوین شده و در کنار آن نیز در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای همچون تئاتر و فلسفه، تئاتر و علوم سیاسی، تئاتر و فیزیک کوانتوم و… تحلیل و بررسی انجام شده است.

امروزه در دنیای پرسرعتی هستیم که کسی فرصت خوانش کتاب ۲۰۰-۳۰۰ صفحه‌ای ندارد. رویکرد این مجموعه تجمیع مقالات علمی پژوهشی باکیفیت است تا جان کلام در متون کوتاه به فهم مخاطب برسد.

در مقدمه کتاب آمده است:

مطالعات تئاتر و اجرا امروز نظر به خیل علاقه‌مندان به این حوزه رشدی قابل توجه یافته است و مجموعه مکتوبات «ضیافت» نیز در تلاش است در کنار دیگر مطالعات به رشته تحریر درآمده، توجه فعالان عرصه را معطوف به تعمق در چگونگی پردازش هر یک کند. مراد فراتر رفتن در منظومه گفتمانی تئاتر و اجرای جهان است که جز با فراگرفتن و بهره‌بردن از زبان مطالعات بین‌المللی میسر نیست. هرچند نباید از سوی دیگر بوم افتاده، میراث فرهنگی و هنری خود را به باد فراموشی بگیریم، اما بهینه آن است که سیاق سخن کردن را به دست بگیریم تا صرفاً به‌عنوان غرق شده در جریان پرتلاطم دریای هنرهای نمایشی سرگردان نشویم.

در وادی پرسرعت دیجیتال شده امروزی که دیگر شاید کمتر کسی حوصله یا به بیانی خوش‌بینانه فرصت مطالعه کتاب‌های قطور و حجیم مرجع را داشته باشد، رویکرد این مجموعه آن است که مباحث بنیادین مطالعات تئاتر و اجرا را در مقالاتی موجز به سیاقی برآمده از پیشینه فرهنگی این مرز و بوم در قصه‌گویی ارائه کرده و به تعبیری جان کلام را در اختیار مخاطب کتاب قرار دهد، تا شاید پیامدش در کنار دیگر تلاش‌های صورت گرفته، کمک به ایستادن هرچه بیشتر چرخه کنش تئاتر و اجرای کشور بر بنیادهای نظری روزآمد باشد.

کتاب «ضیافت» به قلم مجید کیانیان به همت نشر ایجاز با قیمت هر جلد ۲۰۰ هزار تومان در ۲۰۰ صفحه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها