جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
جزئیاتی از جنگ تا صد و ششمین چاپ  «از چیزی نمی‌ترسیدم»

اخبار برگزیده حوزه فرهنگ مقاومت رویدادهای متنوعی از سراسر ایران را دربرگرفته است که شامل رونمایی، بررسی و نقد، برگزاری جشنواره‌های متعدد است که مولفان، راویان، فرماندهان و رزمندگان جنگ ایران و عراق در آن حضور داشتند.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته‌ای که گذشت در سراسر ایران اخباری فرهنگی با تکیه بر کتاب شکل گرفت؛ در این اخبار از رونمایی، بررسی و نقد کتاب‌ها و تشکیل میزگرد، همه و همه از جزئیات آن است. ضمن اینکه برخی کتاب‌های به چاپ‌های بالایی دست یافتند از جمله کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگی‌نامهٔ خودنوشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط انتشارات مکتب حاج قاسم برای صد و سی و ششمین بار تجدید چاپ شد و همچنین کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» خاطرات جانباز میرزامحمد سلگی از فرماندهان لشکر ۳۲ انصارالحسین که حمید حسام به رشته تحریر درآورد، به چاپ هشتاد و چهارم رسید. در اخبار گردآوری شده در گزارش زیر، اخباری هم وجود دارد که جرئیاتی از آنها ذکر شده که در آینده برگزار خواهند شد؛ مانند جشنواره شعر منطقه‌ای «سرباز وطن» که همزمان با سالگرد شهید سلیمانی برگزار می‌شود.

تاملی در «کاش این گلوله شلیک نمی‌شد»

احمد حبیب‌زاده، مستندساز، نویسنده و استاد دانشگاه در میزگرد «کاش این گلوله شلیک نمی‌شد» گفت: فیلمی به نام «انسان و اسلحه» را مجتبی راعی ساخت که فکر می‌کردم عجب فیلمی است! اما وقتی فیلم را دیدم متوجه شدم اصلاً موضوع به اسم فیلم نمی‌خورد. انگار اسم از جای دیگری به فیلم سنجاق شده است. به نظرم این فیلم مخاطب عام را جذب نمی‌کرد. مخاطب خاص داشت و تشنه به تماشای فیلم می‌نشست، من با تماشای آن متوجه شدم که اسم به محتوای فیلم اصلاً نمی‌خورد! برای همین تجربه بود که به اصغر کاظمی گفتم که رابطه اسم کتاب و محتوا باید دربیاید و اگر این‌طور نبود الان اینجا برای بحث درباره کتاب جمع نمی‌شدیم. چون مولف کتاب فردی است که سال‌ها برای تحقیق درباره موضوع کتاب وقت می‌گذارد. من یک سال روی یک پروژه کار می‌کنم بعد کنارش می‌گذارم و سراغ کار دیگری می‌روم و بعد ۱۰ سال دوباره سراغ آن می‌آییم، اما کاظمی سال‌ها پیگیر یک پروژه است.

مهم‌ترین چالش ادبیات داستانی متعهد

هفتمین دو فصلنامه اندیشه‌نامه پایداری به مدیر مسئولی محمدرضا سنگری و سردبیری جواد کاموربخشایش از سوی اندیشکده ادبیات پایداری منتشر شد. پرونده ویژه این شماره از نشریه به موضوع ادبیات داستانی پایداری اختصاص یافته است. آنچه‬ در‬ ادامه‬ می‬‌خوانید‬ بخش‬ دوم گفت‬‌وگو‬ با‬ احمد‬ شاکری؛ ‬استادیار گروه ادبیات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی‬‬ است. درک بهتر مدیریت ادبی در جریان ادبیات داستانی (ادبیات داستانی دفاع مقدس) به مرورِ تجربیات مدیریتی برخاسته از مبناگزینی‌ها و مسئله‌مندی‌ها و پاسخ‌گزینی‌های منتج از آن نیازمند است. یکی از مهم‌ترین چالش‌های جریان ادبیات داستانی متعهد پس از انقلاب اسلامی چالش هویتی است. گرچه با پیروزی انقلاب اسلامی برای تقریباً یک دهه جریان شبه‌روشنفکری به محاق رفت، و این زمینه‌ای را برای ظهور نسل جدیدی از نویسندگان انقلاب اسلامی و در پی آن، آثار و کنش‌های دیگر ادبی پدید آورد. با وجود این، رسوخ عمقِ شناختی - معرفتی جریان شبه‌روشنفکر همواره حیات داشت و به مهم‌ترین چالش ادبیات داستانی متعهد بدل شد.

کاندیدای سومین دوره جایزه بین‌المللی شهید قاسم سلیمانی

در همدان، مونا اسکندری و رقیه کریمی دو نویسنده همدانی به عنوان کاندیدای سومین دوره جایزه بین‌المللی شهید قاسم سلیمانی در لبنان انتخاب شدند. رقیه کریمی در بخش فیلمنامه‌نویسی و مونا اسکندری در بخش مکالمات مکتوب در بین هنرمندان ۱۴ کشور جزو برترین‌ها قرار گرفتند. نویسندگان همدانی به نمایندگی از کشورمان توانستند به مرحله نهایی و جزو ۱۰ نفر برگزیده باشند که دو هفته دیگر در اختتامیه جشنواره بیروت نفرات برگزیده مشخص می‌شوند.

حمایت از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: کتاب‌هایی که حتی توسط افراد عادی با موضوع ترویج شهدا و ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نوشته می‌شود اگر قبل از چاپ به بنیاد ارائه شوند و در کمیته تالیف و تدوین نمره بالای ۶ از ۱۰ را کسب کنند، حمایت مالی می‌شوند.

آب هرگز نمی‌میرد در چاپ هشتادوچهارم

«آب هرگز نمی‌میرد» خاطرات جانباز میرزامحمد سلگی از فرماندهان لشکر ۳۲ انصارالحسین که حمید حسام به رشته تحریر درآورد، به چاپ هشتاد چهارم با ۳۸۴ صفحه به بهای ۱۲۰ هزار تومان توسط انتشارات صریر روانه بازار نشر شده است.

«ساحل رود اَرس» به قلم محمد مهدوی‌حصار

کتاب «ساحل رود اَرس» به قلم محمد مهدوی‌حصار، نویسنده و فعال فرهنگی و کتابخوانی مشهد، کتابی با موضوع جنگ و ناشناخته‌های جنگ است که به معرفی شهدای گمنام به شیوه شعر و نثر می‌پردازد.این کتاب که حاصل ۸ سال حضور نویسنده در منطقه عملیاتی است خاطرات این نویسنده از جنگ را روایت می‌کند و از سویی تعدادی از شهدای هم‌رزم این نویسنده را معرفی می‌کند.

لحظاتی از درد و دلهره از شکنجه‌های بی‌امان در «پرده دوم»

محمدرضا شرکت توتونچی؛ راوی خاطرات کتاب «پرده دوم» می‌گوید: شش ماه تمام دست‌هایم مثل چنبره حلقه شده بود و دیگر اصلاً بازویم بسته نمی‌شد. حتی وقتی می‌خواستم چیزی بنویسم، خودکار را با کف دو دستم می‌گرفتم و به سختی می‌نوشتم. آن شب وقتی بالاخره این شکنجه تمام شد و مرا پایین آوردند، نگاهی به دست‌هایم کردم و دیدم که هر دو دستم سیاه سیاه شده و اصلاً مشخص نیست دست انسان است.

جشنواره شعر منطقه‌ای «سرباز وطن»

محمد دهقان بنادکی فرماندار شهرستان مهریز گفت: جشنواره شعر منطقه‌ای «سرباز وطن» نیز همزمان با سالگرد شهید سلیمانی برگزار می‌شود که موضوعات جشنواره، مکتب حاج قاسم، رویای حاج قاسم، ذکر سربند است. همچنین برای اولین بار در این جشنواره بحث دانش‌آموزان به طور خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد و مورد توجه قرار گرفته‌اند.

توانایی تولید آثار فاخر از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با تشکیل جلسات خاطره‌خوانی برپا کرد که با خواندن خاطرات جوانان تشویق به خواندن می‌شوند و آن موقع سراغ راهیان نور بروند و از نزدیک جنگ را ببینند تا دست به قلم شوند و از نگاه خودشان جنگ را روایت کنند. در این زمینه حتماً نیاز به کارهای عجیب و غریب و پروژه‌های بزرگ نیست. همین کارهایی نظیر تشویق جوانان به حضور در اردوی راهیان نور و تشکیل جلسات روایت خاطرات یا خواندن آثار جنگ می‌تواند منجر به خلق آثار خوبی در زمینه جنگ بشود.

بلای پیشکسوتان پرمشغله در حوزه نشر

کتاب «نبرد مخفی علیه ایران» نوشته رونن برگمن، تحلیلگر امنیتی اسرائیل است که نویسنده در آن به مرور حضور اسرائیل در ایران عصر پهلوی پرداخته و نیم نگاهی به جنگ ایران و عراق دارد که از منظر پرچالشی به آن نگاه کرده است و به ویژه در این برهه حضور اسرائیل در جنگ ایران و عراق را مورد توجه قرار داده است.

برگزیدگان بیست و پنجمین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت

محمدعلی جهاندیده؛ دبیر اجرایی بیست و پنجمین کنگره شعر دفاع مقدس در استان تهران گفت: به همت معاونت فرهنگی هنری موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره در استان تهران بررسی و با اعلام نظر نهایی هیات داوران این جشنواره آثار برگزیده در بخش‌های عمومی، طوفان الاقصی، شهدای امنیت، مقاومت بین‌المللی، ولایت‌محوری و جهاد تبیین، ترانه و سرود، کودک و نوجوان، زنان، قیام گوهرشاد و شهدای عفاف مشخص شد.

نوجوان حوصله خواندن کتاب‌های مستند تاریخی را ندارد

یوسف قوجق با اشاره به این نکته که «بزرگ شدن در سپیدان» نمونه‌ای عالی از تولید اثری با محتوای استکبارستیزی است، گفت: معانی و مفاهیم عمیقی در کتاب برای مخاطب ایجاد شده و او را به فکر وادار می‌کند که بعد از این حوادث قرار است چه چیزی روی بدهد. این کتاب نمونه خوبی برای تولید محتوا درباره استکبارستیزی و مبارزه با قدرت‌های استکباری است. مخاطب باید با تاریخ معاصر از طریق داستان آشنا شود. مخاطب امروزی کودک و نوجوان حوصله خواندن کتاب‌های مستند تاریخی را ندارد و مطالعه آثاری چون «بزرگ شدن در سپیدان» برایشان جذاب است. لازمه این کار استفاده از فرم داستانی برای انتقال پیام‌های تاریخی است. به طور مثال من در کتاب «تاریخ با طعم زغال اخته» از شخصیت‌های پیرزن و پیرمرد برای داستانم استفاده کردم که یکی مخالف و دیگری طرفدار رضاشاه است. این کتاب یک اثر داستانی درباره تاریخ انقلاب و پهلوی اول به حساب می‌آید.

صد و سی و ششمین چاپ «از چیزی نمی‌ترسیدم»

کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگی‌نامهٔ خودنوشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط انتشارات مکتب حاج قاسم برای صد و سی و ششمین بار تجدید چاپ شد. شرح زندگی پرفرازونشیب حاج قاسم از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا ایام نوجوانی و مهاجرت به شهر کرمان و پس از آن دوران مبارزات انقلابی در سال ۵۷، موضوع دست‌نوشت‌هایی است که در صفحات این کتاب از آن شهید والامقام به یادگار مانده است.

مکتب سلیمانی باید تدریس شود

سردار صفوی اشاره کرد: نصرالله فتحیان این کتاب را صادقانه و دقیق نوشته و نقش ارتش و سپاه و هوانیروز و جهادسازندگی را روان با دقت بیان کرده است. کاری که مرکز اسناد انجام می‌دهد بسیار ارزشمند است. نسل‌های آینده ما با خواندن این کتاب‌ها می‌فهمند که پدران و پدربزرگانشان چه فداکاری‌هایی کرده‌اند. این کتاب‌ها باید در مدارس تدریس شود. مکتب سلیمانی باید تدریس شود.

روایت مادر کشتی‌گیر شهید در «جام زهر»

کتاب «جام زهر» به قلم ثریا منصوربیگی زندگی‌نامه داستانی شهید کشتی‌گیر اصغر امن‌زاده است که با همکاری فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران و انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. «جام زهر» به روایت مادری پیش می‌رود که از بدو تولد فرزندش، خودش را به هر آب و آتشی می‌زند تا بتوانند ولو با تحمل درد و رنج‌های زیاد، پسرش اصغر را طوری مورد حمایت خودش قرار بدهد تا بتواند آینده روشنی را برای او رقم بزند. پسری که زیر پروبال مادر و پدری شریف، تبدیل به جوانی می‌شود که در بین فامیل وآشنا اسوه ادب و اخلاق است.

در راه حرم در «مسکوی کوچک افغانستان»

«مسکوی کوچک افغانستان» بر اساس زندگی نجیبه اصغری، مادر احمد شکیب احمدی از شهدای لشکر فاطمیون است که به قلم معصومه حلیمی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید. این کتاب شرح زندگی و مشقت‌های بانویی است که به دلیل وضعیت متلاطم زندگی در زادگاهش، دایم در میان کشورهای افغانستان و پاکستان و ایران در سفر است و ابتدا اعضای خانواده‌اش را در جنگ‌های افغانستان از دست می‌دهد و در ادامه، احمد تنها پسرش را هم در راه دفاع از حرم حضرت زینب (س) فدا می‌کند.

«ققنوس»؛ روایتی از عقاب آسمان‌های ایران و عراق

کتاب «ققنوس» نیز روایت‌هایی درباره شهید احمد کشوری است. این کتاب، سی‌وسومین جلد از مجموعه سرداران ایران (انتشارات امیرکبیر) محسوب می‌شود و زینت عطایی کار تألیف آن را به عهده داشته است. می‌خوانیم: «وقتی حمله کردیم به ستون، آفتاب داشت غروب می‌کرد. آفتاب علیه ما بود و منطقه هم خطرناک. نزدیک غروب بود که ما از حالت اختفا خارج شدیم و اوج گرفتیم. ستون نیروی عراقی روی جاده مهران در حال حرکت بودند. اول طول ستون کم بود ولی هرچه پیشروی می‌کردن تعدادشون بیشتر می‌شد چون دو طرف جاده قرارگاه‌های عراقی قرار داشت و مدام نیرو به انتهای ستون اضافه می‌شد. احمد گفت: باید دو تا هلی‌کوپتر کبری با هماهنگی یکدیگر و چسبیده به زمین پیش بریم و همزمان تیراندازی کنیم. شرط موفقیت‌مون اینه که با دقت کار کنیم و هدف رو بزنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها