شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
«فلسفۀ کی‌یرکگور» به چاپ چهارم رسید

کتاب «فلسفۀ کی‌یرکگور»، تالیف سوزان لی اندرسن با ترجمه خشایار دیهیمی به چاپ چهارم رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «فلسفۀ کی‌یرکگور»، تالیف سوزان لی اندرسن با ترجمه خشایار دیهیمی به چاپ چهارم رسید.

هر کسی که بخواهد فلسفۀ سورن کی‌یرکگور را جمع‌بندی کند باید دست‌کم از سه نکته غفلت نکند: نکتۀ اول اینکه کی‌یرکگور بیشتر آثارش را با نام مستعار منتشر کرد و نه با نام خودش، خصوصاً آنهایی را که سبب شهرت او شدند. استفادۀ او از اسامی مستعار مجعول نشان می‌دهد که «حقایق» نهفته در این آثار لزوماً عقاید خود کی‌یرکگور نیستند. به‌عکس، جمیع منتقدان بر این عقیده‌اند که این آثار به احتمال قریب به یقین «حقایقی» را در مورد زندگی، صرفاً از منظر خاص و محدود به ما عرضه می‌کند. نکتۀ دوم این است که کی‌یرکگور یک فیلسوف سیستماتیک نبود. او می‌خواست علیه «سیستم‌ها» بشورد. آنچه اهمیت دارد ارتباطی است که نکتۀ اول و دوم با هم دارند، چون استفاده از اسامی مستعار کاملاً برای کسی که معتقد است یک منظر واحد «درست» نسبت به زندگی وجود ندارد کاری بجاست. و سرانجام نکتۀ سوم، همان‌گونه که هنری ئی. الیسون می‌گوید: «کی‌یرکگور دائماً از دست ما می‌گریزد و اغفالمان می‌کند. مثل سقراط، که همۀ عمر ستایشگرش بود، کی‌یرکگور هم فکر می‌کرد وظیفه‌اش توضیح دادن نیست، نیش زدن است…»

آیا این بدان معناست که در آثار کی‌یرکگور یک فلسفۀ کلی وجود ندارد؟ به‌عکس، می‌توان از به‌هم پیوستن منظرهای مختلف در آثار او یک فلسفۀ کلی استخراج کرد. در نوشته‌های مختلف او می‌توان حقایق مشترکی پیدا کرد که حاکی از «تصویر بزرگی» هستند که کی‌یرکگور پیش چشم داشت. در نوشته‌های او بر برخی مضامین کراراً تأکید می‌شود. اگر بفهمیم وقتی کی‌یرکگور از «حقیقتْ چیزی نیست مگر ذهنیت» [داشتن چیزی در ذهن و عمل کردن به آن]، «یا این / یا آن»، حوزه‌های زیباشناختی و اخلاقی و دینی زندگی، ایمان، «خلوص دل»، شور، و اینکه «اصل کار در زندگی این است که خودت را بیابی و من خودت را به‌دست آوری» سخن می‌گوید چه منظوری دارد، آن‌گاه می‌توانیم فلسفۀ کی‌یرکگور را درک کنیم. اگرچه کی‌یرکگور به ما نمی‌گوید چگونه باید زندگی کنیم، انتخاب‌های پیش‌رو را به ما می‌نمایاند و می‌گوید چه چیزهایی در انتخاب ما دخیل هستند و توضیح می‌دهد چرا دست زدن به انتخاب شخصی و بهنگام اهمیت حیاتی دارد.

چاپ چهارم «فلسفۀ کی‌یرکگور» در ۱۲۴ صفحه و به قیمت ۱۲۰ هزار تومان از سوی نشر نو منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها