یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳
«گلستان» در خارج از مرزهای ایران بیش از هر اثری هوادار دارد

هرمزگان - یک استاد ادبیات فارسی گفت: گلستان سعدی در خارج از مرزهای ایران، بیش از هر اثری هوادار دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، به مناسبت روز سعدی، نشستی با محوریت «بر خوان سعدی» در سالن اجتماعات کتابخانه اندیشه آیت الله خامنه‌ای شهر بندرعباس برگزار شد.

استاد ادبیات فارسی گفت: سعدی به صراحت می‌گوید که گلستان را در اول اردیبهشت شروع کرده و روز مناسبی برای برگزاری بزرگداشت سعدی است.

اسدالله نوروزی افزود: سعدی مصلح اجتماعی است، گلستان در خارج از مرزهای ایران، بیش از هر اثری هوادار دارد و علت آن نیز به خاطر واقع بینی‌های و شناخت جامعه است. سعدی تصاویری از جامعه را در برابر ما قرار می دهد که با وجود گذشت سالیان دراز، این جامعه در زمان ما نیز به درستی حس می‌شود.

وی همچنین بیان داشت: دیباچه گلستان از نظر زبانی و محتوایی، یکی از درخشان ترین دیباچه های متون نثر است که دارای پیوستگی لفظی و معنایی بی نظیری است.

در ادامه دبیر محفل اندیشه بیان داشت: سعدی استاد سخن است و وقتی این لقب تنها به سعدی داده می‌شود علتی دارد و دلیل آن نیز این است که سعدی در هر وادی که وارد شده است، استادی خودش را ثابت کرده است.

محمدرضا تولایی اضافه کرد: سعدی گلستان را به نثر می‌گوید که به سبب آراستگی آن به آیات و احادیث و پند و حکمت به آن، قرآن عجم می‌گویند و شبیه گلستان آفریده نشده است. سعدی بوستان را می‌سراید که از نظر نظم و داستان سرایی بهترین است.

این استاد ادبیات فارسی عنوان کرد: غزلیات سعدی از نظر سبکی سهل و ممتنع است و برای همگان قابل درک و فهم است اما وقتی می‌خواهیم شبیه آن را خلق کنیم، غیر ممکن می‌شود.

وی همچنین افزود: در قصیده و رباعی و مواعظ و هر زمینه‌ای از سخن که وارد می‌شود بی نظیر است و از همین رو است که به او لقب استاد سخن داده‌اند و کمتر شاعری وجود دارد که در هر حیطه‌ای بهترین باشد.

معرفی دو کتاب هشت بهشت و شعر سی

سپس عبدالحمید انصاری نسب از شاعران هرمزگان به معرفی دو کتاب هشت بهشت و شعر سی که شامل اشعار برگزیده از شاعران بزرگ فارسی ویژه کودکان و نوجوانان است پرداخت.

امیرحسین حیدری معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان هم باتشکر از حضور کودکان ونوجوانان و ارج نهادن به همراهی شاعران و اهالی ادب در این محفل، از همه دعوت کرد که در کتابخانه حضور پیدا کنند.

در پایان نیز نغمه حکمت شعار مسئول «باشگاه ادبی سیمرغ»، عبدالحمید انصاری نسب مسئول انجمن شعر درخت، مریم سید افقهی مسئول انجمن سرو سهی و امیرحسین والا دبیر انجمن ادبی آفتاب بندرعباس به خوانش آثار سعدی پرداختند و لختی در مورد این شاعر بزرگ صحبت کردند.

به گزارش ایبنا، کودکان و نوجوانان محفل ادبی آفتاب، دیدارگاه سرو سهی، انجمن ادبی شعر درخت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن ادبی سیمرغ در جلسه حضور داشتند و به خواندن اشعار و حکایت‌هایی از آثار سعدی پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها