سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
فیلمی با موضوع امام رضا در راه جشنواره فجر

نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) روز سه شنبه چهارم اردیبهشت با حضور فرهاد قائمیان مدیر این رویداد برگزار شد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و تشریح ویژه‌برنامه‌های «چله رضوی» روز سه شنبه چهارم اردیبهشت با حضور فرهاد قائمیان مدیر این رویداد در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری باغ زیبای تهران برگزار شد.

مرتضی سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت‌های انجام‌گرفته در این مجموعه و دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در قالب ۱۴ جشنواره جداگانه و ۵۰۰ برنامه فرهنگی هنری گفت: طی ماه‌های گذشته جلسات متعددی را در حوزه رسانه‌ای برگزار کردیم که طی آن جزییات جشنواره‌های مختلف ارایه‌شده بود، پس آنچه در این جلسه پیش روی شما قرار می‌گیرد تشریح برنامه‌های یک ماه گذشته است.

وی توضیح داد: ما در حوزه رویکردهای تحولی، اقداماتی را در بنیاد امام رضا (ع) انجام داده‌ایم. در این چارچوب تلاش برای برگزاری یک رویکرد محتوامحور مبتنی بر منظومه معارف امام رضا (ع)، تلاش برای ارایه رویکردهای نوین برای برگزاری جشنواره‌های رضوی، راه‌اندازی سامانه «منظومه رضوان» همزمان با میلاد امام رضا (ع) با هدف تبیین ابعاد موضوعی و رویکردی پرداخت به سیره اهل بیت و امام رضا (ع) با محوریت مخاطب و تعریف اصالت بر مبنای محتوا، دسترسی آسان‌تر هنرمندان به منظومه‌های فکری حوزه سیره رضوی، استفاده از هنرمندان شاخص و تراز در فضای مدیریتی و شوراهای سیاستگذاری جشنواره با هدف برگزاری یک رویداد حرفه‌ای و تخصصی در تمام بخش‌ها، حضور یک هسته حرفه‌ای، متعهد و متخصص در بنیاد امام رضا (ع)، حمایت مادی و معنوی از هنرمندان در جهت تولیدات مرتبط با توسعه فرهنگ رضوی، توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی با ارتقای دانش فنی هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره امام رضا (ع)، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف، انتخاب موسسات تخصصی با رویکرد مردم‌محور برای تقویت ارکان مردمی جشنواره از جمله تاسیس «کانون هنر شیعی»، از جمله رویکردهای تحولی است که در بنیاد امام رضا (ع) انجام گرفته است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: اتکا و بهره‌گیری از موسسات تخصصی و حرفه‌ای، تلاش بیشتر برای استفاده بیشتر آحاد مردم از محصولات تولیدشده در جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، راه‌اندازی سامانه‌ای به نام «پنجره» با هدف ارایه تولیدات رضوی پس از برگزاری جشنواره به مردم، تعامل و مشارکت‌آفرینی با نهادها و مجموعه‌های تخصصی در قالب همکاری ۱۵ نهاد فرهنگی هنری فعال کشور برای ارتقای کیفیت جشنواره امام رضا (ع)، بهره‌مندی آحاد جامعه از تولیدات فرهنگی هنری مرتبط با فرهنگ رضوی، برگزاری بیش از ۵۰۰ برنامه فرهنگی هنری در شهرهای مختلف کشور در قالب محافل ادبی و نمایشی، از دیگر رویکردهایی بود که تلاش کردیم در این دوره از جشنواره روی آن پیرامون توسعه فرهنگ رضوی تمرکز داشته باشیم. شرایطی که توانستیم تا حدی به اهداف و رویکردهای‌مان نزدیک شویم.

سعیدی‌زاده تاکید کرد: امیدواریم جشنواره امام رضا (ع) در پنج سال آینده به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌های دینی کشور تثبیت شود. ما از دوره گذار جشنواره عبور کردیم و اکنون به آینده فکر می‌کنیم. بنابراین امیدوارم با رویکردهای جدیدی که در این زمینه انجام‌گرفته بتوانیم در حوزه توسعه فرهنگی رضوی با مشارکت‌های دیگر دستگاه‌های فرهنگی شاهد اتفاقات اثرگذار باشیم. برداشت اولیه من یک افق ۱۰ ساله بود اما با کارهایی که صورت گرفته تصور می‌کنم در یک افق پنج سال در سال ۱۴۱۱ یا ۱۴۱۲ شاهد هم‌ترازی جشنواره امام رضا (ع) در سطح جشنواره‌هایی چون جشنواره فجر باشیم. شرایطی که حتی بهره‌مندی آحاد جامعه را هم در بر می‌گیرد. هنری که برای توسعه فرهنگ رضوی و تعاملات انسانی گام بر می‌دارد طبیعتاً دربرگیرنده تلاش‌های زیادی است که باید به سرانجام رسیده و در بعد بین الملل هم مطرح شود.

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) هم پس از صحبت‌های سعیدی‌زاده در تشریح فعالیت‌های این رویداد فرهنگی هنری در حوزه مدیریتی خود بیان کرد: در مدیریت جدیدی که برای بنیاد امام رضا (ع) انجام‌گرفته رویکردهای متفاوتی در بنیاد اجرایی شده که یکی از مهم‌ترین آنها مردمی‌کردن جشنواره‌های رضوی است. رویکردی که در دوره‌های قبلی هم مورد توجه بود ولی در این دوره تلاش شده تا فرهنگ رضوی بیشتر در بین جامعه رواج پیدا کند.

وی ادامه داد: بنده از بدو انتخابم در جشنواره امام رضا (ع) سعی کردیم بلافاصله شوراهای سیاستگذاری جشنواره‌های مختلف را راه‌اندازی کنیم. در این زمینه توجه به روستاها و شهرهای مختلف کشور یکی از رویکردهای جدید ما بود. من اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای «کردر» در اختیار هنرمندان و مخاطبان جشنواره قرار دادند و تلاش کردند در بهترین شکل ممکن میزبان شایسته‌ای باشند؛ شرایطی که در محیطی سرشار از الطاف رضوی اتفاقات شگفت‌انگیز و ارزشمندی را رقم زد که برایم مثال‌زدنی بود. شرایطی که اصلاً قابل مقایسه با جشنواره‌های ملی ما نبود اما افتخار می‌کنیم که در یک روستا شاهد بهترین و موثرترین رویدادها بودیم.

مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در ادامه صحبت‌های خود ضمن ارایه توضیحاتی از روند برگزاری جشنواره‌های تئاتر رضوی و دیگر رویدادها، اظهار کرد: در این دوره از جشنواره سعی کردیم ماجرا را به سمتی هدایت کنیم که آثار راه‌یافته به بخش نهایی در شهرهای مختلف به مخاطبان ارایه شود.

قائمیان در ادامه این نشست خبری ضمن ارایه توضیحاتی درباره بخش هنرهای تجسمی و سرود جشنواره امام رضا (ع) گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآمیز باشند و ما بتوانیم شاهد برگزاری یک رویداد مهم باشیم. در این مسیر برگزاری رویداد آوای رضوی، جشنواره سرود رضوی و رویدادهای مختلف دیگر که پیش‌تر درباره آن توضیحات لازم ارایه شده بود از جمله بخش‌هایی است که امیدوارم دربرگیرنده نتایج مطلوبی باشد. من امیدوارم بتوانیم در خدمت همه دوستان هنرمند باشیم و شاهد برگزاری رویدادی باشیم که به واسطه حضور شما اهالی رسانه و هنرمندان مایه دلگرمی ما است.

در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای، زمانی مدیر اجرایی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) و رفایی مشاور راهبردی جشنواره‌های رضوی توضیحاتی را درباره بخش‌های مختلف بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) که پیش‌تر در نشست‌های رسانه‌ای رویدادهای مختلف درباره آن توضیحات مشروح داده شده بود، ارایه دادند.

اجرای چند اثر نمایشی مختلف در تهران و استان‌های مختلف، تجلیل از هنرمندان برگزیده عرصه فرهنگ رضوی، برگزاری محفل‌های شعری مختلف، اجتماع بزرگ شاعران آذری زبان، میزبانی از رویداد شعر عربی در استان خوزستان، برگزاری اختتامیه شعر فارسی در کرمان، اجرای چندین برنامه نمایشی محیطی در ایام برگزاری جشنواره به میزبانی مشهد و دیگر شهرهای کشور، اجرای موسیقی مقامی برای عموم مردم در جهت مردمی‌سازی برنامه‌های جشنواره در بستر تولیدات، پیگیری برای دعوت از هنرمندان کشورهای لبنان، عربستان، عراق و پاکستان برای شرکت در یک نمایشگاه بین‌المللی خوشنوییسی، تلاش برای توسعه جشنواره در حوزه دانشگاهی برای برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره امام رضا (ع)، توجه به معیشت هنرمندان شرکت‌کننده در حوزه پرداخت دستمزدها به‌ویژه در حوزه تئاتر، از جمله برنامه‌هایی بود که مدیران برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در قالب عنوان ویژه‌برنامه‌های «چله رضوی» و جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) به معرفی آنها پرداختند و از رشد کمی و کیفی آثار ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره به نسبت دوره‌های قبلی خبر دادند.

مرتضی سعیدی‌زاده در بخش دوم نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در پاسخ به پرسشی مبنی سهم اندک حوزه سینما در حوزه تولیدات مرتبط با فرهنگ رضوی با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته به‌واسطه حضور هنرمندان حرفه‌ای عرصه سینما آثار پرمخاطبی ارایه شده بود و در این سالها روند نزولی را طی کرده است، گفت: جشنواره فیلم رضوی از سال ۱۳۹۹ تا به امروز شکل پیدا نکرد و متاسفانه بنا به اقتضائات اعتباری و حواشی پیش‌آمده زمان از دست رفت اما به طور حتم در این دوره تصمیم داریم با تاخیر «اولین جشنواره دینی رضوان» با موضوع امام رضا (ع) به دبیری محمدحسین لطیفی را شکل دهیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: در حوزه فیلم بلند سینمایی هم باید بگویم ما در سال گذشته با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و سازمان هنری رسانه ای اوج فیلم سینمایی «آبی روشن» را داشتیم و هم اکنون هم در حال برنامه‌ریزی هستیم که در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ یک فیلم بلند با موضوع امام رضا (ع) به تهیه‌کنندکی بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) داشته باشیم که به زودی جزییات آن اعلام می‌شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) درباره کاهش ارتقای کیفیت آثار جشنواره تئاتر رضوی به نسبت دوره‌های گذشته که روند مطلوب‌تری داشتند، توضیح داد: من هم قبول دارم که جشنواره‌های تئاتر رضوی در دوره‌های گذشته در قله قرار داشتند. البته باید این را هم بپذیریم این دوره رخوتی که به وجود آمد قطعاً به پایان رسیده و به اذعان مسؤولان برگزاری این بخش، کارهای شرکت‌کننده در بخش تئاتر به نسبت دوره‌های گذشته از درجه کیفی بالاتری برخوردار بودند

وی تاکید کرد: امیدوارم با افزایش اعتبارات و بازه زمانی که درباره آن برنامه‌ریزی کردیم به زودی به قله‌های فاخر عرصه تئاتر رضوی بازگردیم و بتوانیم شاهد حضور بسیار موثری در این عرصه همچون دوره‌های قبلی باشیم.

سعیدی‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم استفاده مجموعه تحت مدیریت خود در استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند موسیقی نواحی خراسان در توسعه و ترویج فرهنگ رضوی، گفت: تصمیم داریم در راستای همین موضوعی که اشاره کردید، جشنواره «آوای ارادت» را از یک رویداد «جشنواره‌محور» به یک جشنواره «رویدادمحور» تبدیل کنیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) ادامه داد: ما در فضای تولید هم کار دیگری انجام دادیم که در این راستا یک آلبوم موسیقی ویژه «موسیقی رضوی» در قالب تولید هشت قطعه با هشت گویش ملی در زبان‌های مختلف پیش روی مخاطبان قرار داده می‌شود. این آلبوم در آستانه میلاد حضرت امام رضا (ع) پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی درباره برگزاری نمایشگاه خوشنویسی جهان اسلام گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته، آثار هنرمندان کشورهایی که در این نشست به آنها اشاره شد، دریافت و در قالب یک نمایشگاه ویژه که در تهران و مشهد برگزار می‌شود پیش روی مخاطبان قرار داده خواهد شد.

سعیدی‌زاده درباره جایزه ویژه «غزه» جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) هم بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، جایزه ویژه «غزه» جشنواره امام رضا (ع) در قالب بخش گرافیک برگزار می‌شود و به زودی نیز جزییات آن اعلام خواهد شد.

مراسم اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) روز سی و یکم اردیبهشت همزمان با جشن میلاد امام رضا (ع) با حضور هنرمندان شرکت‌کننده برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها