چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
برای چاپ یک کتاب باید جشن سراسری بگیریم

هرمزگان - جمعی از شعرا و نویسندگان هرمزگانی در جشن رونمایی یک اثر در هرمزگان اعلام کردند که برای چاپ یک کتاب باید جشن سراسری بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، آئین رونمایی کتاب «حتی اگر در خانه‌ای دیگر» نخستین اثر معصومه مرشدی از شعرای هرمزگان، سه‌شنبه شب ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن آمفی تئاتر «غدیر» بندرعباس برگزار شد.

این بغض‌های تازه که در ناگهان توست

فضیله یگانه از شاعران نو سرای جنوب، شعر بومی به گویش لارستانی «میادن اولین باری که هوند نشت…» مراسم شعر خوانی را در بخش نخست آئین رونمایی شروع شد.

ایرج انصاری فرد خالق آثار مجموعه اشعار «هشلهفت»، «مرگابه» و «دوئل» با شعر «مانده‌ام کمی از زلف سیاهت بنویسم، یا بیشتر از صورت ماهت بنویسم» آغازگر کلام بود و غزل «کمر بسته با آغاز و طرب را بتکان …» را خوانش کرد.

حدیث و پارسا عمرانی خواهر و برادر اصحاب شعر و ادبیات، حمیده کریمی، جواد خاشعی از شعرای رودانی، یعقوب یزدان پناه نیز از شعرای میناب نیز به شعرخوانی پرداختند.

حس زنانگی در شعر معصومه مرشدی جاری است

مرتضی رحیمی نژاد، رئیس انجمن شعر شهرستان حاجی‌آباد و خالق مجموعه ترانه «اوتیان» در این مراسم بیان کرد: فروغ فرخزاد یکی از برترین شاعران بانوی معاصر ایران زمین است، دلیل ماندگاری فروغ نیز بیان تجربیات زندگی شخصی خودش است. مرشدی هم راهی رفته است که فروغ رفته است ضمن اینکه حس زنانگی در شعرش عالی جاری است.

وی با اشاره به اینکه بعضی از هنرمندان شخصیت‌شان، بیشتر از شعرشان ارزشمند است، معصومه مرشدی را مثال خوبی برای این موضوع دانست. سپس «غزل بوی گل می‌آید از سمت تنت، حتم دارم باز شده یک دکمه از پیراهنت…» را خواند.

احساس می‌کردم ۴۰ سالگی شگفت انگیزی داشته باشم

معصومه مرشدی صاحب اثر در ادامه گفت: چگونه از محبت وافر شما قدردانی کنم که حق مطلب ادا شود زیرا در ۶ سال که برای انجمن شعر و دریا وقت گذاشتم با مهربانی شما در ۱۰ روز اخیر به تمام وسعت و ابعاد جبران شد.

وی با اشاره با اینکه زن بواسطه زنانگی اش گاهی مجبور است از هنر دست بکشد، با انتقاد از مسئولان هرمزگانی گفت: یکی از علت‌هایی که موجب وقفه برای شعر من شد این موضوع بود. اما به خودم آمدم و گفتم: چرا موهبتی که خدا در ذات من گذاشته، باید خاک بخورد. بنابراین از انجمن شعر بهشت رودان که به آنجا تعلق دارم و به آن افتخار می‌کنم کارم را شروع کردم ولی احساس کردم علاوه بر رودان باید در فضای دیگری باشم، بنابراین به دوشنبه های شعر بندرعباس به مسئولیت جواد ضمیری کوچ کردم.

این شاعر هرمزگانی ادامه داد: فعالیت‌های شعری‌ام را ضمن سکونت در بندرعباس ادامه دادم و به اتفاق مسلم محبی، انجمن شعر و دریا را با هدف پرورش استعدادهای شعر هرمزگانی و هرمزگان نشین ایجاد کردیم. به زودی نیز دور سوم جشنواره شعر «تا دریا» را برای کشف شاعران نوجوان برگزار خواهیم کرد.

مرشدی با بیابه اینکه مادری ام را برای شعر و دریا گذاشتم و از این بابت خیلی خوشحالم گفت: احساس می‌کردم ۴۰ سالگی شگفت انگیزی داشته باشم و با این کتاب این اتفاق نیز افتاد.

وی در پایان نیز با شعر خوانی «با من بمان در خانه دیگر» که عنوان کتاب از آن گرفته شده است، «از تیک تاک ساعتم دلشوره می‌ریزد»، شعر عاشقانه «کوه را کاه فرض می‌کردم» و شعر اعتراضی «از بیشه گندم چه می‌دانید…» را به میهمانان پیشکش کرد.

مرشدی، شاعرانگی محض را در همه ابیات، فروغ‌وار دارد

خالو راشد انصاری، شاعر طنز پرداز هرمزگانی ضمن شادباش خلق این اثر گفت: امروز به احترام ادبیات و معصومه مرشدی، از شیراز آمدم.

این مولف پر کار ادامه داد: اگر شعر نبود و اگر شاعر نبود، ما جهانی گُنگ و الکن داشتیم. اگر شعر و شاعر نبود، موسیقیدان برای چه چیزی ملودی می‌ساخت؟ خواننده چه می‌خواست بخواند و اگر شعر و شاعر نبود، عاشق چه چیزی برای معشوقه زمزمه می‌کرد و معشوقه چگونه برای عاشق، دلبری می‌کرد. بنابراین شعر، زیربنا است و برای چاپ یک کتاب باید جشن سراسری بگیریم. اغلب مسئولان باید حاضر می‌شدند اما متاسفم که امروز هیچ مسئولی در این جشن حضور ندارد.

این روزنامه نگار و منتقد بندرعباسی اضافه کرد: در وهله نخست شعر مرشدی، شاعرانگی محض را در همه ابیات، فروغ وار دارد. اما در بیشتر کارها، او از زبان یک زن، شعر می‌گوید و این موضوع در همه اشعارش به وضوح دیده می‌شود، دغدغه‌ها و مشکلات یک زن را به زبان شعر بیان کرده و در این رسالت شجاعت مثال زدنی دارد.

انصاری همچنین افزود: اگر چه این بانوی شاعر، محدودیت‌های خاص خود را داشته اما پرچم شعر هرمزگان را کماکان در محافل ادبی کشور بالا نگاه داشته است و او را به عنوان یک شاعر اجتماعی و اعتراضی می‌شناسیم و ابایی هم ندارد اگر به تابوها حمله کند و شجاعت دارد که در شعرش از بانوان بی پروا دفاع کند.

این منتقد ادبی با تحسین شعر این بانوی شاعر گفت: ویژگی مرشدی، زبان شعری او است. زبانی محکم، قدرتمند که شلختگی را در آن نمی‌بینیم و همچنین شعر او به روز، نو و در قالب‌های متنوع است.

او، نقیضه و پاسخ به مسلم محبی از شاعران هرمزگانی که سروده بود «راشد ار به اندازه خورد موز…»، شعر طنز: «مسلم، ما که همه عمر خدا یارش هست؛ شعر از نوع غزل داخل انبارش هست…» را خواند.

یعنی که صدایی از غزل‌ها هستی...

محمدرضا تولایی، دبیر انجمن شعر «اندیشه بندرعباس» شعر «همیشه سبز و پویا هستی، یعنی که صدایی از غزل‌ها هستی…» را به معصومه مرشدی تقدیم کرد.

مسلم حسن شاهی از شاعران طنز پرداز استان کرمان که میهمان ویژه این جشن ادبی بود، ضمن تبریک تولد این اثر، شعر «بیشتر فصل زمستان گرگ پیدا می‌شود، غالباً هم در بیابان گرگ پیدا می‌شود…»؛ «چندین بهار آمد و چیزی عوض نشد، گل جای خار آمد و چیزی عوض نشد، ای کاش سال آدمی از راه می رسید، میمون و مار آمد و چیزی عوض نشد…» و «تا لحظه ای که پا به ثریا گذاشتید / بر شانه های چند نفر پا گذاشتید؟ / از لطف تان کمال تشکر، که لااقل / خلق گرسنه را به خدا واگذاشتید / در شهر مصر، پیرهن هرکه پاره بود / انگشت روی شخص زلیخا گذاشتید! / بابا شبیه «آ» ی بدون کلاه شد / از بس کلاه بر سر بابا گذاشتید! / فعلاً که زنده ایم ولی فکر می‌کنم / ما را برای روز مبادا گذاشتید…» را خواند.

«حتی اگر در خانه‌ای دیگر» نمایشنانه منظوم است

اسدالله نورزی از اساتید ادبیات هرمزگان نیز گفت: این محفل توفیقی است تا اهالی ادبیات همدیگر را ببینند و خیلی خرسندم که در این جمع شاعرانه که بزرگان هنر و ادبیات هرمزگان حضور دارند، حضور دارم.

وی ادامه داد: در مجال سفر، دو بار پی دی اف اثر «حتی اگر در خانه‌ای دیگر» را خواندم. این کتاب عنوان زیبایی دارد. ممکن است گلایه های دیگری داشته باشم اما در محفل دیگر به آن خواهم پرداخت.

این منتقد ادبی اضافه کرد: ۲۳ سروده در ۲۶۷ بیت در ۵ قالب چهارپاره، ترکیب بند، غزل و قطعه و یک سروده محاوره‌ای با استفاده از ۴ وزن آمده است.

نوروزی با ذکر مثال از غزل منزوی گفت: بیشتر شعر سعدی‌وار را دوست دارم و شعری که به ذهن سپرده نشود و با شعری که نتواند ارتباط برقرار کند را نمی‌توانم ارتباط بگیرم.

این چهره شاخص ادبیات هرمزگان افزود: به نظرم نکته قوت، بیان‌های دیالوگ مانند است و این اثر شبیه نمایش‌نامه منظوم بود. شعر مرشدی قابل تامل است اما رمز موفقیت شاعر را در تصرف دل‌ها می‌دانم ولیکن فعلاً نتوانستم با شعر مرشدی ارتباط بگیرم هر چند شعر او، عین اجرایش دلپذیراست.

وی با بیانبه اینکه معصومه مرشدی خیلی خوش اقبال نبود، گفت: زیرا صمن اینکه در سفر بودم، زمانی هم بود که نامه‌ای به آسمان شفیعی کدکنی را می‌خواندم. قبلش هم دفتر شعر مسلم محبی را خواندم و کتاب حمیده غلامی از شعرای نور آبادی را نقد می‌کردم. اینقدر گستاخ هستم که حتی شعر کدکنی را به لحاظ زبانی نپسندم اما تولد این کتاب را به فال نیک می‌گیرم که شاعر این جسارت را داشت کتابش را چاپ بکند و امیدوارم با چاپ آثار بعدی بتوانم کار خودش را با خودش مقایسه کنم.

با این کتاب، کارنامه ادبیات هرمزگان، معتبرتر شد

مسلم مُحبی صاحب مجموعه‌های «بعد از تو من به درد خودم هم نمی‌خورم»، «من آنکه دیگران به تو گفتند نیستم» و «خط به خط چین دامنت شعر است»، نخست رنج نامه‌ای از شعر بانوان هرمزگان در دهه‌های اخیر گفت و افزود: باید قدر شاعران بانوی این استان را بدانیم زیرا جفایی که بر شاعران بانوی این دیار در دهه‌های گذشته شده است، قصه دردآلود و غیر قابل بیان است.

او با تمجید از زنان شاعر این استان مثل معصومه مرشدی، مهرنوش ایزدپرست، حمیده کریمی، لیلا سالاری، اطهر قوامی، سارا سلماسی و … گفت: این شاعران از مانع استاد نماها عبور کردند، خودشان بودند و شعرشان از مرزهای استان فراتر رفته است.

این معلم هرمزگانی با انتقاد از حمایت مسئولان فرهنگی ادامه داد: مسئولان فرهنگی استان برای در اختیار گذاشتن یک سالن، به تمام معنا دل مارا خون کردند و روزها در به در دنبال سالن بودیم اما نیافتیم و اینجا نیز بواسطه دوستی از سوی آموزش و پرورش در اختیار ما گذاشته شد.

مسلم محبی در بخش دوم سخنانش گفت: ۲۷ اردیبهشت با حضور بزرگان شعر ایران، در دفتر روزنامه اطلاعات در تهران برای این اثر و کتاب دوئل ایرج انصاری فرد و کتاب خط به خط دامنت شعر است از آثار من، جلسه نقد گذاشته‌اند.

این منتقد ادبی افزود: امیدوارم قدردان بانوان راستین شعر زن هرمزگان باشیم، دل به نهادهای فرهنگی نبندیم و توصیه کرد که خریدتان برای حمایت از شعر بانوان هرمزگان را دو برابر کنید.

این شاعر جوان همچنین با استناد به جمله شفیعی کدکنی که گفته است: «اگر شعری را خواندید و یا شنیدید، زمانی از آن محفل گذشت و در ذهن شما بود، آن شعر تاثیرگذاری است»، گفت: کتاب شعر معصومه مرشدی، دقیقاً مصداق این جمله استاد کدکنی است.

محبی با بیان با اینکه شاعرانی که شبیه به شعرشان هستند کم هستند، اما مرشدی شبیه شعرش است، اضافه کرد: از شعر لذت و مکث متفکرانه، را توقع داریم و شعر مرشدی با توجه به استقبال، موید این امر است و با کتاب خیلی خوب سروکار داریم.

مسئول انجمن شعر و دریا گفت: بدون در نظر گرفتن ارادت و همکاری در انجمن شعر و دریا، این کتاب را یک اتفاق در ادبیات هرمزگان می‌دانم و مطمئنم یک جریان سازی در شعر هرمزگان ایجاد می‌کند. بنابراین این کتاب خیلی جای حرف خواهد داشت و با این کتاب، کارنامه ادبیات هرمزگان، معتبرتر شد.

این محفل شاعرانه با اجرای همزمان اطهر قوامی از مؤلفان و شاعران و منوچهر ضیایی، رئیس انجمن شعر شهرستان رودان و از مؤلفان و شاعران پیشکسوت هرمزگانی انجام شد. گروه موسیقی جامش به هنرنمایی پرداخت و جالب است که چاپ نخست کتاب در این جشن بفروش رسید و بخشی از چاپ دوم نیز فروخته شد.

به گزارش ایبنا، «حتی اگر در خانه‌ای دیگر» اثر معصومه مرشدی است که به همت نشر «فصل پنجم» ناشر تخصصی شعر با شمارگان ۳۰۰ نسخه، در قطع رُقعی، در ۵۴ صفحه به قیمت ۷۰ هزارتومان برای نخستین بار در بهار سال ۱۴۰۳ چاپ و منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها