پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
حضور انتشارات «شیرازه کتاب ما» با ۳۰ عنوان کتاب تازه

انتشارات «شیرازه کتاب ما» در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ۲۰۰ عنوان کتاب شرکت کرده است. ۷۰ عنوان کتاب‌ این انتشارات بازچاپ و ۳۰ عنوان کتاب تازه از این انتشارات ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات شیرازه کتاب ما در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ۲۰۰ عنوان کتاب شرکت کرده است. این ناشر ۳۰ کتاب تازه نسبت به دوره قبلی نمایشگاه عرضه کرده است و ۷۰ کتاب نیز تجدیدچاپ شده است.

برخی از کتاب‌های مهم و تازه این ناشر عبارتند از «ملت‌سازی؛ چرا برخی کشورها یکپارچه می‌مانند و برخی تجزیه می‌شوند؟» نوشته آندره‌اس ویمر و ترجمه محمدرضا فدایی که با تاکید بر مفهوم ملت به بحث درباره شرایط تحقق یکپارچگی ملی می‌پردازد. وجه تاریخی بحث به دو طریق مورد کندوکاو قرار می‌گیرد: طریق نخست مشتمل است بر میزان دولت‌بودگیِ ساختار حکمرانی در یک کشور پیش از قرن نوزدهم میلادی یعنی پیش از آنکه با ورود روزافزون قشرهای مختلف مردم همچون شهروندان صاحب حق، سیاست به امری تودهای تبدیل شود و وجه دوّم همان چیزی است که ماکس وِبِر از آن به عنوان تاریخ سیاسی مشترک جوامع صحبت می‌کند.

کتاب «روشنفکران فرانسه علیه چپ؛ برهه ضدتوتالیتر دهه ۱۹۷۰» نوشته مایکل اسکات کریستوفرسن و ترجمه وحید موسوی داور به روایت قطبی‌شدن منظومه سیاسی در چپ فرانسوی می‌پردازد؛ روایتی که از پایان دههٔ ۱۹۶۰ آغاز شد و در پایان دههٔ ۱۹۷۰ به اوج خود رسید و نیروهای چپ در این کشور را به دو قطب متضاد یکدیگر تبدیل کرد. آن مفهومی که در کارزارهای روشنفکرانهٔ چپ جدید علیه چپ نهادی، عاقبت دستِ‌بالا را پیدا کرد و به تمامی مباحث جهت داد، مفهوم توتالیتاریسم بود. مفهومی که علیرغم تردید پسینیِ مُبدعانش در مورد اعتبار اخلاقیِ آن و تشکیک سیاستمداران و روشنفکران اروپایی در مورد تواناییِ کاربردی‌اش برای سامان دادن به سیاست خارجیِ کشورهای متبوع‌شان در دوران جنگ سرد، به‌وفور مورد استفادهٔ روشنفکران چپ جدید قرار گرفت و همراه با خود از جمله نه‌تنها مفهوم انقلاب را از دایرهٔ مباحث چپ جدید پاک کرد بلکه چشم‌انداز هرگونه تغییر ملموس در سلطهٔ سرمایه‌داری را نیز از افق دید خارج نمود.

«گفت‌وگوهای ایران و آمریکا از مشروطه تا انقلاب سفید» نوشته متیو کی. شنون و ترجمه محمد کریمی به بررسی روابط این دو کشور می‌پردازد و تاکید خود را بر روابط مردم قرار می‌دهد تا روابط سیاسی و میان دولت‌ها که وجه غالب پژوهش‌ها بوده است. اوّلین نتیجهٔ غلبهٔ وجه سیاسی در ارتباط بین دو کشور محدود ماندن تاریخ این ارتباط است به تاریخ مراودات و مناسبات میان مسئولان و تصمیم‌گیرندگانِ عالیرتبهٔ دو کشور و نتیجهٔ دوّم، تعمیم نابرابری عینی و واقعیِ موجود میان قدرت سیاسی دو کشور و جایگاه جهانی آنها به تمامی مناسبات و مراوداتی که افرادی در سطوح پایین‌تر سلسله‌مراتب سیاسی یا در سطوح غیرسیاسی با یکدیگر برقرار می‌کردند. تعمیمی نادرست که باعث شده است این دست مناسبات و مراوداتِ «برابرتر» میان کنشگرانی که واسطه‌های ارتباط‌بین دو کشور بودند چندان که بایدوشاید در تاریخ‌نگاری این ارتباط ثبت و ضبط نشود. کنشگرانی که نه لزوماً مسئولیت‌های خاصی بر دوش‌شان بود و نه تحت نفوذ آن نابرابری. همین کنشگران هستند که موضوع پژوهش محققانی می‌باشند که مقاله‌های‌شان در این کتاب گردآوری شده‌اند.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها