سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
شکوفایی کریم‌خان زند در دوره‌ای تاریک/ قوس تاریخ طولانی در کتاب «تاریخ مختصر برابری»

نشر نو در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۳۰۰ کتاب عرضه کرده است. «ایران و همسایگان»، «کریم‌خان زند»، «تاریخ مختصر برابری» و «پایان کمیابی» از جمله کتاب‌هایی هستند که در دسترس عللاقه‌مندان قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشر نو در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سیصد کتاب عرضه و ۷۰ اثر جدید منتشر کرده است.

برخی از کتاب‌های تازه و مهم نشر نو در حوزه تاریخ و سیاست عبارتند از «ایران و همسایگان؛ روابط دیپلماتیک ایران با بریتانیا، ترکیه و روسیه» اثر فریدون آدمیت. دوره زمانی این بررسی (۱۸۳۰-۱۸۱۵) در تاریخ اخیر ایران اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. روسیه در جهت گسترش سلطه خود بر قفقاز و این سوی رود ارس می‌کوشید، بریتانیا به‌دنبال تفوق بر خلیج فارس بود، و ایران در آخرین نبردهای ازپیش‌باخته برای تأمین منافع خود جنگ و جدال می‌کرد. دهه سوم قرن نوزدهم شاهد تغییرات بنیادین در وضعیت قفقاز و دریای خزر و خلیج فارس بود، که هریک به‌ترتیب تبدیل شده بودند به استانی از روسیه، دریاچه‌ای در تملّک روسیه، و آخرین مورد، در عمل، دریایی تحت سلطهٔ بریتانیا. به‌علاوه، در آن دورهٔ زمانی رقابت ایران و ترکیه برای آخرین بار به برخورد نظامی انجامید و مهم‌تر اینکه نخستین تلاش‌ها برای حل علل درگیری‌های مکرر سابق صورت گرفت، که نتیجتاً مرحله‌ای جدید در روابط بین دو همسایه بر اساس تفاهم بیشتر آغاز شد؛ دورانی که ژئوپلتیک منطقه شکل گرفت و تأثیرش تا به امروز پابرجاست.

کتاب «کریم‌خان زند» اثر جان ر. پری و ترجمه علی‌محمد ساکی است. دورهٔ پنجاه‌سالهٔ میان مرگ نادرشاه و برآمدن دودمان شاهی قاجاریان از تاریک‌ترین ادوار تاریخ جدید ایران به شمار می‌آید که دقیقاً مقارن است با شکوفایی کریم‌خان زند و برآمدن زندیه، که عملاً منحصر است به فرمانروایی فراگیر شخص او بر سراسر ایران، مگر خراسان، البته به‌علاوهٔ بصره در آن‌سوی اروندرود. برآمدن کریم‌خان زند حاصل چه سلسله وقایعی بود؟ وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران در دورهٔ فرمانروایی او چگونه بود؟ چرا پس از مرگ او سران طایفهٔ زندیه به جان هم افتادند و نتوانستند بنایی را که او بنیاد نهاد حفظ کنند؟ نویسنده در این اثر کوشیده است با غور در منابع دست اول به این پرسش‌ها پاسخ دهد و ضمن ترسیم سیمای کریم‌خان زند تصویری نیز از ایران دورهٔ او ترسیم کند.

کتاب «پایان کیمیاگری» نوشته مروین کینگ و ترجمه افشین خاک‌باز است. شکوفایی ابداعات تکنولوژیک در طی دوران انقلاب صنعتی متکی بود بر پذیرش گستردۀ دو ایدۀ بسیار قدیمی‌تر: خلق پول کاغذی و ایجاد بانک برای صدور اعتبار. هردو ایده در بنیادِ خود انقلابی هستند و کم و بیش جادویی. کاغذ معمولی به ارزشمندی طلا شد و سپرده‌های کوتاه‌مدت امن تبدیل شدند به وام‌های بلندمدت پرخطر. بنا به استدلال مروین کینگ، این همانا کیمیاگری مالی است: خلق قدرت‌های مالی شگرف که از قواعد واقعیت و عقل سلیم عدول می‌کنند. ایمان به این قدرت‌ها مزایای عظیم داشته اما موجد رشته‌ای بی‌پایان از فجایع اقتصادی نیز بوده است. قابلیت‌های این ایده‌ها را چگونه می‌توان با ضعف‌های ذاتی‌شان سازش داد؟ مروین کینگ بر تجربۀ بی‌بدیلش تکیه می‌کند تا تفاسیری تازه از این نیروهای اقتصادی عرضه کند و مسیر آیندهٔ اقتصاد جهانی را نشان دهد.

کتاب «تاریخ مختصر برابری» نوشته توما پیکتی و ترجمه حسین راغفر و کبری سنگری مهذب است. سهل است که در مورد نابرابری بدبین باشیم. می‌دانیم که در بسیاری از مناطق جهان طی دو نسل گذشته نابرابری به‌شدت افزایش یافته است. کمتر کسی به‌اندازه پیکتی به عیان ساختن این مشکل اهتمام ورزیده است. حالا او در کتابش، این اثرِ جدیدِ شگفت‌انگیز و پرقدرت، به ما یادآور می‌شود که گسترهٔ عظیم تاریخ حاوی دلایلی است برای خوش‌بین بودن. او نشان می‌دهد که حرکتمان طی قرن‌ها به سمت برابریِ بیشتر بوده است. نزد پیکتی قوس تاریخ طولانی است، اما به سمت برابری خم می‌شود. با این همه، این امری خودبه‌خودی نیست: ما به‌عنوان شهروند باید مهیای این باشیم که برایش بجنگیم، و پیوسته انبوهی از نهادهایی را (باز) بیافرینیم که آن را موجب خواهند شد.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    قبل از تعریف دروغین ارزنده کافیست نقشه ایران در زمان زنریه ببینید و واگذاری جنوب خیلج فارس را بیاد بیاورید تا دماغتون بیاد چقدر زندیه خائن و بی عرضه بودند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها