شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵
ضرورت بها دادن به پژوهش در حوزه‌ علوم ورزشي

نويسنده و مترجم حوزه تربيت بدني و ورزش بيان كرد:‌ اغلب كتاب‌هاي تخصصي حوزه‌ تربيت‌ بدني و علوم ورزشي، خارجي‌اند و متاسفانه امروزه در كشورمان به تحقيق و پژوهش در اين حوزه بهاي مناسبي داده نمي‌شود.\

دكتر بهروز عبدلي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: براي تاليف كتاب‌هاي مناسب در حوزه ورزش از سوي كارشناسان و استادان كشور، بايد فضاي مناسب براي تحقيق و پژوهش را فراهم كنيم و به بررسي نياز‌هاي علمي فدراسيون‌هاي ورزشي بپردازيم.

معاون پژوهشي دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه شهيد بهشتي درباره كتاب «روش تحقيق در تربيت‌بدني و علوم ورزشي» تصريح كرد:‌ اين اثر را من و عده‌اي از دانشجويان مقطع دكتري رشته رفتارحركتي ترجمه كرده‌ايم و مي‌توان گفت تازه‌ترين كتاب در حوزه روش تحقيق ورزش است.

وي ادامه داد:‌ سال گذشته ترجمه نسخه 2004 اين اثر را شروع كرديم اما در مراحل پاياني از چاپ نسخه مربوط به سال 2008 و جديد آن مطلع شديم، لذا براي ايجاد تغيير در كتاب ترجمه شده، نسخه جديد آن‌ را تهيه كرديم، اما برخلاف انتظارمان با تغييرات كلي و اساسي در كتاب مواجه شديم و تصميم به ترجمه اثر جديد گرفتيم و اكنون آن را براي چاپ آماده كرده‌ايم.

وي درباره فصل‌ها و محتواي كتاب «روش تحقيق در تربيت بدني و علوم ورزشي» گفت: اثر حاضر در 19 فصل تنظيم شده است. در فصل نخست، مقدمات كتاب آمده و در فصل‌هاي پس از آن اخلاق در تحقيقات به رشته تحرير درآمده و به مسايلي نظير كپي رايت و استفاده از ويژگي‌هاي كتاب در تحقيق و وارد نشدن به حريم خصوصي افراد در پژوهش‌ها پرداخته است.

عبدلي درباره ويژگي‌هاي اين اثر بيان كرد: افرادي كه در حوزه تربيت بدني و علوم ورزشي به تحصيل مشغولند، مي‌توانند به صورت كاربردي از اين اثر استفاده كنند، زيرا تعدادي بخش عملي و آماري نيز در اين كتاب وجود دارد. 

مولف و مترجم كتاب «يادگيري و كنترل حركتي» عنوان كرد: امروزه تحقيق‌ها به دو صورت «كيفي و كمي» انجام مي‌پذيرد. تحقيقات «كمي» تنها با اعداد است، در صورتي كه «كيفي» مجموعه‌اي مشاهدات،‌ مصاحبه و استفاده از آمار است.

وي درباره تفاوت‌هاي انتشارات دانشگاهي و خصوصي در امر ورزش بيان كرد:‌ انتشارات دانشگاهي بايد با توجه به نيازهاي آموزشي رشته‌هاي مختلف به انتشار كتاب بپردازند، ‌اما چاپ كتاب از سوي انتشارات تخصصي ورزشي مي‌تواند به رشد چاپ كتاب‌‌هاي ورزشي، كمك بسياري كند. 

استاد دانشكده تربيت‌بدني و علوم ورزشي دانشگاه تهران در پايان افزود: كتاب «آموزش مهارت‌هاي مربيان» اثري است كه براي چاپ آماده كرده‌ام و تا چند ماه آينده از سوي انتشارات علم و حركت منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط