دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹
تاریخچه مبهم مردمی‌ترین نهاد انقلاب اسلامی/ تداوم انقلاب به دلیل فعالیت کمیته‌ها بود

محمدصادق کوشکی، نویسنده گفت: درباره دوران اولیه پس از انقلاب خیلی کم کار شده در حالی که از مهم‌ترین دوره‌ها است. اولین نهادی که بعد از پیروزی انقلاب، به دستور امام تاسیس شد، کمیته‌های انقلاب اسلامی بود. این کمیته مردمی‌ترین نهاد بود. کمیته‌ها مردم را در مسیر انقلاب نگه داشتند. روایت‌ها درباره آن بسیار متناقض است و پرونده‌ای مبهم برای نسل امروز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «کمیته‌های انقلاب اسلامی» در غرفه خبرگزاری کتاب ایران (ابینا) در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب معرفی شد. در این نشست محمدصادق کوشکی، نویسنده کتاب، جواد شادانلو، پژوهشگر و نویسنده و مجتبی هنرمند، از پیشکسوتان کمیته انقلاب اسلامی حضور داشتند.

در ابتدا کوشکی، نویسنده کتاب، به معرفی اثر پرداخت و گفت: درباره دوران اولیه پس از انقلاب خیلی کم کار شده است در حالی که یکی از مهم‌ترین دوره‌ها است. اولین نهادی که بعد از پیروزی انقلاب، به دستور امام تاسیس شد، کمیته‌های انقلاب اسلامی بود. این کمیته مردمی‌ترین نهاد بود. این اتفاق مردم را در مسیر انقلاب نگه داشت. روایت‌ها درباره آن بسیار متناقض است. این نهاد تا سال ۶۹ عملاً درگیر ادغام شد و به نوعی از میان برداشته شد. سرنوشت این نهاد پرونده‌ای مبهم برای نسل جامعه امروز است.

وی ادامه داد: به همین دلیل حس کردم این نهاد مفقودالاثر شده است؛ در حالی که نقشی بسیار مهم در دهه شصت داشت. در ادامه همراه با آقای صفاری به تحقیق پرداختیم. وقتی وارد کار شدیم متوجه شدیم مسئله بسیار سخت و پیچیده است. اسناد زیادی درباره آن وجود ندارد. کمیته دو مجله داشته است اما آرشیوهای آن مشخص نیست. محصولات فرهنگی تولید کرده است که همه در دسترس نیستند. این اثر تقریباً ۳۰ درصد از کاری است که شروع کردیم. امیدوارم کسانی که در کمیته بوده‌اند در ادامه با ما همکاری کنند.

در ادامه مجتبی هنرمند، از پیشکسوتان کمیته انقلاب اسلامی گفت: تداوم انقلاب اسلامی به دلیل وجود کمیته‌های انقلاب اسلامی بود. پیش از تشکیل کمیته‌ها مجموعه‌هایی مانند مساجد افراد را متشکل می‌کردند و برای فعالیت آموزش می‌دادند. کمیته‌های انقلاب اسلامی با انواع مختلفی تشکیل شدند؛ مانند کمیته ارزاق. بعدها کسانی که در کمیته‌ها بودند به افرادی پخته و مسئول تبدیل شدند. این افراد مجموعه‌های دیگری مانند جهاد و کمیته امداد را شکل دادند.

وی ادامه داد: کمیته‌هایی که تشکیل شده بودند همگی با کمیته ۲۳ بهمن نسبت داشتند. این کمیته بسیار اهمیت داشت. امام در همان سال‌های اول درباره کمیته‌ها گفتند که آن‌ها اسلام را زنده نگه داشتند. چنین نقشی بسیار اهمیت دارد و امروزه جای خالی آن احساس می‌شود.

سپس جواد شادانلو، پژوهشگر و نویسنده، بیان کرد: به نظرم محدودیت کتاب این است که روایت کسانی که در کمیته‌ها حضور داشتند در آن آورده نشده است البته این مسئله به عدم همکاری آنان نیز ارتباط دارد. شاید اگر از مراکز آرشیوی دیگر استفاده می‌شد این محدودیت جبران می‌شد. البته این مسئله، خلا کلی‌تری را در روند تاریخ‌نگاری معاصر نشان می‌دهد. موضوع کمیته‌های انقلاب اسلامی از حیث گستردگی و پیچیدگی می‌تواند در کتاب‌های چند جلدی کار شود.

وی ادامه داد: کمبود ارجاع به اسناد نیز از نکاتی است که می‌توانست این اثر را بهتر کند. بخش اعظم کتاب بر مبنای گفت‌وگوها تنظیم شده است. البته همانطور که آقای کوشکی اشاره کرد اسناد در این زمینه بسیار کم هستند که همان‌ها نیز به شکلی نامناسب و طبقه‌بندی‌نشده نگه‌داری می‌شوند.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها