پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۳
۴ عنوان خاص سینمایی در پژوهشکده

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، بسته پیشنهادی خرید برای دوستداران هنر با عنوان «مطالعات سینما» منتشر کرد تا ۴ عنوان سینمایی را برای خرید به مخاطبان خود پیشنهاد دهد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، بسته پیشنهادی خرید برای دوستداران هنر با عنوان «مطالعات سینما» منتشر کرد تا ۴ عنوان سینمایی را برای خرید به مخاطبان خود پیشنهاد دهد.

«مردم‌شناسی ارتباطی اسطوره در سینمای ایران» از علی اسکندری

کتاب مردم شناسی ارتباطی اسطوره در سینمای ایران نوشته‌ی علی اسکندری به بررسی دو موضوع اسطوره و سینما به طور کامل و ارتباط آن‌ها با هم و تاثیرشان بر یکدیگر در سینمای سال‌های اخیر ایران می‌پردازد.

طرح مفهوم مردم‌شناسی ارتباطی و تبیین ابعاد به صورت علمی در کنار تحلیل اسطوره قهرمان سه دوره انقلاب، جنگ و بازسازی و تحلیل ساختاری روایت، حکایتگر اختلاف یا انطباق قهرمانان بازنمایی شده بر پرده سینما با آنچه در جامعه ظهور و بروز دارد، خواهد بود.

شناخت روایت داستانی در قالب مؤلفه‌های اسطوره‌ای و با توجه به مردم‌شناسی ارتباطی هر دوره و تحلیل روایت این آثار، دو ثمره دارد: از یک‌سو، موجب غنای آگاهی تماشاگران و تحلیلگران فیلم می‌شود و از سوی دیگر، مورد استفاده سینماگرانی قرار می‌گیرد که درصدد تولید متون رسانه‌ای برای پاسخ‌گویی به نیاز آن دوره مخاطبان‌اند.

بنابراین این کتاب به‌لحاظ نظری سعی دارد به غنای ادبیات اسطوره‌ای، به‌خصوص در حوزه مردم‌شناسی ارتباطی در مطالعات رسانه‌ها، کمک کرده و جای خالی تحلیل متون رسانه‌ای را بر اساس نظریات این حوزه جبران کند. در این پژوهش، از مفاهیم نظری یا اصولی استفاده می‌شود که پژوهشگران پیشین تا حدودی از آن سود جسته‌اند؛ ولی از حوزه مردم‌شناسی ارتباطی و تحلیل سه دوره، در کنار تحلیل شخصیت قهرمان تاکنون بهره‌گیری نشده است.

«شرق‌شناسی هالیوود» از مجید سلیمانی ساسانی

تحلیلی نقادانه که رویارویی غربی‌ها با جهان اسلام را در صنعت سینما نشان می‌دهد. مجید سلیمانی ساسانی با بررسی برخی از مشهورترین فیلم‌های هالیوودی در کتاب شرق شناسی هالیوود، کوشیده تا بازنمایی جهان اسلام را در فیلم‌های غربی تجزیه و تحلیل کند.

امروزه با گسترش صنعت سینما، فیلم‌ها به رسانه‌های قدرتمندی بدل شده‌اند که در عین زیبایی‌آفرینی، گاه وظیفه‌ی انتقال فرهنگ‌ها و ایدئولوژی‌ها را نیز بر عهده گرفته‌اند. اصولاً فیلم‌ها، چه سینمایی و چه تلویزیونی، می‌توانند حامل پیام‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی باشند. فیلم‌ها با بهره‌گیری از جاذبه‌های بصری می‌توانند مستقیماً احساسات بینندگان را هدف قرار بدهند و نکته یا آموزه‌هایی را به ایشان القا کنند که شاید بینندگان یک فیلم در حالت عادی حاضر نباشند آن‌ها را بپذیرند. بر همین اساس، مجید سلیمانی ساسانی کوشیده تا فیلم‌های غربی را به لحاظ ایدئولوژیکی و دیدگاه آن‌ها نسبت به اسلام و مسلمانان بررسی کند و به این پرسش پاسخ دهد که آیا تصویر ارائه‌شده از دین اسلام و پیروان آن در محصولات سینمای غرب، با واقعیت مطابقت دارد یا نه. کتاب شرق‌شناسی هالیوود نتایج تحقیقات وی را در این زمینه شامل می‌شود.

نویسنده کتاب حاضر را با این هدف نگاشته که نوع روایت‌پردازی فیلم‌های هالیوودی و نگرش آن‌ها را نسبت به جهان اسلام مورد نقادی قرار دهد و مخاطبان کتاب را متوجه خطراتی بکند که تداوم رویکرد فعلی هالیوود می‌توان با خود به دنبال داشته باشد. مطالب اثر حاضر در هفت فصل مطرح شده‌اند.

«درآمدی بر حکمت سینما» از سیدمهدی ناظمی قره‌باغ

کتاب حاضر درباره دیدگاه‌های کمتر پرداخته شده آوینی در مورد حکمت سینماست. در گفتگو با افراد حوزه های مختلف، این جمله را بسیار شنیدیم که شهید آوینی، شخصیتی چند وجهی داشت و در حوزه‌های مختلف سَرَک می‌کشید، از هنر و نقاشی و ادبیات گرفته تا فلسفه. در همان سال‌های جوانی‌اش هم با اهالی فلسفه بحث و گفت‌وگوهایی انجام می داد ولی هیچ‌گاه خودش را جزو اهالی فلسفه یا فیلسوف نمی‌دانست. مهدی ناظمی قره‌باغ، مدیر مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو و مدرس فلسفه، کتاب حاضر را نوشته که در آن دیدگاه‌های شهید آوینی دربارۀ حکمت سینما بررسی شده است.

«خط باریک سرخ» از دیوید دیویس

ترنس مالیک، فیلسوف فیلم‌ساز، «خط باریک سرخ» را پس از بیست سال سکوت هنری و براساس داستانی با همین نام از جیمز جونز خلق کرد. این فیلم جنگی و حماسی داستان نبرد گروهی از نیروهای آمریکایی در جریان جنگ جهانی دوم را به شیوه‌ای جذاب و با نگاهی فلسفی بازگو می‌کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها