شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
توجه خوانندگان به سه کتاب درباره ایران/ استقبال از تحقیقات جدید در تاریخ و باستان‌شناسی

اکنون سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آستانه پایان قرار دارد؛ این رویداد از محبوب‌ترین رویدادهای فرهنگیِ ایران است و هر ساله تعدادی زیادی از مردم در آن شرکت می‌کنند. مرور کتاب‌های پرفروش ناشران می‌تواند ما را با دغدغه‌ها و نگاه مخاطبان و خوانندگان کتاب آشنا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اکنون سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آستانه پایان قرار دارد؛ این رویداد از محبوب‌ترین رویدادهای فرهنگیِ ایران است و هر ساله تعدادی زیادی از مردم در آن شرکت می‌کنند. مرور کتاب‌های پرفروش ناشران می‌تواند ما را با دغدغه‌ها و نگاه مخاطبان و خوانندگان کتاب آشنا کند. در این گزارش به مرور آثار پرفروش سه ناشر می‌پردازیم.

انتشارات نگارستان اندیشه

پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات نگارستان اندیشه در حوزه تاریخ و سیاست شامل سه اثر است که همگی به شکلی درباره ایران هستند: «برآمدن قاجار» نوشته غلامحسین زرگری‌نژاد، «حضور و بازیگری در امر سیاسی» نوشته فرهنگ رجایی و «امر ملی و تمامیت ارضی» نوشته حسین سیف‌الدینی. «برآمدن قاجار» با پرسشی اساسی شروع می‌شود: آیا انگیزه‌ی آقا محمد خان قاجار، بنیان‌گذار سلسله قاجار، در پی‌ریزی حکومتش غارت بود یا حصول به یکپارچگی دیرپای ایران زمین؟ دکتر زرگری نژاد با مروری دقیق بر منابع متعدد و شواهد تاریخی، به این نتیجه می‌رسد که دغدغه اصلی خان قاجار فرمانروایی بر ایران یکپارچه و تجدید وحدت ارضی کشور بوده است. این دوره به عنوان زمان آشنایی ایرانیان با مدرنیته بسیار مهم است. مسئله دو کتاب دیگر «اکنون» ایران است و به پرسش‌هایی اساسی در این باب می‌پردازد. می‌توان گفت این سه کتاب به گذشته، حال و آینده ایران می‌پردازند و به همین دلیل برای علاقه‌مندان جالب بوده‌اند.

انتشارات سفیر اردهال

«سال‌های زخمی»، «سال‌های آخر» و «تاریخ هشتگرد» از پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات سفیر اردهال در حوزه تاریخ و سیاست هستند. «سال‌های زخمی» نوشته علی مرادی مراغه‌ای به بررسی جنگ‌های ایران و روس می‌پردازد و روایتی انتقادی بر اساس اسناد و مدارک تاریخیِ دست اول ارائه می‌دهد. «سال‌های اخر» روایت پنج سالِ آخر زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به قلم غلامعلی رجائی است. «تاریخ هشتگرد» نوشته حسین عسکری، درباره تاریخ شهرستان هشتگرد از روزگار کهن تا دوران معاصر است. در منطقه ساوجبلاغ حدود هزارسال سابقه سکونت انسان شناسایی شده است.

انتشارات ندای تاریخ

«بازگشت نئاندرتال‌ها»، «زن و جنسیت در تاریخ»، «تاریخ اجتماعی بخارا» و «برده‌های ایرانی در ورارود» پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات ندای تاریخ در حوزه تاریخ و باستان‌شناسی هستند. همه این آثار در تیراژ پانصدتایی به چاپ رسیده‌اند. کتاب «بازگشت نئاندرتال‌ها»، که تازه‌ترین اثر انتشارات ندای تاریخ است، بر اساس تحقیقاتی جدید نوشته شده که ابعاد تازه‌ای از این مسئله را روشن می‌کند. «زن و جنسیت در تاریخ» با رویکردی تازه مسئله زنان را بررسی می‌کند. نویسنده با دانش باستان‌شناسی زنانه به تحقیق درباره این موضوع پرداخته است؛ این رویکرد در این حوزه جدید است و باعث جلب توجه مخاطبان شده. نویسندگانِ این کتاب در لابه‌لای مواد و یافته‌های باستان‌شناسی در پی نقش‌های این جنس نامرئی در مسیر دگرگشت انسان هستند.

کتاب «تاریخ اجتماعی بخارا» نوشته آزیتا همدانی است؛ نویسنده این کتاب پژوهشگری جدی و دانش‌آموخته دانشگاه پنسیلوانیا است. او به تحقیقات جدید در زبان و فرهنگ می‌پردازد و این کتاب بخشی از پایان نامه دکتری او است. کتاب حاضر ضمن واکاوی تاریخچه ماوراءالنهر و ترسیم زندگی صدرالدین عینی، به ترتیب به چند مبحث فرهنگ، اقتصاد، سیاست، و مذهب در جامعه فارسی زبان بخارا پرداخته است. «برده‌های ایرانی در ورارود» نوشته مسعود حسینی‌پور به قسمتی مغفول و تاریک از تاریخ ایران می‌پردازد. با پایان سلطنت سامانیان و شروع حکومت ترکان قره‌خانی، سیل ترکان صحرانشین به خانات بخارا و خوارزم گسیل شد که تقاضای زیاد به محصولات کشاورزی و دامداری را در پی داشت و این نیز محتاج به نیروی کار بود. ار این رو ترکمانان کویر قره قوم که بین این منطقه و ایران می‌زیستند یا هجوم به شهر و روستا و قافله‌های ایرانی، هزاران ایرانی را ربوده و در ولایات بخارا و خوارزم (خیوه) می‌فروختند. این کتاب بر مبنای اسناد جدیدی نوشته شده است. جذابیت موضوع و اسناد جدید از دلایل توجه مخاطبان به این کتاب است.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها