دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
هزینه‌های تولید در قیمت‌گذاری محصولات چاپی

باید برای اخذ جواز چاپخانه و صدور پروانه کسب، قانونی تعیین شود که مدیران به انظمام پُر کردن موارد لازم از سوی اتحادیه‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک دوره آموزشی برای برآورد قیمت تمام شده کالا شرکت کنند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رضا عقیلی فعال صنعت چاپ؛: قیمت تولید اگر به‌طور نجومی به مشتری عرضه شود، مشتری از دادن سفارش خودداری می‌کند و اگر پایین‌تر از قیمت تمام شده؛ بدون احتساب سود تولیدکننده عرضه شود طولی نخواهد کشید که آن واحد تولیدی دیگر نمی‌تواند روی پای خود بایستد.

برای رسیدن به قیمت نهایی یک بسته تولیدی باید هزینه‌های لازم، کارشناسی شوند و بعد آن سود کالای ارائه شده با آن جمع و سپس مالیات ارزش افزوده آن به فاکتور اضافه شود. بازار رقابت در گرو همین هزینه‌ها است که به کیفیت کالا هم هیچگونه لطمه‌ای نزند.

بدین ترتیب تولیدکننده می‌تواند از بند تورم و شوک‌هایی که به بازار و اجناس وارد می‌شود هم رهایی پیدا کند و هم درگیر ضررهای غیرقابل جبران نشود. در این زمینه پیشنهادم این است که برای اخذ جواز چاپخانه و صدور پروانه کسب، قانونی تعیین شود که مدیران به انظمام پُرکردن موارد لازم ازسوی اتحادیه‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در یک دوره آموزشی برای برآورد قیمت تمام‌شده کالا شرکت کنند و تا زمانی که آن دوره را سپری نکنند و در امتحان مربوطه نمره قبولی و مدرک آن را نگیرند از ارائه و یا تمدید این مجوزها هم خوداری شود.

نکته دیگر این است که معتقدم این دورها باید هر پنج‌سال یک‌بار با به‌روزرسانی، تکرار شوند. دوره‌های آموزشی توسط افرادی که حسابداری را در دانشگاه به پایان رسانده‌اند و افرادی که در دانشگاه مدیریت را گذرانده‌اند، تدریس شود تا چارچوب و اساس قیمت‌گذاری صحیح هر کالایی را به‌طور اصولی و علمی آموزش دهند، بعد از آن باید به‌طور شاخه‌ای، از مدیران باسواد و مجرب برای دروس تخصصی با موضوع «قیمت تمام‌شده کالا»، استفاده شود.

این دوره آموزشی می‌تواند در پنج روز هفته روزانه دو تا سه ساعت به مدت دو تا سه ماه به‌طول بیانجامد که با توجه به نظر مدرسان و کارشناسان مربوطه میزان ساعات و ایام تدریس و طول دوره آموزشی می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها