سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
تولیدات انتشارات مدرسه پشتیبان محتوای کتاب‌های درسی است

معاون بازرگانی انتشارات مدرسه گفت: آنچه در کتاب‌های درسی آمده است به اندازه خودش و آن مقدار که باید در حوزه‌های دانشی منتقل کند کامل است؛ اما کتاب‌های تولیدشده در انتشارات مدرسه به نوعی پشتیبانی‌کننده آن‌هاست.

محمدحسین محمدپناه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره سابقه فعالیت انتشارات مدرسه و اهداف و رسالت آن گفت: انتشارات مدرسه بیش از سه دهه است که در صنعت نشر کشور فعالیت می‌کند و از انتشارات قدیمی و خوش‌نام حوزه کودک و نوجوان است. ایده اصلی تأسیس نشر مدرسه و فعالیت‌های آن با نگاه به این واقعیت بود که مجالی برای بسط و طرح جامع همه موضوعات و مفاهیم در کتاب درسی وجود ندارد؛ بنابراین جایی باید باشد که این موضوعات و مفاهیم و محتواها را بسط بدهد. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که می‌تواند به بسط مفاهیم و محتواهای ارائه‌شده در کتاب درسی بپردازد تولیدات و کتاب‌های انتشارات مدرسه است. درواقع آنچه که در کتاب‌های درسی ارائه می‌شود بیشتر یک راهنمای کلی و محتوای عمومی است و اگر دانش‌آموزان بخواهند دانش بیشتر و محتوای کامل‌تری را به دست بیاورند، می‌توانند از تولیدات انتشارات مدرسه استفاده کنند.

او افزود: پس آنچه شما در کتاب‌های درسی می‌بینید متناظری هم در انتشارات مدرسه دارد. به مرور و با تکمیل ایده‌های مختلف در حوزه کتاب‌های درسی، حرکت به سمت برنامه درسی ملی که مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی و اجرا شده است، ایده تولید بسته‌های آموزشی و الان هم بسته‌های تربیت و یادگیری در حال عملیاتی‌شدن است. به هر حال تولیدات انتشارات مدرسه بخشی از آن سبد بسته‌های تربیت و یادگیری برای محتوای برنامه درسی هستند.

معاون بازرگانی انتشارات مدرسه با اشاره به اینکه کتاب‌های این انتشارات به طور کامل، در تکمیل محتوای آموزشی کتاب‌های درسی مدارس نیست، گفت: آنچه در کتاب‌های درسی آمده است به اندازه خودش و آن مقدار که باید در حوزه‌های دانشی منتقل کند کامل است. کتاب‌های تولیدشده در انتشارات مدرسه نیز به نوعی پشتیبانی‌کننده هستند. مثلاً در کتاب درسی به موضوع «سعدی» اشاره شده است و این اشاره در حد محتوای چند خطی یا خواندن یک نمونه است. حالا اگر کسی بخواهد با زندگی سعدی بیشتر آشنا شود، مطالعات بیشتری داشته باشد و آثار مختلف سعدی را ببیند، ما کتابی برای تأمین این نیاز داریم یا در حوزه‌های علمی، به طرز کار قلب در کتاب‌های درسی صرفاً در دو یا سه صفحه پرداخته شده است؛ اما انتشارات مدرسه یک کتاب مستقل با موضوع طرز کار دستگاه گردش خون دارد. همچنین ما در موضوع «نانو» ممکن است در کتاب‌های درسی فرصت این را نداشته باشیم که در حد بیش از یک یا چند صفحه به آن اشاره کنیم؛ اما موضوع نانو، موضوع بسیار مفصلی است و طبیعتاً باید کتابی باشد که مخاطب ما به آن مراجعه کند و بتواند از محتوای باکیفیت، استاندارد و تأییدشده در چارچوب برنامه درسی بهره‌مند شود. این همان چیزی است که انتشارات مدرسه با هدف تحقق آن، فعالیت و تولید محتوا می‌کند. فقط هم موضوع شخصیت‌ها و تاریخ و… نیست؛ در ادبیات، ریاضیات، فیزیک و زیست‌شناسی و سایر زمینه‌ها هم کتاب تولید می‌کنیم.

محمدپناه در مورد تولید کتاب برای والدین و مربیان هم توضیح داد: فاز دیگر انتشارات مدرسه، متناسب با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تولید محتوا برای والدین و مربیان است. ما کتابی داریم به نام «آنچه خانواده‌های دانش‌آموزان ابتدایی باید بدانند» که هدف از تولیدش این است که خانواده بداند برنامه درسی چیست، ویژگی‌های زیستی و محیطی کودکش چیست، چه انتظاراتی دارد و در کل اهداف آموزشی در هر سال تحصیلی و در پایان دوره ابتدایی چیست. برای معلمان هم همینطور است. ما در حوزه‌های مختلف برای والدین و معلمان کتاب تولید می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط