شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
«انجمن دوستداران امتحان»؛ کتابی برای آرامش دانش‌آموزان در بازه امتحانات

در این مطلب به معرفی کتاب «انجمن دوستداران امتحان» نوشته جولیا کوک با ترجمه لیلا کاشانی وحید و ریحانه کرباسچیان پرداخته‌ایم که به موضوع کاهش نگرانی و اضطراب دانش‌آموزان در زمان امتحانات اشاره دارد.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: از دیرباز نام خردادماه با کلمه امتحان عجین شده است. حوالی این ماه همه از توصیه‌هایی برای موفقیت دانش‌آموزان در امتحانات صحبت می‌کنند؛ اما گاهی پیش می‌آید که دانش‌آموزان ما که در زمینه مطالعه و آموزش موفق هستند، هنگام امتحان دچار اضطرابی می‌شوند که تمامی زحمات آن‌ها را هدر می‌دهد و باعث می‌شود نتیجه مطلوب را به دست نیاورند. اگر کودک شما نیز وقتی کلمه امتحان را می‌بیند یا می‌شنود موهای بدنش سیخ می‌شود، صورتش مثل لبو سرخ می‌شود، معده‌اش درد می‌گیرد، کف دست‌هایش عرق می‌کند، پاهایش چنان می‌لرزد که نمی‌تواند کنترل‌شان کند یا دائماً از این می‌ترسد که نکند تمام سوالات را اشتباه پاسخ بدهد؟ نکند هیچ‌کدام را درست ننویسد؟ و چون احساس می‌کند ممکن است نمره بدی در این امتحان بگیرد تلاش نمی‌کند تا پاسخ سوالات را به درستی بدهد؛ وقت آن است که کتاب «انجمن دوستداران امتحان» از انتشارات مهرسا را همراهِ او مطالعه کنید. این کتاب به فرزندتان کمک می‌کند توان مغز قدرتمندش در غلبه بر نگرانی را بیشتر و قوی‌تر کند.

کتاب «انجمن دوستداران امتحان» داستان دختر شادی به نام برتا را روایت می‌کند که خانواده، دوستان و معلم خوبی دارد و مدرسه را نیز در بیشتر وقت‌ها دوست دارد. بزرگ‌ترین مشکل او در مدرسه، امتحان‌دادن است. او فکر می‌کند کلمه امتحان، مخفف جمله «اصلاً من توان حل کردن سوالات را ندارم!» است. با اینکه او دختر باهوشی است و تمامی درس‌هایش را به خوبی فرا می‌گیرد و آن‌ها را به درستی می‌خواند، دیدن و شنیدن کلمه امتحان، سر جلسه امتحان، باعث می‌شود نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی که در ابتدای این متن به آن اشاره کردیم به سراغ برتا بیایند و او برخی از سوالات را فراموش کند و بی‌پاسخ بگذارد و نتیجه امتحان را به یک کلمه تبدیل کند: افتضاح!

وقتی معلم برتا از مشکل او آگاه می‌شود، او را دعوت می‌کند تا در انجمن دوستداران امتحان عضو شود. دوستداران امتحان انجمنی ویژه است پر از بچه‌هایی که باور دارند در امتحان‌دادن توانمندند. او به برتا یادآوری می‌کند اگر خودت را به شیوه درست برای امتحان آماده کنی، زمان امتحان که فرا برسد، باور خواهی داشت که می‌توانی به خوبی امتحان بدهی و در این صورت به بهترین شکل ممکن رفتار خواهی کرد.

«انجمن دوستداران امتحان»؛ کتابی برای آرامش دانش‌آموزان در بازه امتحانات

همچنین خانم معلم به برتا گفت که کلمه امتحان به معنی «اصلا من توانایی حل کردن این سوالات را ندارم» نیست؛ این یک باور اشتباه است. تو باید به این فکر کنی که امتحان یعنی «اگر من تلاش کنم حتماً استرس نخواهم داشت.» وقتی خانم معلم نگاه کنجکاو برتا را دید برای او توضیح داد که: «مغز تو دو قسمت دارد؛ قسمت انتخاب کردن و قسمت مجبور بودن. اما یکی از این قسمت‌ها جای بیشتری را به خودش اختصاص داده است. وقتی انتخاب می‌کنی کاری را انجام دهی به جای اینکه مجبور باشی آن کار را بکنی، مغزت به تو دستور می‌دهد که تمام تلاشت را بکنی. اگر به خودت بگویی «باید» امتحان بدهی، ممکن است مستقیم به سمت شکست بروی. در عوض اگر این‌گونه به ماجرا نگاه کنی که خودم انتخاب کرده‌ام امتحان بدهم، شانس بیشتری برای موفقیت در امتحان خواهی داشت. تصمیم با خودت است. ولی سعی کن از قسمت انتخاب می‌کنم مغزت خیلی بیشتر استفاده کنی.» او به برتا پیشنهاد می‌دهد ۱۲ کار ساده را که ۱۲ کلید طلایی برای کم‌شدن اضطراب در امتحان محسوب می‌شوند، امتحان کند و با این کار عضو انجمن دوستداران امتحان شود.

اگر شما هم دوست دارید بدانید ۱۲ کلید طلایی که معلم برتا به او پیشنهاد داد چه چیزهایی هستند و با به کار گرفتن آن‌ها اضطراب امتحان را در خودتان کاهش دهید و نتایج مطلوب‌تری را به دست بیاورید، کتاب «انجمن دوستداران امتحان» را بخوانید. اما در ادامه برای آشنایی مقدماتی با این کلیدها به چند نمونه اشاره می‌کنیم؛

- اگر بخواهی چیزی را تنها با یک بار خواندن و با عجله یاد بگیری به سرعت آن را فراموش خواهی کرد. سعی کن یک مطلب جدید را در چند روز یا حتی چند هفته مطالعه کنی و مسئله‌های مشابه آن را تمرین کنی. از چند روز مانده به امتحان هم هر روز یک مرور کوتاه روی مطالب امتحان داشته باش.

- وقتی مطالعه می‌کنی مطلبی را که داری یاد می‌گیری در ذهنت تصور کن. می‌توانی برای به خاطر سپردن چند کلمه، حرف اول آن‌ها را به هم وصل کنی و کلمه‌ای جدید بسازی.

- هر روز ورزش کن. ورزش کردن باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشی. این کار برای مغزت مفید است.

- شب قبل از امتحان خواب کافی داشته باش تا مغز و بدنت خسته و کوفته نباشند.

کتاب «انجمن دوستداران امتحان؛ مغز قدرتمند من در غلبه بر نگرانی» را جولیا کوک نوشته و لیلا کاشانی وحید و ریحانه کرباسچیان زیر نظر اتاق فکر باشگاه مغز مهرسا ترجمه کرده‌اند. انتشارات مهرسا (واحد کودک و نوجوان انتشارات مهر و ماه) این اثر را برای مخاطبان منتشر کرده است.

همچنین اگر مایل هستید برای کاهش اضطراب در کودکان‌تان علاوه بر این کتاب، کتاب‌های دیگری را هم برای او مطالعه کنید، این سه کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛

- «رهایی از استرس؛ راهنمایی برای کاهش استرس در کودکان»، جلد ۲۰ از مجموعه «مهارت‌های زندگی» انتشارات صابرین، نوشته مایکلین ماندی با ترجمه برزو سریری

- «دیگر نگران نیستم!؛ کتابی برای رفع نگرانی، دلشوره و اضطراب در کودکان»، جلد ۳۰ از مجموعه «مهارت‌های زندگی» انتشارات صابرین، نوشته کریستین آی آدامز با ترجمه برزو سریری

- «در جستجوی آرامش» نوشته گابی گارسیا با ترجمه سپیده بخت از انتشارات مهرسا

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یحیی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    کامل ترین کتاب در حوزه برنامه ریزی امتحانات کتاب دانستنی های زندگی اجتماعی و تحصیلی است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها