یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
برگزاری مستقل جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان لازم بود

عضو هیئت علمی جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان گفت: در این جشنواره فقط به محتوا توجه نمی‌شود؛ بلکه این‌بار به گرافیک و تصویرسازی کتاب هم توجه ویژه‌ای می‌شود؛ بنابراین به نظر من، شکل‌گیری و برگزاری این جشنواره، به شکل مستقل کنونی لازم بود.

کاظم طلایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برپایی نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان گفت: به نظرم وجود این جشنواره لازم بود و حتی زودتر از این‌ها هم باید برپا می‌شد. همانطور که می‌دانید، سال‌های زیادی، کتاب‌های کودک و نوجوان به صورت ملی در جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شرکت داده و در آنجا داوری می‌شد؛ یعنی بخش کتاب کودک و نوجوان جزئی از بخش‌های مختلف کتاب سال جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بود. به این دلیل که موضوعات و گروه‌های سنی مختلفی در جشنواره کتاب سال حضور داشتند و تعداد برگزیده‌های بخش‌های مختلف هم خیلی زیاد بود و معمولاً در انتهای روز پایانی که اوج یک رخداد فرهنگی به حساب می‌آید جوایز جشنواره‌ها را اهدا می‌کردند، قدرشناسی از تولیدکنندگان و نویسندگان کتاب کودک و نوجوان، به علت کثرت برگزیدگان در دیگر حوزه‌های مختلف، به خوبی صورت نمی‌گرفت و به نظر می‌آمد که قدر و منزلت لازم، نه برای تولیدکنندگان و نه برای مخاطبان، جایگاه مطلوبی ندارد؛ به همین خاطر، مستقل دیده شدن این جشنواره و دوسالانه‌بودن آن می‌تواند بسیار خوب باشد.

او افزود: همچنین در این جشنواره فقط به محتوا توجه نمی‌شود؛ بلکه این‌بار به گرافیک و تصویرسازی کتاب هم توجه ویژه‌ای می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت این جشنواره رویدادی است که علاوه بر اینکه، ویژگی‌های کتاب سالی را که در گذشته برگزار می‌شده در خودش دارد، از ویژگی های خوب دیگری نیز برخوردار است. به نظر من، شکل‌گیری و برگزاری این جشنواره، به شکل مستقل کنونی لازم بود.

عضو هیئت علمی نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که «آیا نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان می‌تواند نیروی مؤثر و مضاعفی به حوزه کتاب کودک و نوجوان وارد کند؟» بیان کرد: زمانی ما می‌توانیم بگوییم جشنواره‌ها خوب عمل کرده‌اند که بتوانند جریان‌سازی کنند؛ یعنی اگر داوری‌هایی که در این جشنواره‌ها صورت می‌گیرد، داوری‌های خیلی حرفه‌ای و با دقت بالایی باشد، مسیر و ریل‌گذاری سال‌های بعد تولید کتاب کودک و نوجوان را مشخص می‌کند. جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان می‌تواند از این بابت خیلی تأثیرگذار باشد و همچنین نحوه برگزاری، ساماندهی و استمرار این جشنواره نیز می‌تواند به قدر و منزلت آن اضافه کند تا به عنوان یک رخداد بی‌نظیر در حوزه کتاب کودک و نوجوان بتواند سال‌ها فعالیت کند و راه‌های نرفته حوزه کتاب کودک و نوجوان را برای اهل فرهنگ و هنر مشخص کند. فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این جشنواره می‌تواند همین موضوع باشد.

این تصویرگر که مدیرمسئولی انتشارات طلایی را نیز برعهده دارد درباره تقویت حوزه تصویرگری، طراحی جلد و گرافیک کتاب کودک و نوجوان و بهبود وضعیت آن با کمک برگزاری چنین جشنواره‌ای در سطح ملی و بین‌المللی، توضیح داد: این جشنواره هم در سطح ملی و هم بین‌المللی برگزار می‌شود؛ بنابراین نویسندگان و پدیدآورندگان بومی‌مان می‌توانند در کنار استفاده از دستاوردها و جریان‌های ادبی حاصل از این جشنواره در حوزه کودک و نوجوان، فرصت این را نیز داشته باشند که کارهایشان در سطح بین‌المللی دیده شود و بتوانند جایگاه خود را در سطح جهانی محک بزنند. این جشنواره از این نظر هم می‌تواند ممتاز باشد؛ درواقع، تصویرگرانی که برای کتاب‌های خارجی کار می‌کنند یا تصویرگرانی که برای تصویرسازی کتاب کودک و نوجوان در ایران کار می‌کنند، همگی می‌توانند آثار خود را با کارهای درجه یک دنیا قیاس کنند. به همین دلیل جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک می‌تواند منشأ اثر باشد و تأثیرگذاری مثبتی بر کیفیت آثاری که تولید می‌شود از خود باقی بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط